Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Tolv sätt att bli smart

Allt från informationssäkerhet till omställningen till industri 4.0. Det är några av områdena där företag känner att de behöver förstärka sin kompetens. För att möta det behovet lanserar Rise tillsammans med Tillväxtverket tolv kurser riktad mot små och stora företag.

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron 18 februari 2019 it i skolan

– Vi är ett forskningsinstitut med 2 700 forskare inom alla möjliga områden och verksamheter. Vi har tillämpad forskning som kopplar till utbildning, där vi undersöker både utmaningar och möjligheter med digitalisering från förskola upp till universitet och vidare näringslivet. Men vi har också en utbildningsverksamhet för professionella, professional education, som jag leder, säger Carl Heath, utbildningsdirektör på Rise.

Varför behövs utbilding för redan verksamma?

– Skälet är att vi ser hur livslångt lärande blir viktigare och viktigare eftersom samhällets förändringstakt går allt snabbare, vilket gör att vi måste lära oss nya saker i våra arbeten. Det gör att vi måste skapa en bredare portfölj av utbildningsmodeller för att möta behoven, inte minst i näringslivet, så att både små och stora bolag kan hitta möjligheter att kompetensförsörja sin personal.

Vad blir Rise roll?

– Att ta oss an utmaningar som handlar om snabb omställning. När man går från en situation där man väldigt snabbt identifierar att det behövs en kompetens på kort tid för att lösa en specifik uppgift. Där kan vi spela en stor roll. Men det finns också områden vi jobbar med som hela arbetsmarknaden har ett behov av och det kan se ut på ganska olika sätt.

Vilka är de heta områdena när det kommer till digitalisering?

– Ett stort område är inom cyber- och informationssäkerhet och hur vi rustar ett svenskt näringsliv för en mer komplex informationskritisk miljö. Ett annat område är hela industrins utveckling och det man kallar industri 4.0, det vill säga när industrin automatiseras, digitaliseras och robotiseras på ett sätt som gör att hela processer i bolagen ställs om. Då handlar det om affärsmodeller och tjänstedesign. Det finns mängder av områden.

Hur står Sverige sig?

– Jag skulle säga att till delar är vi ganska snabbfotade. Men sen har vi utmaningar som alla andra när det handlar om att sprida god kunskap i ett fragmenterat och komplext ekosystem. Hela näringslivet skriker efter en viss typ av kompetens, ofta samtidigt. Frågeställningen hur vi når ut och skapar goda förutsättningar för att många ska kunna lära sig nya saker på kort tid. Det är en utmaning vi delar med många länder.

Borde inte denna utbildning finnas på universitet och högskola?

– De har jättemånga bra utbildningar, och vi arbetar nära dem i mängder av olika utbildningssituationer. Men deras primäruppgift är inte att utbilda arbetslivet i professionsutbildning utan de har andra utbildningsuppdrag och är utformade för att lösa andra uppgifter. Även om de är duktiga och skickliga är organisationen alltså inte alltid kapabel till att ta sig an den typen av uppgifter på kort sikt och med god effekt.

carl heath.jpg

Carl Heath

Du tipsade innan om tolv nya kurser. Vad innehåller de?

– Vi har ett uppdrag av tillväxtverket och verksam.se, alltså den plattform som företagare möter när de gör olika typer av bolagsärenden. I den miljön lanserar Tillväxtverket i mars månad, tillsammans med vår hjälp, en nätutbildning i digitalisering för alla små och medelstora företag. Det kommer att vara en mobilbaserad utbildning med tolv kapitel som vem som helst kan gå utan kostnad, med alltifrån marknadsföringsbitar till digital säkerhet.

Rekommenderad läsning

skola-ungar-dator.jpg

Så utbildas källkritiker

24 jan 2018 it i skolan

Ungdomars förmåga att kritiskt granska text blir allt viktigare i en tid av aldrig sinande information. För lärarna innebär den nya verkligheten utmaningar men framför allt möjligheter visar två studier från Göteborgs universitet.

face trump22.jpg
video

Obligatorisk närvaro

25 jan 2019 it i skolan

Lärare, rektorer och andra som möter barn och elever i jobbet behöver vara på sociala medier. Inte minst för barnens bästa, men också för att ha koll. Det menar Niklas Myhr, professor i socaial medier, som just nu är anlitad av prins Albert i Monaco.

glada barn på rad.jpg
video

SKL:s plan snart klar

11 mar 2019 it i skolan

Inom kort lämnas handlingsplanen för skolans digitalisering till regeringen. För att lyckas med det kommande arbetet krävs att skolans aktörer inte bara pekar på varandra utan tar ansvar och samarbetar.

tjej-med-skinnjacka.jpg
video

Dålig koll på källkritik

6 mar 2019 it i skolan

Fortfarande brister skolorna i undervisning i källkritik, inte minst kring hur algoritmer fungerar. Det visar Internetstiftelsens studie inom området. I Upplands Bro är digital källkritik ett viktigt ämne men också svårt då utvecklingen går snabbt.

två oroliga småpojkar på en trappa.jpg
video

När lärarna släpper makten

7 mar 2019 it i skolan

Överraska, var beredd på att allt du säger dubbelkollas av dina elever och ta rygg och lär av dina kollegor. Det är några tips från Andy Hargreaves, professor vid Boston College och University of Ottawa.

himalaya960640.jpg
video

Bota din rädsla och trötthet

31 jan 2019 ledarskap

Vår rädsla och oförmåga att sätta tydliga mål begränsar oss. Det menar höghöjdsklättraren Fredrik Sträng, som trots höjdrädsla och dödsångest har bestigit nio toppar över 8 000 meter, inklusive Mount Everest. Men det finns botemedel för alla oss som föredrar soffan och en påse chips.

skolflicka-med-lunchbricka.jpg
video

Smartare skola med sensorer

10 jul 2019 it i skolan

Ofta har digitaliseringsprojekt i skolan fokuserat på effektivare administration. Nu tittar Rise på möjligheter, att via sensorer och IoT, hjälpa skolan att lösa sina kärnuppgifter och samtidigt bidra till ökad hållbarhet.

tom gunga i förgrunden med barn på gunga i bakgrunden.jpg
video

När lärare lär lärare

20 mar 2019 it i skolan

På Rydsskolan i Linköping coachar lärare varandra inom nya områden. Arbetssättet ger ny kunskap, bättre undervisning och ökat självförtroende. Att lärare lär lärare är en förutsättning för en relevant undervisning. Det menar Les Foltos, grundare och föreståndare av Peer-Ed.

skola-pennor-apple.jpg

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019 it i skolan

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.