Regionen RPA-spårar corona

Uppsala Rpa

Region Uppsala använder sig av RPA i arbetet med smittspårning. Det är en lösning som sparar tid, både för medborgare och medarbetare.

RPA hjälper till både när våra medborgare har testats positivt och negativt, säger Mikael Åman, verksamhetsarkitekt, Region Uppsala.

När en person testar sig för covid-19 i Region Uppsala får den omgående information att logga in på 1177, ifall det är så att testet visar sig vara positivt. Där möts personen bland annat av information, förhållningsregler och ett frågeformulär kring vilka kontakter den haft, vilka den bör höra av sig till, och så vidare.

Vårdpersonal tar del av svaren i formuläret och kontaktar invånaren per telefon för att komplettera smittspårningen. Informationen och frågeformulären till covidsmittade personer har läkarna tidigare fått lägga in manuellt i 1177, men det gör nu en RPA automatiskt.

Flera hundra testas positivt varje dag i regionen, och alla dessa behöver läkarna enligt lag ringa till för att ge diagnosbesked. Med RPA-lösningen gör vi så att de åtminstone slipper klippa och klistra in information och frågeformulär i Vårdguiden för varje enskild person, så att de kan fokusera på det de måste göra.

Tre veckor till drift

Det tog bara tre veckor från att Region Uppsala började testa RPA:n, till att man driftsatte den i december. Enligt Mikael Åman blir det inte några stora tidsbesparingar för varje smittad covidpatient, men i det här fallet gäller ordspråket många bäckar små gör en stor å.

Vi sparar in någon minut per person och hjälper läkarna i en tuff period. De arbetar sex till sju dagar i veckan och har massor att göra. Om vi kan få dem att effektivisera sitt arbete och slippa vissa repetitiva uppgifter är vi glada över det.

Hjälper även negativa

RPA hjälper även personer som visat sig vara negativa, alltså inte covidsmittade. De har tidigare inte fått någon information om att ett negativt provsvar finns, men här har automationen förändrat processen i regionen.

RPA:n gör automatiska utskick även till personer som är negativa, på så sätt får de snabbt information och slipper logga in på 1177 hela tiden för att se om ett resultat har kommit in. Vi höjer kvaliteten i vårt bemötande mot dessa så att de slipper gå runt och vara oroliga i onödan.

8 mars 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng