Kunder tveksamma till smartare butiker

Kvinna Bär På Tre Shoppingkassar

Egna appar och VR för häftigare köpupplevelser är några exempel på hur handeln försöker attrahera och behålla kunder. Men i många fall fokuserar handeln mer på de tekniska möjligheterna än på kundernas verkliga behov och intressen, visar en ny undersökning. 

– Digitala lösningar erbjuder enorma möjligheter för handlare. Det är dock viktigt att alltid utgå från kundernas perspektiv. Det många gör fel idag är att de i första hand tittar på vilka tekniska lösningar som finns tillgängliga och sedan skaffar sig något som ser bra ut på papper, men som för just den butikens kunder inte alls är relevant. Det ger motsatt effekt snarare än förbättrar affären. Ingen vill idag behöva ladda ner ännu en app eller få ett nytt medlemskort att hålla rätt på, när alla former av kundklubbar kan kopplas direkt till betalkortet, säger Tobias Lindh, vd för Norden & Baltikum på betalningsplattformen Adyen.

I kampen mot e-handeln och annan konkurrens har många handlare satt sitt hopp till smart teknik för att vinna över kunder. Enligt Adyens senaste detaljhandelsbarometer är handelns intresse för den här utvecklingen betydligt större än kundernas.

Egna appar inte intressanta

Rapporten visar att knappt hälften av svenska konsumenter anser att butikernas egna appar tillför några mervärden. Bara var fjärde kund tycker att AR, augmented reality, och VR, virtual reality, förhöjer köpupplevelsen. Ännu färre, en av sju, säger sig vara intresserade av att besöka butiker i metaverse, de kommande digitala världarna. 

Ingen vill idag behöva ladda ner ännu en app eller få ett nytt medlemskort att hålla rätt på ...

Sex av tio tillfrågade svenskar anser också att handlare bör använda teknikens möjligheter för att göra lojalitetsprogram och kundklubbar lättare att använda. Slutsatsen blir att de handlare som gör rätt utgår från kundens behov och letar sedan efter tekniska möjligheter att öka kundnyttan.

– Om vi vänder på svaren kring om handlare är för långsamma med att anamma nya tekniker, så svarar tre av fyra svenskar inte ”ja”. Det är ett tydligt bevis på att den vanliga svensken struntar i tekniken som används. Man vill bara ha en god och personlig service och inte bli påtvingad tekniska lösningar som drar ner köpupplevelsen och upplevs som krångliga. Genom djup kundförståelse och ett sammankopplat system blir tekniken ett verktyg för att ta kundupplevelsen till nästa nivå och inte bara ett spel för gallerierna, avslutar Tobias Lindh.

Den årliga Retailbarometern har utförts av Opinium på uppdrag av Adyen. Resultaten bygger på svar från fler än 40 000 konsumenter i 26 länder samt svar från 10 000 handlare i 23 länder. 

Källa: Adyen

1 juni 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT