Mindre svinn på Axfood

Axfood Matsvinn

Automatiserade varubeställningar och handdatorer som identifierar varor med kort datum har minskat matsvinnet från Axfoods butikskedjor till rekordsiffran 1,26 procent.

– Vi arbetar ständigt med att utmana inarbetade rutiner för att ta oss vidare på vår hållbarhetsresa. För att minska matsvinnet ytterligare krävs både nytänkande och smarta digitala lösningar, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Automatiserade beställningar av varor är ett exempel på hur digitalisering lyckats minska matsvinnet på Axfoods matkedjor Willys, Hemköp och Tempo. Dataanalys hjälper butikerna att beställa rätt mängd varor vid rätt tillfälle, vilket har undvikit både tomma hyllor och för stora beställningar.

Dessutom har handdatorer effektivt kunnat identifiera varor med kort datum att sälja ut till reducerat pris. Att sälja dessa varor samt frukt och grönt med hög mognadsgrad har spelat en stor roll i det minskade matspillet.

Samarbeten med välgörenhetsorganisationer som tar emot mat har också bidragit till det rekordlåga svinnet, genom donationer av runt 700 ton mat.

– Minskat matsvinn är ett av många exempel på när satsningar på hållbarhet leder till förbättrad lönsamhet samtidigt som det gynnar miljön, säger Åsa Domeij.

Axfood har som mål att matsvinnet endast ska uppgå till 0,86 av butikernas omsättning till 2025, vilket skulle innebära en halvering från när målet sattes 2015. Enligt Axfood är den största utmaningen framöver att ytterligare minska spillet från frukt och grönt, bröd och delikatessdiskar.

11 mars 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng