Barnen och internet: Föräldrar och lärare oense om skärmar och digitala läromedel 

Jannike Tillå Och Barn Med Skärm I Sängen

Jannike Tillå, kommunikationschef och internetexpert på Internetstiftelsen. Foto: Adobe stock, Internetstiftelsen.

Många föräldrar anser att digitala läromedel underlättar inlärningen, medan lärare anser att de främst försvårar inlärningen. Därutöver använder sju av tio barn skärm i sängen innan de ska sova, medan endast fyra av tio läser en fysisk bok. Detta och mycket mer visar Internetstiftelsens rapport Barnen och internet. 

– I samhällsdebatten pratas det ofta om skolan, elever, föräldrar och lärare. Men allt för sällan får dessa grupper själva komma till tals. Mot bakgrund av ett samtal om skärmar i skolan som ofta är svartvitt vill vi med denna rapport bidra till en mer nyanserad bild och vidgad diskussion i dessa viktiga och komplexa frågor, säger Carl Piva, vd på Internetstiftelsen.

Internetstiftelsen har i rapporten Barnen och internet undersökt barnens digitala verklighet i hemmet och skolan – och pratat med lärare och föräldrar om skärmar och digitala läromedel. 

Rapporten visar att mer än tre av tio föräldrar anser att digitala läromedel främst underlättar inlärningen, och en av tio tycker att de främst försvårar. Bland lärarna är resultatet det motsatta, där bara en av tio tycker att digitala läromedel främst underlättar inlärning, och tre av tio menar att de främst försvårar. 46 procent av lärarna anser att de försvårar lika mycket som de underlättar. 

Det finns också en skillnad i hur man uppfattar fördelningen mellan tryckta och digitala läromedel i skolan. Nästan sex av tio lärare anger att barnens läromedel främst är i tryckt format, jämfört med tre av tio av föräldrarna. Lärarnas och föräldrarnas bild går mer isär ju äldre barnen blir – på gymnasienivå är skillnaden som störst. 

– De flesta föräldrar tycker att digitala läromedel väcker barnens lust att lära. De lyfter också möjligheten att individanpassa digitala läromedel, att kunna repetera vissa uppgifter och få kompletterande uppgifter anpassade efter barnets förutsättningar. Samtidigt känner många lärare att digitala läromedel försvårar inlärningen på grund av bland annat distraktioner och att eleverna upplevs ha svårare att ta till sig text i digitalt format, säger Jannike Tillå, kommunikationschef och internetexpert på Internetstiftelsen.

Elever positiva till skärmar på lektioner

När det kommer till eleverna ser man främst fördelar med skärmar på lektionerna. Uspar som nämns är att det är lättare och snabbare att skriva och redigera, samt att rättning sker automatiskt. Men även eleverna uppger att det finns nackdelar, där en sådan är att skärmarna innebär distraktioner. 

– Barnen tycker att digitala läromedel är roligare och mer engagerande. De känner också att de kan arbeta mer självständigt, plugga var de vill och söka information själva istället för att fråga läraren. 
Man erkänner dock att det är svårt att låta bli att spela och surfa i smyg. Många barn nämner också fusk som något man brottas med, och att man märker att andra fuskar, vilket skapar orättvisa bedömningar, säger Jannike Tillå. 

Nästan tre av tio föräldrar saknar ett område inom digital kompetens i skolundervisningen. Källkritik är den digitala kompetens som flest föräldrar saknar i undervisningen för deras barn, medan lärare istället anser att barnen framför allt saknar grundläggande teknik- och datorkunskap.

– Föräldrarna tycker också att barn behöver bli bättre på teknik och hur man rent praktiskt använder enheter och verktyg. Vi ser att aktuella ämnen som AI och promptning seglar upp. Dessutom anser man att skolan behöver lära barnen hur man känner igen och skyddar sig mot bedrägerier på nätet, säger Jannike Tillå. 

Fler siffror från undersökningen Barnen och internet

  • Sju av tio barn använder skärm i sängen innan de ska sova
  • Fyra av tio barn läser en fysisk bok i sängen innan de ska sova
  • Dubbelt så många i åldern 12-19 år (69 procent) har använt ett AI-verktyg, jämfört med vuxna över 18 år (34 procent)
  • Var tredje förälder bråkar med sitt barn om skärmtid
  • Två av tre föräldrar ser lika många fördelar som nackdelar med skärmtid för sitt barn
  • En tredjedel av flickor mellan 12 och 19 år jämför sig ofta utseendemässigt med andra på sociala medier, och känner sig därför mindre attraktiva. 

5 december 2024Uppdaterad 19 december 2024Reporter Fredrik Adolfssoninternet

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning