Stopp för nättroll
Snabbheten i sociala medier eller bristande empati i skydd av skärmen? Det finns flera förklaringar till näthat mellan skolelever. På Brunnsboskolan i Göteborg är en attitydförändring på nätet med hjälp av normkritik en del av svenskundervisningen.
– Många elever känner igen sig när vi pratar om mobbning och trakasserier på nätet. När vi frågar om de blivit kränkta säger de nej, men när vi frågar om de fått ta emot elaka kommentarer på sina inlägg är svaret ja. Det verkar också finnas könsskillnader, där tjejerna lägger upp selfies som får både vänliga och elaka kommentarer, medan killarnas inlägg visar när de deltar i olika aktiviteter och det blir en annan typ av kommentarer, säger Hanna Davidsson på Brunnsboskolan på Hisingen.
På Brunnsboskolan arbetar Hanna Davidsson och hennes kollega Anna Jutnäs med att förändra attityderna kring könsroller och andra normer i sociala medier. Båda lärarna undervisar i svenska och svenska som andraspråk för årskurs 7 till 9 och arbetet mot näthat pågår under ungefär en termin i 8:an.
Vi pratar till exempel om normer kring tjejers och killars olika roller och på så sätt uppmärksammar vi strukturella skillnader i samhället.
Hanna Davidsson, lärare i svenska på Brunnsboskolan
Gilla hata horan
Bakgrunden var att nätmobbningen på skolan ökade under en period och något behövdes göras för att vända utvecklingen. Hanna Davidsson och Anna Jutnäs har hittat värdefullt arbetsmaterial som utgångspunkt för undervisningen.
– Vi har dels använt Svt-serien #Hashtag som finns på play, dels boken Gilla hata horan som organisationen Friends gett ut en lärarhandledning till. Materialen innehåller övningar och diskussioner som stämmer med läroplanen i svenska, till exempel att utgå från och reflektera kring egna upplevelser.
Nättroll i alla åldrar
Hanna Davidsson ser flera möjliga förklaringar till den tuffa kulturen i sociala medier.
– Jag tror att det dels handlar om hela gilla och dela-kulturen som öppnar för snabb kommunikation utan tid för reflexion. Sedan är det nog så att många i skydd av skärmen glömmer kopplingen till sitt vanliga liv och människorna som ingår i det. Problemet är ju inte heller isolerat till ungdomar, vi ser ju att vuxna i många lägen tyvärr beter sig likadant.
Anna Jutnäs och Hanna Davidsson undervisar i normkritik på Brunnsboskolan.
Reflexion är just en nyckelfaktor för att förändra attityder och ett mål med klassens normkritiska övningar och diskussioner.
– Vi pratar till exempel om normer kring tjejers och killars olika roller och på så sätt uppmärksammar vi strukturella skillnader i samhället. Nu kopplar vi också ihop arbetet med den aktuella #metoo-rörelsen. Det blir väldigt spännande diskussioner och mitt och Annas intryck är att många av eleverna också resonerar och tänker kring dessa frågor på ett nytt sätt, avslutar Hanna Davidsson.
Läs mer om ämnet: