Skam varje dag i sociala medier

Ungdomar ser inte negativa händelser i sociala medier som mobbning. Dramatiken är snarare en del av en föreställning med aktörer och åskådare där gränsen mellan privat och publikt suddas ut. Det visar en ny avhandling vid Umeå universitet.

 

15 December 2017it i skolan
AdobeStock_75815656_2.jpg

– Ett drama mellan individer kan å ena sidan upplevas som både förskräckligt och roligt och sociala medier kan fungera som en scen med aktörer och med åskådare, säger säger Åsa Björk, doktorand vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.

I sin avhandling ”Drama, hat och vänskap, om ungdomars interaktioner i sociala medier” har Åsa Björk genomfört intervjuer med 32 ungdomar i åldern 13-15 år. I studien framgår att ungdomarna nästan hela tiden omges av sociala medier. Olika medieformer används som överlappar varandra.

Vänskap och avstånd

Ungdomarnas berättelser visar att deras erfarenheter av social interaktion kan handla om i princip vilken aktivitet som helst när som helst. De samspelar med individer i sin närhet och med en global publik. Att delta i sociala medier påverkar den sociala statusen och därför vill de inte vara utanför den kontexten. I en viss situation används något som kan beskrivas som handlingsutrymme i sociala medier till att markera vänskap mellan individer. I andra situationer vill de markera avstånd. I de situationerna kan individer användas som redskap i processen.

Flick- och pojkbilder

I berättelserna framkommer att ungdomarna skapar olika kriterier, normer och regler för den sociala samvaron i gruppen. De använder varandra som verktyg för att visa vem som är innesluten i gruppen genom uteslutning. Negativa handlingar kan bestå av att någon ”hatar på” en individ. Men om den personen ger igen och argumenterar emot kan det även förstås som ett drama som utspelar mellan två eller flera aktörer och inför en publik.

Genom interaktion lär sig ungdomar om sig själva och andra. De lär sig också att valet av självpresentation får betydelse för hur de uppfattas av andra. Flickorna och pojkarna i studien är överens om hur flick- respektive pojkbilder ser ut.

Källa: Umeå universitet

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng