Kronans Apotek satsar på metaverse
En titt in i Pharmaverse. Foto: Kronans Apotek.
I ett experiment med metaverse ska Kronans Apotek utveckla vad de kallar för ett Pharmaverse. Syftet är att i framtiden bland annat kunna skapa utbildningar och digitala hälso- och rådgivningsmöten i den alternativa världen.
– Genom att ligga i framkant på det här sättet lär vi oss massor om var potentialen i digitala patientmöten ligger, vad som funkar och inte. Dessutom är det väldigt inspirerande för innovationslusten både internt och i branschen, och skapar nya diskussioner som är avgörande för att driva utvecklingen av vården framåt, säger Linda Wakeham, Head of PR Strategy & Lead metaverse, Kronans Apotek.
Satsningen kungjordes under ett seminarium under årets Almedalsvecka. Apoteket har tidigare experimenterat med Metaverse genom ett pop-up-apotek. Nu har man gått ytterligare ett steg och utvecklat en 700 kvadratmeter stor yta.
Inledningsvis kommer arbetet kretsa kring utbildningar i metaversumet och olika tester kopplat till vårdmötet.
– Utvecklingen av ”Pharmaverse” är en möjlighet för oss att experimentera och testa oss fram till digitaliseringens roll i utvecklingen av framtidens vård, inte minst utifrån ett glesbygdsperspektiv. I stället för att lägga flera miljoner och tusentals timmar på utveckling lär vi oss längs med vägen genom att möta kunden och verkligheten så tidigt i resan som möjligt, säger Hannes Hasselrot, vd, Kronans Apotek.
Källa: Kronans Apotek
Läs mer om ämnet: