Klarnas AI-lins jämför pris mellan tio miljoner produkter

Klarna På Mobil; Ai

Foto: Klarna

Med hjälp av Klarnas nya shoppinglins kan konsumenter fotografera en produkt, exempelvis ett klädesplagg eller en möbel, och därefter prisjämföra den direkt i Klarna-appen. Fintech-bolaget lanserar även köpbart videoinnehåll och gör det möjligt att skanna streckkoder på 75 miljoner produkter i fysiska butiker. 

Klarna har gjort en rad förvärv de senaste åren för att skapa nya tjänster och bredda sitt erbjudande. Idag lanserar bolaget ett antal nya funktioner.

En av nyheterna är en shoppinglins, som ska ge konsumenter möjligheten att prisjämföra med hjälp av en AI-driven kamera. Med linsen kan konsumenter stå bredvid en produkt, fotografera den och därefter prisjämföra varan för att sedan köpa den direkt i Klarna-appen. 

Linsen ska kunna identifiera över tio miljoner olika produkter, och innefattar alltifrån inredning till mode till hemelektronik. Bilden som konsumenten tar matchas sedan mot över 50 miljoner butikserbjudanden i sök- och prisjämförelseverktyget. 

– Klarna är det smartare valet, oavsett om du söker efter shoppinginspiration, personliga rekommendationer eller det bästa priset. Precis som internet gav oss tillgång till information, så ger AI oss tillgång till intelligens, kontext och personifiering, säger Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare på Klarna, via ett pressmeddelande. 

Skanna streckkoder

Det blir numera även möjligt att i Klarna-appen skanna streckkoden på över 75 miljoner produkter i fysiska butiker, för att sedan direkt kunna se detaljerad produktinformation och prisjämförelser. Något som ska göra det lättare att fatta bra köpbeslut. 

Därtill lanserar Klarna köpbart videoinnehåll i Europa, något som tidigare endast rullats ut i USA. Genom det som kallas Shoppable videos kan produkter som visas i en video köpas direkt via Klarnas app.

11 oktober 2023Uppdaterad 11 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssone-handel

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT