Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Coops digitala plan

Kvinna Med Kundvagn I Butik

Coop satsar stort på att bli en dagligvaruhandel i framkant med smarta tekniker både online och i butik. Några av lösningarna är Scan and Pay, neurala nätverk och en onlinebutik som vet vad just du behöver.

– Jag skulle säga att våra två viktigaste satsningar just nu är dels Scan and Pay med mobilen i butik, dels en mer automatiserad upplevelse för dem som handlar online, säger Amer Mohammed.

Med sina cirka 800 butiker är Coop den näst största dagligvaruaktören i Sverige. Amer Mohammed klev på som chef för den nystartade enheten Digital på Coop hösten 2019 och sedan dess har utgångsläget varit att skapa digitala upplevelser med fokus på nytta, och testa dessa.

Scan and Pay

En av satsningarna går under namnet Scan and Pay och som införts i drygt tolv pilotbutiker. Som namnet antyder handlar det om att du som kund kan gå in och plocka varor i butiken, scanna dem med telefonen, och sedan lämna butiken. All betalning sker automatiskt, kvittot hamnar i mobilen och du behöver inte checka ut några varor.

Vi leker just nu lite med augmented reality.

– Vi har sett att tre av fyra som testat detta sätt att betala fortsätter att använda det och går inte tillbaka till en vanlig kassa. Varför stå i kö när du bara kan gå in och ta det du behöver?

Parallellt med att fortsätta att utveckla Scan and Pay-tekniken pågår ett annat projekt som kan dra nytta av de data som skapas när kunder handlar. Varje gång en produkt scannas går det nämligen att ta reda på var i butiken scanningen ägde rum. I dagsläget är underlaget för litet, men om 100-200 butiker skulle ha Scan and Pay, kan det bli lättare för Coop att guida sina kunder och visa var varorna finns på ett mycket mer dynamiskt sätt.

Coop Scan And Pay

Coops scanningsverktyg Scand and Pay.

– Vi leker just nu lite med augmented reality. En pil skulle till exempel kunna dyka upp när du riktar kameran mot marken och visa dig till den varan du vill köpa.

Neurala nätverk

På samma tema håller Amer Mohammed och hans på kollegor också att titta på hur neurala nätverk skulle kunna hjälpa butikerna med att bli smartare i sättet de beställer hem varor på genom att en AI går in i försäljningslistorna. Där hämtar den upp gammal data och kör simuleringar för att söka optimera, och hitta ett sätt att styra inköpen för att förbättra försäljningen och marginalen.

Detta kan sedan kombineras med anonyma operatörsdata om hur kunder rör sig i butiken för att lära sig mer om placering av varor.

– Det kanske visar sig att det räcker med hälften av alla de varor som en butik har för att få en liknande försäljning som utfall.

Framtidens butiker

Amr Proffe

Amer Mohammed, CDO, Coop.

Framöver tror Amer Mohammad på ett koncept där butiker är mer specialiserade på att vara just butiker, med experter som kan hjälpa de som vill ha hjälp. Samtidigt som e-handel mer och mer blir en sorts standard i själva handlingen.

Nästa steg från Scan and Pay kan vara att du sitter hemma i soffan och scannar streckkoderna och sedan går och hämtar ut varorna, och väl på plats kan du inspireras av andra saker som du inte visste att du var intresserad av.

– När vi har tillräckligt med data om köpbeteende hemma kan de neurala nätverk vi utvecklar hjälpa dig att automatiskt få hem varor som du brukar beställa med en viss tids mellanrum. När du däremot går till butiken ska det vara en upplevelse. Du går dit för att du har tiden och för att du är ute efter något specifikt eller för att du vill inspireras och prata med kunnig personal och hitta varor du inte kunde tänka ut själv. Det tror jag är framtiden för dagligvaruhandeln, säger Amer Mohammed

18 januari 2021 Uppdaterad 3 februari 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock, Coop

Rekommenderad läsning

Google Ai Woolaroo Översätter Objekt

Google räddar jiddisch och sicilianska

10 maj 2021 digit

Woolaroo är appen som ger dig översättning till tio språk som är på väg att försvinna. Du fotograferar ett objekt och får föremålet översatt, med hjälp av maskininlärning, till bland annat jiddisch, sicilianska och rapa nui.

Ett Strukturerat Och Trevligt Skrivbord

Ökat tryck för AJ Produkter

3 maj 2021 digit

Med en utvecklad e-handel var AJ Produkter rustade för många av de förändringar som pandemin har fört med sig. En påtaglig effekt för bolaget är att flera it-projekt har påskyndats, bland annat molnbaserad telefoni som både ska avlasta säljare och kundservice och ge en bättre upplevelse för kunder.

Spot Lkab

LKAB tar hjälp av Spot

29 apr 2021 digit

LKAB satsar på moln, AI och data, bland annat genom en AI-lösning som identifierar slaggbildning och robothunden Spot som ska trygga medarbetarnas säkerhet i gruvorna. Målet är ett smartare bolag och att vara koldioxidfritt 2045.

Massa Massa Människor Sedda Uppifrån

Hellre en AI

19 apr 2021 digit

Vi människor är mer benägna att lita på lösningar som föreslås från en algoritm än människor. Det gäller även när lösning är sämre.

Skog Träd Dell
video
Ett samarbete med Dell

AI-datorn av skogsplast

16 apr 2021 digit

I produktionen av Dells nya Latitude 5000-serie används för första gången bioplast från träd. Datorerna har även en inbyggd AI som optimerar sig efter ditt arbete vilket skapar snabbare funktioner samt bättre bandbredd och batteri. 

Coopanställd Scannar Vara Med App

Coop scannar hållbarhet

15 apr 2021 digit

Nu kan du anpassa dina inköp utifrån hur hållbara de är direkt i butiken. Idag lanserar Coop hållbarhetsdeklaration för drygt 10 000 varor i sin app.

Sjukhuspersonal Springer I En Korridor Med Ryggen Mot Kameran

Microsoft AI-satsar

13 apr 2021 digit

Microsoft stärker sin roll inom sjukvården med köpet av AI-företaget Nuance. Förhoppningen är att bolagen kommer dra nytta av varandra i en allt mer AI-törstande sjukvårdssektor.

Hastens Sang

God app med Hästens

12 apr 2021 digit

Med Hästens nya app tar det bara ett par minuter att lägga en order, mot tidigare upp emot en halvtimme. Det ger säljarna mer tid att möta kunder och att generera affärer.

Amy Winehouse
video

AI-musik av 27-klubben

8 apr 2021 digit

För att uppmärksamma psykisk ohälsa har organisationen Over the bridge skapat ny musik med hjälp av AI som liknar den så kallade 27-klubbens musik, det vill säga artister som valde bort livet när de var 27 år.