Voister förklarar

Vad är metaverse och varför är det i ropet just nu?

Metaverse Virtual Reality

I metaverse-eran förväntas vi kliva in i internet tredimensionellt istället för att delta tvådimensionellt som idag. Men vad är det egentligen, hur fungerar det och varför är det i ropet just nu? Voister förklarar! 

Varför heter det metaverse?  

Ordet metaverse, på svenska ibland även kallat metaversum, kommer ifrån ordet meta som betyder bortom, och universum. Rakt översatt betyder det alltså bortom universum.  

Vad är ursprunget till metaverse?  

Termen metaverse kommer ursprungligen från romanen Snow crash som skrevs 1992. I Neil Stephensons bok är metaverse en tredimensionell värld i en virtuell verklighet där människor söker skydd från den dystopiska verkligheten.

Även Second Life kan ses som ett tidigt exempel på metaverse. Det är en stor virtuell värld med hav och land på nätet som var väldigt populärt i slutet av 00-talet. Användarna representeras av avatarer som kan röra sig fritt i världen och träffa varandra, diskutera, bygga hus och göra affärer. Därmed är Second Life också ett socialt medium.

Vad är metaverse? 

I och med att det inte finns något metaverse än är det fortfarande relativt svårt att förklara. Det saknas även en samlad bild av vad exakt ett metaverse kommer innehålla och visionerna går isär hos olika bolag.  

Några av företagen som presenterat visioner och lösningar kopplat till metaverse är Microsoft, Nvidia, Epic Games och Meta, som tidigare gick under namnet Facebook. Meta beskriver metaverse såhär på sin webbplats: 

Metaverse är en serie virtuella miljöer där du kan skapa och utforska ihop med andra personer som inte befinner sig på samma fysiska plats som du.  

Mark Zuckerberg, vd på Meta, har även sagt att bolagets övergripande mål är att hjälpa till att skapa ett metaverse.  

Och det är inte bara i väst som det storsatsas på metaverse utan även kinesiska bolag som Tencent, Bytedance (Tiktoks ägare) och Alibaba är med på tåget. 

Även om mycket är oklart än så länge går det att tänka på metaverse som en uppföljare till dagens internet. Där förväntas vi kliva in i internet tredimensionellt istället för att delta tvådimensionellt som idag. 

Det står också klart att metaverse inte är en ensam plats eller plattform, utan det handlar snarare om mängder av 3d-världar där allt sker i realtid, dit alla kan koppla upp sig och där förändringar är bestående. Världarna och dess användare kan interagera med varandra och identiteter, data, betalningar och digitala ägodelar kan flyttas mellan dem.  

Varför är det i ropet just nu? 

En anledning är att de stora tech-bolagen har anammat begreppet. Det har gjort metaverse till ett buzzword och ett fenomen som många intresserar sig för.  

En annan anledning är den tekniska utvecklingen. AR- och VR-headset och smarta glasögon blir allt bättre. Molnet och edge computing gör det möjligt att köra alla avancerade applikationer som krävs, och 5G kan göra det genomförbart att få en tillräckligt snabb åtkomst även när man inte är hemma. Lägg till utvecklingen inom AI samt ny teknik för att följa ögon-, hand- och ansiktsrörelser som behövs för att det ska kännas naturligt att interagera med andra avatarer i virtuella världar.  

Vad gör man i metaverse? 

Mycket av det du kan göra i verkliga livet går även att göra i metaverse, både vad gäller fritid och jobb.

Istället för att sitta i digitala möten i Teams eller Zoom där ni delar dokument mellan er kan ni befinna er i virtuella mötesrum med kollegor från andra sidan jordklotet. Där kanske ni går runt mellan olika rum och interagerar, skissar och samtalar med kollegorna i realtid. Exempelvis kanske alla anteckningar blir synliga på en anslagstavla istället för att hamna i en mapp någonstans.  

Kanske kan också after works på distans bli trevliga på riktigt om vi möts och skålar i ett virtuellt rum, istället för dessa torra digitala 2d-AW:s som många arbetsgivare försökte sig på i början av pandemin.

På kort sikt är kanske det mest sannolika användningsområdet shopping. Du skulle exempelvis kunna 3d-scanna din kropp och prova nya kläder hemifrån. På så sätt kan du ta reda på om den där snygga tröjan passar, trots att du aldrig haft på dig den fysiskt. Det är inte bara fysiska saker som shoppas utan även NFT:er (Non-fungible tokens) kan bli en stor handelsvara, exempelvis kläder för att utsmycka din digitala avatar. Här har Adidas varit tidiga ute och har under initiativet Adidas Originals: Into the Metaverse lyckats sälja 30 000 NFT:er på några timmar, för ett värde av cirka 215 miljoner kronor. 

Du kanske även kan boka biljetter till ditt favoritbands livekonsert i London, men följa den tredimensionellt från lägenheten i Göteborg, tillsammans med dina vänner som befinner sig i Karlskrona och Gävle.  

Inom spelvärlden finns redan primitiva föregångare till metaverse, där två exempel är World of Warcraft och Fortnite. En tillbakahållande faktor här är dock att det som uppnåtts i ett metaversum inte kunnat överföras till ett annat metaversum. Exempel: Du har lyckats samla på dig massa viktiga föremål i Fortnite, men dessa har inte gått att växla över till andra föremål i World of Warcraft. Framåt lär det dock bli möjligt att växla in föremål mellan olika metaversum, och du lär även kunna växla in föremål från ett metaversum mot pengar i den verkliga världen för att bekosta fysiska ting.

Konserter, jobb, shopping och gaming är såklart bara några exempel på otaliga områden där metaverse kan komma att sudda ut gränserna mellan den fysiska och digitala världen. Möjligheterna är i stort sett oändliga. 

Finns det någon kritik mot metaverse?

Den mest omfattande kritiken mot metaverse är att vår personliga integritet kan få ta ännu mer stryk än idag. Användare kommer sannolikt behöva använda fysiska enheter som bland annat vr-headsets, handskar och pulsövervakning för att konsumera världarna, och dessa kommer troligen ha sensorer som övervakar våra kroppsliga värden och känslor. Det kommer vara inbyggt från början att man som användare behöver lämna ifrån sig sin personliga data. En av kritikerna är Facebook-visselblåsaren Frances Haugen, som kallar det “superproblematiskt” att arbetsgivare i förlängningen kan använda sig av tekniken.

När är metaverse här?  

Metaverse kommer att byggas successivt och ett gäng företag är redan igång. Tidigare nämnda Fortnite blir allt mer en plattform för sociala interaktioner och får frekvent nya funktioner. Meta har visat upp den virtuella mötesplatsen Horizon och Nvidia arbetar med samarbetsplattformen Omniverse, som skulle kunna agera knutpunkt för olika virtuella miljöer.  

Dessa tjänster kommer att bli fler och fler, och om de teknikpositiva får rätt kan de till slut växa ihop i något sorts virtuellt samhälle som alla kan koppla upp sig mot. Dock är det alltjämt svårt för de flesta experter att sia om när detta blir realitet, men Mark Zuckerberg tror att den nya metaverse-eran blir verklighet inom fem till tio år.  Och analysföretaget Gartner förutspår att 25 procent av alla internetanvändare kommer att spendera minst en timme om dagen i metaverse 2026. 

En brasklapp är dock att mycket fortfarande är ovisst och det är långtifrån självklart att metaverse blir verklighet överhuvudtaget i den omfattning som nämns här.

4 februari 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssonVoister förklararFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng