SKL:s råd för skolan

fem-personer-i-samtal-pa-rad.jpg

Nu erbjuder SKL ytterligare ett digitalt rådslag där lärare, rektorer och andra intresserade kan påverka #skolDigiplan, den nationella handlingsplanen för skolväsendets digitalisering. Rådslaget mellan den 30 oktober och 12 november lyfter upp konkreta frågor om bland annat digital kompetens.

– Den 30 oktober klockan 12 drar vi igång ett av våra öppna rådslag. Hittills har vi fått upp emot tusen inspel och förslag till handlingsplanen från bland annat skolchefer, rektorer, lärare och forskare. Nu vill vi ha ännu fler inspel från praktiker verksamma i skolan. Rådslaget stänger den 12 november, säger Annika Agélii Genlott, ansvarig projektledare för #skolDigiplan, i ett pressmeddelande.

#skolDigiplan i korthet

#skolDigiplan:

  • drivs av SKL i nära samarbete med Skolverket, utifrån en överenskommelse med regeringen.
  • bygger på bred samverkan där hela skolväsendet bjuds in att delta med förslag och idéer via det digitala verktyget VoteIT.
  • samlar in idéer, förslag och synpunkter via rundabordssamtal, konferenser, regionala rådslag på plats ute i landet, projektgrupper, referensgrupper, en internationell referensgrupp samt öppna digitala rådslag via VoteIT.
  • tar avstamp i strategins tre fokusområden: digital kompetens, likvärdig tillgång och användning samt forskning och uppföljning.

Källa: Skoldigiplan.se

Stöd för huvudmän

Ambitionen med #skolDigiplan är att det ska bli ett stöd för skolans huvudmän att nå målen i den nationella strategin för digitalisering av skolväsendet. Handlingsplanen kommer att lyfta konkreta förslag på vad som behöver genomföras på nationell nivå. En annan central del är att försöka beskriva vilka områden olika aktörer bör ansvara för.

Rådslaget lyfter sex konkreta frågeställningar som formulerats enligt tidigare förslag och idéer:

Digital kompetens

  • Vilken typ av kompetensutvecklande insats inom digitalisering skulle betyda mest för elevernas kunskapsutveckling?
  • Vilken typ av nationell insats skulle ha störst positiv effekt på huvudmännens förmåga att strategiskt leda digitalisering inom sitt område?

Likvärdig tillgång och användning

  • Hur kan vi underlätta den pedagogiska personalens urval och inköp av digitala lärresurser?
  • Hur bör digitalisering av administrativa processer och effektivisering av rutinaktiviteter utformas så att lärarna kan lägga mer tid på den pedagogiska verksamheten?

Forskning och uppföljning

  • Vad krävs för att lärare ska kunna tillgodogöra sig forskning på ett sätt som gör att den pedagogiska verksamheten förbättras?
  • Vilken forskning skulle lärare ha störst nytta av för att bäst kunna bidra till elevernas kunskapsutveckling i en digitaliserad förskola och skola.

 

1 november 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjöldit i skolanFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng