Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

IoT retails framtid

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

Text Fredrik Adolfsson Foto ICA Gruppen 15 januari 2020 digit

icasupermarket.jpg

– Detaljhandeln måste implementera moderna strategier för att vara relevanta och de måste börja förstå att kunderna vill ha såväl mobila lösningar som IoT-lösningar som förbättrar och individanpassar shoppingupplevelsen, säger Shash Anand, produktstrategichef på Soti.

– Det är viktigt att butikerna integrerar de här affärskritiska teknologierna i sin verksamhet för att säkerställa att de kan leverera den snabbhet, bekvämlighet och anpassning som anställda och kunder förväntar sig. När online- och offlinevärlden fortsätter att smälta samman är det dags för detaljhandeln att investera i mobila lösningar och IoT.

I rapporten State of Mobility in Retail har Arlington Research, på uppdrag av Soti, intervjuat 4 000 personer från Sverige, USA, Storbritannien och Tyskland om vad de önskar för mobila lösningar inom detaljhandeln.

Trots att 76 procent vill ha mer individanpassade butiksupplevelser så svarar en tredjedel att de inte är villiga att offra sin personliga datasäkerhet för att göra sin upplevelse i butiken bättre.

Ny teknik

Förtroendet för beacon-teknik och ansiktsigenkänning är allmänt högre bland män och speciellt i åldersgruppen 18-34 år. I USA och Sverige är tilltron till sådan teknik större än i Storbritannien och Tyskland.

Ungefär var tredje person är positivt inställd till att få leveranser till sig skickad med drönare, och cirka var fjärde kund är bekväm med att beställningar anländer i form av autonoma fordon.

– Butiker som förlitar sig på mobil teknik måste se till att tekniken verkligen fungerar eftersom kunderna snabbt vill hitta det de behöver, betala och fortsätta med sin dag. De måste se till att de har en pålitlig mobilitets- och IoT-hanteringslösning på plats för att tekniken i butiken alltid ska fungera på det sätt som är tänkt, utan avbrott, samtidigt som säkerheten och efterlevnaden säkerställs, säger Shash Anand.

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Kinas snabba återhämtning

6 april 2020

Kinas industri har redan börjat återhämta sig efter coronaviruset. Ny data visar att bland annat mjukvaru- och tjänsteföretag gått framåt. Därför ska företag inte bara reagera på krisen utan redan nu studsa tillbaka och bygga om sina portföljer. Det framkommer av en undersökning från Boston Consulting Group. 

KTH mäter gulsot

6 april 2020

Forskare vid KTH har utvecklat en både billig och träffsäker gulsotsmätare, särskilt användbar för utvecklingsländer. Genom att hålla mätaren mot huden syns det nästan omgående om bebisar har gulsot.

Vaccinjakt på Karolinska

3 april 2020

Med hjälp av öppen forskningsdata arbetar Karolinska Institutet med att ta fram ett vaccin mot SARS-CoV-2, som ska fungera både mot nuvarande pandemi och kommande. Redan under mars skedde de första testerna.

KTH hackar dörrlås

3 april 2020

Flera uppkopplade lås har stora svagheter och går lätt att hacka. Det blev resultatet när KTH testade säkerheten hos olika leverantörer

Teams nu i Slack

2 april 2020

Slack närmar sig Teams och har lanserat en app som gör att användare kan ringa in till Temas. Intresset har hittills varit mycket stort.

MSB kräver rapporter

2 april 2020

Fortfarande är myndigheters rapportering av it-incidenter till MSB anmärkningsvärd låg. Generaldirektör Dan Eliasson uppmanar nu till en skärpning för att upprätthålla en godkänd nivå av information och cybersäkerhet.