Grön streaming – intresset större än någonsin
Hela 86 procent skulle byta till en it-leverantör som jobbar för klimatet, och nästan tre fjärdedelar kan tänka sig att betala extra för gröna moln- och streamingtjänster. Det visar en ny undersökning från Node Pole.
– Det är uppmuntrande att se att så många skulle välja en leverantör som jobbar för klimatet. Att så många som tre av fyra också är beredda att betala mer för klimatsmarta tjänster tror jag kan vara det som gör att vi faktiskt kommer att se en förändring, säger Christoffer Svanberg, vd på Node Pole.
För tredje året i rad har undersökningen Green Data Survey gjorts av Node Pole. I den tillfrågas drygt 4 000 personer världen över om deras inställning till frågor om klimatet och it. I år svarar 66 procent att de är oroliga eller mycket oroliga för klimatförändringarna och dess effekter. Lika stor andel tycker också att det är viktigt att internetföretag arbetar för att minska sin energikonsumtion och klimatavtryck.
Nytt för i år är frågor kring hur pandemin förändrat våra vanor. Även här svarar två tredjedelar att de blivit mer beroende av sina datatjänster.
– I undersökningen kan vi se en ökad användning av nästan alla sorters tjänster, inklusive onlineshopping som har ökat med hela 65 procent, och sociala medier, streaming av musik och video samt videosamtal, som alla ökat med 50 procent.
Staten ska säkra stabila uppkopplingar
Det ökade beroendet gör även att kraven på nätverk blir allt viktigare. Här tycker 72 procent att staten måste ta ett större ansvar för att säkra stabila uppkopplingar för sina medborgare.
– Aldrig tidigare har vi varit så beroende av tillgång till en stabil uppkoppling, och därför är det kanske viktigare än någonsin att vi får till en grön omställning för våra internettjänster.
– Förhoppningsvis kan de här insikterna bidra till att fler får upp ögonen för vikten av och möjligheterna till riktig förändring. Framför allt visar de här resultaten på att det finns en outnyttjad konkurrensfördel kring hållbara internettjänster.
Så många är beredda att betala extra för:
- Streaming av video, 73 procent
- Molntjänster, 72 procent
- Streaming av musik, 66 procent
- Onlinespel, 59 procent
Källa: Node Pole
Läs mer om ämnet: