Självkörande fordon i trafik testas i Göteborg

Självkörande, Chalmers; Leveransrobot Och En Självkörande Buss

Leveransroboten Hugo och en självkörande minibuss.

Ju fler autonoma fordon, desto viktigare att de kan samspela med varandra. Därför testas nu samtrafikering med godsrobotar och självkörande minibussar på Chalmers campus Johanneberg.

– Tack vare det breda samarbetet kommer vi att kunna ta autonoma transporter ett stort steg framåt mot verklig implementering. Vårt mål i slutet av projektet är att ha en systemlösning med buss och robot samt en förberedande analys av hur den ska kunna implementeras i nya och befintliga stadsdelar, säger Per Sunnergren på Johanneberg Science Park som samordnat projektet.

Användarperspektiv, affärsmodeller, fordonsteknik, och transporteffektivitet är några av de parametrar som ska undersökas. Självkörande, elektrisk skytteltrafik har redan testats i två år på Chalmers Campus, och nu tas ytterligare ett steg för att undersöka hur självkörande transportslag kan samexistera i stadsmiljön.

Ett annat övergripande syfte är att undersöka hur det som brukar som ”den sista milen”, det vill säga transportsträckan mellan exempelvis en transportcentral och slutkund, kan effektiviseras.

Projektet pågår från och med januari 2022 och ett och ett halvt år framåt.

Samverkande Autonoma Transporter

Projekttid: Januari 2022 – juni 2023

Total budget: 8 miljoner SEK

Finansiär: Vinnova/Drive Sweden

Partners: Akademiska Hus, Chalmers, Chalmersfastigheter, Ericsson, Framtiden Byggutveckling, Göteborgs Stad (trafikkontoret), Göteborgs universitet, Hugo Delivery (projektledare), Johanneberg Science Park, Keolis, Landvetter Södra Utveckling AB, Mölndala Fastighets AB, PostNord, Riksbyggen, Skanska, Tele2, Västtrafik, Wallenstam

Källa: Joanneberg Science Park

Källa: Johanneberg Science Park

21 januari 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Johanneberg Science Park/Creative Commons

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT