AI skapar efterfrågestyrd kollektivtrafik

Buss I Södertälje

AI och molntjänster ska kunna förhindra trängsel i kollektivtrafiken och få fler att välja bort bilen. I ett pilotprojekt testas nu tekniken i Södertälje.

Det här är modern teknik som kan bidra till att lösa moderna problem som uppstått under det gångna året. Målet med pilotförsöket är att sätta en standard som fler delar av Sverige snart kan följa, säger Kristoffer Tamsons, SL:s styrelseordförande.

Covid-19 har påverkat kollektivtrafiken på så sätt att fler har arbetat hemifrån och av de som arbetat på jobbet har en ökad andel valt att ta sig dit med hjälp av bilen. SL räknar med att biljettförsäljningen framöver kommer minska med 10-20 procent, vilket är en trend som syns runtom i världen och går som stick i stäv med regeringens klimatmål för hållbart resande.

Nu har Microsoft satt igång ett pilotprojekt med den svenska startupen The Train Brain för att genom AI och molntjänster få fler att resa, sänka driftkostnaderna och motverka trängsel genom att anpassa trafiken efter efterfrågan.

I Södertälje testas nu tekniken genom att analysera GPS-positioner och data från kundräkningssystemen på bussar, och därigenom kan man med mönsterigenkänning göra prognoser på resande och på bussarnas ombordkapacitet.

Tekniken kan användas till att möta de nya behov som dykt upp som en konsekvens av pandemin förebygga trängsel ombord, få en mer kostnadseffektiv trafik samt en mer efterfrågestyrd trafik. Det här är den första helt självlärande AI-tekniken av sitt slag i världen. Den går att applicera på alla trafiksystem, buss eller tåg, i hela världen, säger Wilhelm Landerholm, grundare av The Train Brain.

Källa: Microsoft

7 juni 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng