SKL:s plan till regeringen
Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.
– Digitalisering i skolväsendet handlar bland annat om att utveckla undervisningen, arbetet med stöd och anpassningar, färdigheter i källkritik samt att effektivisera och underlätta administrationen. Många av skolans huvudmän arbetar redan framgångsrikt med detta. Det finns vilja och insikt, men ibland saknas förutsättningar för huvudmännen att nå de höga mål som regeringen satt upp för skolväsendet, säger Lena Micko, ordförande för SKL.
Kraftfullt agerande
Rapporten Nationell handlingsplan för digitalisering av skolväsendet omfattar tre större områden:
- en kartläggning av huvudmännens nuläge, egna åtaganden och behov;
- en sammanställning av de viktigaste förslagen till nationella initiativ och aktiviteter, inklusive förslag till ansvarsfördelning;
- förslag på det fortsatta arbetet.
Ett av de huvudsakliga behoven som har identifierats är en formaliserad och nationell samordning så att beslut och resurser gör största möjliga nytta.
Det handlar om grundläggande digital kompetens i en ny tid.
Lena Micko, ordförande, SKL
Vidare efterfrågas stöd i det lokala utvecklingsarbetet, kompetensutveckling, gemensamma standarder och mer forskning.
– Regeringen har ambitiösa mål i sin digitaliseringsstrategi. Det är bra. Men det medför också ett betydande arbete samt kostnader för huvudmännen. Regeringen behöver göra en konsekvensanalys av kostnaderna, liksom en analys av följderna om huvudmännen inte når målen, säger Lena Micko.
Digitala nationella prov
I handlingsplanen framgår också vikten av ett kraftfullt agerande och engagemang från staten, SKL, huvudmän och näringsliv. Detta är nödvändigt om man ska nå målen i den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet för år 2022, som bland annat innefattar att samtliga nationella prov ska vara digitala, i syfte att öka likvärdigheten i skolan och minska rättningsbördan för lärarna.
– Barn och elever behöver utveckla sin förmåga att hantera digitala verktyg; att välja och välja bort och kritiskt värdera flödet av information. Det handlar om grundläggande digital kompetens i en ny tid, säger Lena Micko.
Källa: SKL
Handlingsplanens framtagning
Handlingsplanen har tagits fram inom projektet #skolDigiplan av SKL, i nära samverkan med Skolverket och RISE. Det är ett samarbete med nationella aktörer, akademi och näringsliv. Utöver det har tusentals lärare, förskollärare, skolledare, beslutsfattare, forskare och elever lämnat inspel till handlingsplanen.
Läs mer om ämnet: