Västtrafik går i bräschen digitalt
Västtrafik ser digitaliseringen av kollektivtrafiken som en stor möjlighet - via den ska de nå målet att fördubbla resandet till 2025.
– Vi har som första kollektivtrafikföretag i landet skapat en app där man köpa månadskort och enkelresor med digital biljett via mobilen, säger Kristian Lans, presschef.
Kollektivtrafiken världen över har ett gemensamt mål att fördubbla resandet fram till 2025. Olika länder och städer arbetar på olika sätt men Västtrafik har satsat digitalt - genom att möjliggöra köp av månadskort via deras app Västtrafik ToGo.
– Appen kom upp i 100 000 användare på ett par månader. Det som fortfarande skiljer det digitala månadskortet gentemot att köpa på vanligt vis är möjligheten att låna ut kortet till kompisar eller familjemedlemmar, det går ännu inte digitalt.
- Vi valde att starta med enkelbiljetter och månadskort och i dagarna har vi lanserat en ny smart reseplanerare i appen. Vi kommer att utveckla ToGo succesivt tillsammans med våra kunder.
Kristian Lans, presschef på Västtrafik, menar att deras digitaliseringsresa bara påbörjats.
Utöver den nya appen så arbetar Västtrafik även med två former av kombinerad mobilitet där de kopplar nya tjänster till kollektivtrafiken. Du ska i framtiden kunna beställa hyrcykel, fixa parkeringsplats eller gå med i en bilpool i samband med att du köper din resa med Västtrafik. Trafikföretaget har gått ut med en RFI och träffat ett antal intresserade företag, små och större.
– Även här är vi först ut men vi hoppas ju på att det framöver ska kunna skalas upp på nationell nivå. Vi är inte experter på den här typen av lösningar men vi har tagit på oss rollen som pådrivare. Vi vill få det att hända.
En annan lösning som Västtrafik jobbar med ska underlätta tjänsteresor för företagen. Dessa kan uppfattas som krångliga, tidskrävande och är förenade med mycket administration, menar Kristian Lans. Det ska det bli ändring på.
– Vi har precis startat en portal som ett tiotal företag använder där företag kan administrera alla sina resor. Det fina med detta är att företagen kan få bra överblick och se hur hållbart man reser. Inte bara kollektivtrafiken registreras utan man kan också se till exempel hur mycket bil man åker. Vi tror att det kan bli en stark drivkraft för företag att arbeta mot hållbara resor.
I framtiden ska du även kunna gå med i en bilpool eller beställa hyrcykel med hjälp av Västtrafik.
Hur långt inom digitaliseringen har ni kommit jämfört med andra städer i världen?
– I Sverige har vi kommit längst men utomlands finns det städer som kommit ännu längre, exempelvis har Oslo haft digitala biljetter under en längre tid. Framöver är det viktigt att hitta gemensamma lösningar för landet så det blir enkelt för alla att åka, oavsett var man är. Det har vi med oss i det mesta vi gör.
– Man får inte glömma att vi bara har börjat en resa här. Vi ska inte slå oss för bröstet än utan vi har mycket kvar att göra.
Läs mer om ämnet: