VIP-kunder på Gekås

ullared-960640.jpg

Att Gekås hamnade i just Ullared är resultatet från en dejt på 60-talet. Förra året besökte 4,8 miljoner kunder varuhuset och handlade för 5,4 miljarder. Strategin är att sälja allt som behövs i hemmet och får plats i en bil och att alla kunder ska känna sig betydelsefulla.

– Jag är katastrofal på it men är väldigt intresserad av vad it kan göra för verksamheten, inleder Boris Lennerhov, vd för Gekås, eventet CIO2.

Det är få som inte känner till Ullared, och historien hur allt startade är nära nog osannolik. Knallen Göran Karlsson, en kringåkande försäljare på marknader, ville imponera på en tjej han träffade på en dans och sa att han skulle öppna en filial.

– Varför inte i Ullared, sa tjejen som kom från trakten, och så blev det.

Göran Karlssons butik Gekås hamnade i Ullared, tre mil från Falkenberg och Varberg. Idag är varuhuset ett gigantiskt komplex med både hotell och en stugby och Boris Lennerhov har haft en stor del i utvecklingen.

Vi säljer allt som behövs i hemmet och får plats i en bil.

Fram till början av 80-talet var utvecklingen för Gekås blygsam, men fick en oväntad draghjälp av media. Göran Karlsson vägrade skriva på kollektivavtal och menade att han gav personalen samma villkor. Självklart ledde det till ett stort nyhetsfokus på lågprisbutiken och därmed fick hela Sverige upp ögonen för lågprishandlaren i Ullared.

Motvillig vd

2000 tillträdde Boris Lennerhov som vd, om än motvilligt. Han bodde då i Helsingborg och var inte pigg på att flytta till Ullared, men drogs ändå till utmaningen att utveckla verksamheten med mer ordning och struktur.

Och Gekås har vuxit. Under 2018 handlade 4,8 miljoner kunder för sammanlagt 5,4 miljarder kronor. Var tionde minut kommer det en lastbil med varor till varuhuset och kassorna bemannas av 300 personer.

– Affärsidén är enkel. Vi säljer allt som behövs i hemmet och får plats i en bil och vi Black Friday 365 dagar om året, förklarar Boris Lennerhov.

Betalar inte

Team Lennerhov betalar varken för annonser eller reklam men uppskattar att synas utan kostnad. Ett sådant exempel är realityserien Ullared som nu är inne på tionde säsongen och har varit en viktig del i varuhusets framgång.  

En annan del är att både se möjligheter och hinder i verksamheten. Varje morgon ringlar kön lång innan öppningsdags.

49161921298_26ebfbcf27_c.jpg

Boris Lennerhov, vd för Gekås.

– Vi öppnar alltid en halvtimme innan ordinarie tid. Det gör alla glada och på gott humör. Vi är ju ändå på jobbet och det dröjer minst 45 minuter innan kunderna kommer till kassan.

Lika självklart är det att dela ut regnponchos till de som köar när det regnar och att etablera en sportbar i varuhuset.

Sportbar och shopping

– En snittkund handlar på Gekås i fyra till fem timmar, men det gäller inte män som redan efter drygt en timme är ett hot mot verksamheten. Därför byggde vi på en sportbar i närheten av provrummen där de kan dricka öl och vänta på sina fruar och flickvänner.

Enligt Boris Lennerhov är en stor del av Gekås framgång medarbetarnas vinnardriv.

– I början av november sålde vi för 41,7 miljoner under en dag och 1,2 miljoner varor passerade i kassasystemet. Det hade vi inte lyckats med utan hängivna medarbetare och ett it-system som fungerar.

Och hur blev det med kollektivavtalet på Gekås? Det var en av de första saker som Boris Lennerhov ordnade när han tillträdde 2000.

Gekås

Butiksytan i varuhuset är 39 000 m², har 82 utgångskassor och kan rymma 7 500 kunder samtidigt.

 

17 december 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter elisabeth nore ledarskap Foto Gekås, John Resborn

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng