Vattenfalls nya tjänst för bättre el-koll
Med hjälp av en ny digital tjänst kan Vattenfalls kunder skräddarsy sin el-planering och se hur mycket en besparingsåtgärd sänker elräkningen. Tjänsten finns på bolagets sajt och är gratis att använda.
– Att spara och snåla med elen har närmast blivit en folkrörelse. Vattenfall tar emot ett stort antal samtal från kunder som vill spara energi. För att underlätta för våra kunder och andra har vi därför utvecklat en digital tjänst som är gratis och mycket enkel att använda, säger Lasse Ejeklint, klimatcoach på Vattenfall, i ett pressmeddelande.
Tjänsten har fått namnet Energispararen, och dungerar helt enkelt som en digital energirådgivningstjänst. Som användare får du en överblick över hur olika åtgärder i förbrukning skulle påverka elräkningen, genom att fylla i uppgifter om boendeform och vad man vill spara in på.
Kortare duschar och kallare hemma
Resultatet som plockas fram är ett estimat men ger enligt Lasse Ejeklint en bra bild av vilken effekt olika besparingar kan få. Vattenfalls mål är att hjälpa hushåll att sänka sin elförbrukning.
– De flesta stänger av tv och dator och släcker lampor. Det är jättebra och förstärker ett energisparbeteende. Men det är inte de mest verkningsfulla åtgärderna för att spara mycket el. Att duscha kortare tid, sänka temperaturen inomhus och se till att möbler inte står för nära elementen är mycket bättre, säger Lasse Ejeklint.
Källa: Vattenfall
Läs mer om ämnet: