Örnsköldsvik sponsrar hemmajobbare

Fin Skogstomt Utanför Ett Fönster

För att alla medarbetare ska ha en så bra arbetsmiljö som möjligt ombesörjer Örnsköldsviks kommun att alla har den utrusning de behöver när de jobbar från hemmet. Det gäller allt ifrån skärm och tangentbord till arbetsstol, och allt levereras hem till de anställda.

– Jag har alltid varit en förespråkare för att ett jobb är något du gör, inte en plats och den filosofin har jag arbetat för länge, och därför har vi försökt skapa så bra förutsättningar som möjligt för alla våra hemmajobbande medarbetare, säger Dennis Moström, digitaliseringsstrateg, Örnsköldsviks kommun.

Inte en tillfällig åtgärd

Örnsköldsvik har precis som många andra kommuner flyttat hem mycket av personalstyrkan under pandemin.

Men kommunen har inte stannat där. Under det senaste året har Dennis Moström ingått i en projektgrupp på kommunen tillsammans med ansvariga från bland annat it, ekonomi och HR och drivit igenom så att all personal har fått hem utrustning för att kunna sätta upp sitt eget hemmakontor.

Det handlar om drygt 320 skärmar, 160 kontorsstolar, och ett hundratal tangentbord, möss, webbkameror, med mera. Redan när kommundirektören satte ihop projektgruppen var tanken att detta troligen var åtgärder som skulle överleva pandemin. Något som Dennis Moström betonar.

Somliga har till och med undrat varför detta inte har skett tidigare.

– Det här är en resa som jag boxats för sedan 2017. Ett arbete handlar om att få saker och ting gjorda, där chefen ska ha koll, men inte kontroll. Var du befinner dig när du gör ditt jobb är egentligen en icke-fråga, så länge du har bra verktyg att arbeta och kommunicera med.

Vad säger du till dem som tycker att ni slösar med offentliga medel?

– För det första är det en arbetsmiljöfråga, att du ska kunna ha en rimlig arbetsplats även på distans. För det andra handlar det om att bli en attraktiv arbetsgivare som kan erbjuda en dynamisk arbetsmiljö där varje medarbetare får bra möjlighet att arbeta med rätt verktyg och samtidigt få ihop sitt livspussel. Vi köper en arbetsinsats av dig och det ska vara på ett hållbart sätt. För det tredje kan vi anpassa våra fysiska kontor och få en luftigare miljö som kan användas till andra ändamål än rent skrivbordsarbete.

E-tjänst med frågor

För att få reda på vad varje enskild medarbetare efterfrågade byggde kommunen på egen hand upp en e-tjänst med frågor samtidigt som kommunens chefer parallellt hade individuella samtal med alla för att göra en risk- och konsekvensanalys, och stämma av vad var och en behövde för att kunna sköta sitt arbete minst lika effektivt hemma som på kontoret.

– Överlag har medarbetarna varit överväldigande positiva och somliga har till och med undrat varför detta inte har skett tidigare.

Smidig leverans

När utrustningen sedan skickades ut var det lokala logistikföretaget Sandin Cargo som stod redo och kunde kliva in och leverera allt på ett bräde.

Moström

Dennis Moström, digitaliseringsstrateg på Örnsköldsviks kommun.

– Det var en del som vi började tycka att vi skulle stycka upp beställningarna och skicka dem med olika leverantörer, men jag och många med mig var fast beslutna om att detta skulle skötas enhetligt och proffsigt, inte minst för att minska mängden spring hemma hos våra medarbetare nu under pandemin.

Andra kommuner intresserade

Samtidigt som de allra sista produkterna är på väg att nå medarbetarnas hem får Dennis Moström många frågor från andra kommuner och offentliga instanser om alltifrån vad det har kostat, till hur planering och genomförande av projektet har gått till, både praktiskt och juridiskt.

– Det är jättekul. För mig är detta verkligen att ligga i framkant och vi hoppas kunna inspirera både kommuner och regioner att våga ta samma kliv. 

29 mars 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock, Örnsköldsviks kommun

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning