Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

IoT retails framtid

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

Text Fredrik Adolfsson Foto ICA Gruppen 15 januari 2020 digit

icasupermarket.jpg

– Detaljhandeln måste implementera moderna strategier för att vara relevanta och de måste börja förstå att kunderna vill ha såväl mobila lösningar som IoT-lösningar som förbättrar och individanpassar shoppingupplevelsen, säger Shash Anand, produktstrategichef på Soti.

– Det är viktigt att butikerna integrerar de här affärskritiska teknologierna i sin verksamhet för att säkerställa att de kan leverera den snabbhet, bekvämlighet och anpassning som anställda och kunder förväntar sig. När online- och offlinevärlden fortsätter att smälta samman är det dags för detaljhandeln att investera i mobila lösningar och IoT.

I rapporten State of Mobility in Retail har Arlington Research, på uppdrag av Soti, intervjuat 4 000 personer från Sverige, USA, Storbritannien och Tyskland om vad de önskar för mobila lösningar inom detaljhandeln.

Trots att 76 procent vill ha mer individanpassade butiksupplevelser så svarar en tredjedel att de inte är villiga att offra sin personliga datasäkerhet för att göra sin upplevelse i butiken bättre.

Ny teknik

Förtroendet för beacon-teknik och ansiktsigenkänning är allmänt högre bland män och speciellt i åldersgruppen 18-34 år. I USA och Sverige är tilltron till sådan teknik större än i Storbritannien och Tyskland.

Ungefär var tredje person är positivt inställd till att få leveranser till sig skickad med drönare, och cirka var fjärde kund är bekväm med att beställningar anländer i form av autonoma fordon.

– Butiker som förlitar sig på mobil teknik måste se till att tekniken verkligen fungerar eftersom kunderna snabbt vill hitta det de behöver, betala och fortsätta med sin dag. De måste se till att de har en pålitlig mobilitets- och IoT-hanteringslösning på plats för att tekniken i butiken alltid ska fungera på det sätt som är tänkt, utan avbrott, samtidigt som säkerheten och efterlevnaden säkerställs, säger Shash Anand.

Läs även

Butik ökar e-handel

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Rekordförsäljning

17 januari 2020

För första gången sedan 2011 gick den globala pc-marknaden upp under förra året. Marknaden växte med 2,7 procent under 2019  och under sista kvartalet var ökningen som störst med 4,8 procent.

AI mot grooming

17 januari 2020

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation. 

Färre kakor för Google

16 januari 2020

Google kommer att fasa ut kakor från tredje part i sin webbläsare Google Chrome. Beskedet kommer samtidigt som Irlands motsvarighet till Datainspektionen granskar Googles reklamverksamheter.

AI sparar 140 mdr

16 januari 2020

Ökad AI-användning kan stärka välfärden motsvarande ungefär 140 miljarder kronor årligen. Det framgår av en nyligen överlämnad delrapport från DIGG till regeringen.

IoT retails framtid

15 januari 2020

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

3D för bättre syn

15 januari 2020

De jobbiga ögonlapparnas tid är förbi. Amblyopi, det vill säga Lazy eye, kan nu behandlas med ett par 3D-glasögon och en platta.