Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skolans nya stress

Idag ska åtta av tio lärare dokumentera elevernas lärande i en lärplattform. Nu visar en rapport från Lärarförbundet att plattformarna fungerar dåligt och spär på lärarnas arbetsbelastning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 19 mars 2019 it i skolan

tre-halvatna-applen.jpg

– Vår undersökning visar tydligt att de plattformar som köpts in för höga belopp inte motsvarar lärarnas behov. Det är inte rimligt att system som är tänkt att underlätta och ge stöd i praktiken istället medför dubbelarbete och mer stress för lärarna, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande.

Flera massmedier har rapporterat om skenande kostnader när kommuner köpt in digitala lärplattformar. Men problemen stannar inte vid en omfattande miljonrullning av skattemedel. 82 procent av lärarna tycker att de leder till ökad stress och 77 procent anser att dokumentationskraven minskar deras arbetsglädje.

Lärares behov och krav på funktion och innehåll måste väga tyngre.

johanna jaara åstrand , ordförande i lärarförbundet

Inget stöd för elevernas lärande

Plattformarna fungerar inte som ett bra stöd för dokumentation av elevers kunskapsutveckling. Ofta måste lärare istället komplettera plattformens fyrkantiga matriser med en egen dokumentation som är mer användbar för elevernas lärande.

  • 9 av 10 lärare uppger att de behöver föra en egen dokumentation över elevernas kunskapsutveckling helt vid sidan av det som dokumenteras i plattformen.
  • För lärare i årskurs 7-9 är den andelen 95 procent.
  • 6 av 10 lärare anser att plattformarna i låg eller mycket låg grad fungerar som ett stöd för elevernas lärande.
  • 59 procent av de tillfrågande lärarna skulle inte använda lärplattformen för att dokumentera elevernas kunskapsutveckling om de inte var tvungna.
  • I årskurs 7-9 är den andelen 69 procent.

– Det här är ett allvarligt arbetsmiljöproblem för lärarna. Lärares behov och krav på funktion och innehåll måste väga tyngre och arbetsgivarna måste ta ett större ansvar och rensa bort det som stör, avslutar Johanna Jaara Åstrand.

Källa: Lärarförbundet

 

Senaste nytt

MS köper mark

23 augusti 2019

Microsoft har investerat i mark i Staffanstorps kommun. Bolaget planerar för en ny serverhall, liknande de som tidigare har byggts i Gävle och Sandviken. 

Mer sex med emojis

23 augusti 2019

Ett frekvent användande av emojis ger mer sex, i varje fall om du befinner dig på en dejtingapp. Det visar en ny studie.

Så funkar Facebooks valuta

22 augusti 2019

Facebook ser över möjligheterna att lansera sin egen valuta, Libra. Men en ny forskningsrapport pekar på en mängd regulatoriska hinder för lanseringen. Och den amerikanska kongressen är inte heller positiv till Facebookvalutan.

Ett språk för Industri 4.0

22 augusti 2019

Svensk industri samarbetar i ett LCDM-projekt, life cycle data management, med målet att hitta lösningar på svensk industriell interoperabilitet. Det Vinnova-finansierade projektet kan innebära stora besparingar för industrin.

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov rankar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo.