Maktbarometern: De styr sociala medier i Sverige 2024

Bild På Katt Och Jimmie Åkesson

Foto: Adobe stock, Mostphotos

Sverigedemokraterna toppar årets lista över de största makthavarna i sociala medier, och högerpolitiken har generellt ett starkt grepp om plattformarna med X som sitt näste. Traditionella medier går starkt på Tiktok, innehållet på Instagram styrs alltmer av män och katthem lockar på Facebook. Det är några av slutsatserna i årets Maktbarometer.

Sammanställningen görs årligen av Medieakademin och omfattar företag, privatpersoner, medier och politiska partier. I år omfattar listan en aktörs samtliga konton, och inkluderar för första gången allt form av engagemang runt kontona såsom gillningar och delningar. Sverigedemokraterna har legat i topp sedan listan infördes 2017, och kom tvåa 2022. I år är förstaplatsen deras.

– En tydlig trend som vi sett över åren är just hur politiska partier alltmer använder sociala medier för att sprida information, säger Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten till SVT.

På Tiktok går även en rad trollkonton starkt, bättre än andra officiella partipolitiska konton. De som kommer närmast Sverigedemokraterna är Socialdemokraterna med en åttondeplats.

Utöver politik har nyhetskonsumtion blivit en central del i svenskarnas sociala medieanvändning; SVT plockar hem en tredjeplats och Aftonbladet kommer på fjärde plats. På Tiktok är Aftonbladet rentav det största kontot, och överlag är nyheter och politik de ämnen som engagerar mest.

Fler män än kvinnor sitter på den största makten

X används fortfarande av svenskarna men minskar i effekt, bland annat delar 26 procent färre användare innehåll och plattformen har 40 procent färre gillningar jämfört med förra året. Det är en fortsatt trend, appen har tappat i inflytande löpande sedan Elon Musks omställning från Twitter.

Bland de 500 med störst makt på X är mer än hälften män, en trend som också syns på andra plattformar. Instagram har varit en kvinnodriven plattform de senaste åren, men i år är majoriteten av de 100 mäktigaste män enligt Mediebarometern.

Korta videoklipp lockar mer

På Instagram minskar vanliga inlägg i engagemangsgrad medan videoformatet Reels lockar mer, uppladdningarna har ökat med 23 procent och även interaktionerna med formatet ökar kraftigt. Även på Youtube går korta videoklipp bäst, så kallade shorts och tidigare makthavare som producerar långa videor hamnar längre ner på listan. Det beskrivs i sammanfattningen av Mediebarometern som ett generationsskifte, där Tiktokgenerationen tar sig an övriga plattformar för att bredda sina profiler.

8 oktober 2024Uppdaterad 8 oktober 2024Reporter Therese Bengtnersociala medier

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT