Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Säffle bäst på Facebook

Säffle är bäst i Sverige på att engagera sina medborgare på Facebook. En återkommande tonalitet, saklighet och att inte jaga gilla-markeringar är några av nycklarna till framgång.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 13 januari 2021 digit

Ritad Gul Stjärna

– Av Sveriges 290 kommuner tog vi hem förstaplatsen för engagemang på Facebook 2019, och så även under första halvåret 2020. Det är sporrande och roligt, säger Johan Österman, kommunikationsansvarig på Säffle kommun, under eventet Internetdagarna.

Etta sex gånger i rad

Under 2019 och halva 2020 kom Säffle på första plats bland Sveriges kommuner när det gäller engagemang bland sina följare, varje kvartal. Detta enligt mätningar från företaget Social Media Champion, SMampion, som dagligen gör mätningar på aktivitet och kvalitet på Facebook-sidor från näringsliv och offentlig sektor. Rankingen sammanställs därefter av kommunanalys.se

Säffle kommun ligger strax väster om Karlstad vid Vänerns strand och har 15 000 invånare, vilket är ungefär 0,15 procent av Sveriges befolkning. Deras Facebook-sida med sina drygt 12 000 följare står för ungefär 5,4 procent av allt sammantaget kommunengagemang på plattformen.

En hög lägsta nivå ger mer än ett antal virala fullträffar.

– En av sakerna jag har prioriterat de senaste åren är att vi inte ska jaga gilla-markeringar. Vi måste vara sakliga, annars tappar vi vårt förtroende, säger Johan Österman.

En redaktör

Johan Österman har arbetat på Säffle kommun i sex år och fick så småningom ansvaret att leda och utveckla kommunens interna och externa kommunikationsarbete, vilket har innefattat allt från att ta hand om grafiska profiler till sociala medier-inlägg.

Säffle kommun har funnits på Facebook sedan 2010 och var en av de tio första kommunerna i Sverige att komma igång på plattformen som nu är kommunens primära some-kanal.

När Johan Österman efter diskussioner med kommundirektören tog över kanalen 2015 var det ett lite impopulärt beslut.

– Då hade vi ett 20-tal redaktörer som postade lite om vartannat. Vissa dagar kunde vi ha tio poster från olika avsändare med olika sorters innehåll, vissa dagar inga poster alls. Men för att vi skulle kunna vara tydliga i vår kommunikation tog vi bort redaktörskapet från alla och meddelade att samtliga Facebook-inlägg var tvungna att gå via mig. På så sätt fick vi en prägel och struktur på sidan och kunde lättare hitta en röd tråd.

Kommundirektören informerar

Det blev snabbt en effekt av det nya redaktörskapet och redan hösten 2016 och framåt började man ligga stadigt på topp 10-listan bland Sveriges kommuner med målet att hela tiden bli bättre och att öka antalet följare.

Bland posterna finns återkommande filmklipp med titeln Kommundirektören informerar, och olika uppdateringar om allt från förskola och äldreomsorg till stadens stora, lokala skördefest.

– Det finns inga genvägar eller hemligheter. Det gäller bara att vara konsekvent dag efter dag och vecka efter vecka. En hög lägsta nivå ger mer än ett antal virala fullträffar.

JOHAN ÖSTERMANS FEM TIPS FÖR ATT LYCKAS PÅ FACEBOOK

  1. Var dagsfärsk i kommunikationen och på plats när det händer. Det är inte kul att läsa om en invigning några dagar efter den har ägt rum.
  2. Ha ett reservlager med tidlösa inlägg som kan användas när som helst.
  3. Sortera så att rätt inlägg hamnar i rätt kanal. Allt behöver inte hamna på Facebook.
  4. Ha en återkommande tonalitet och bildspråk så att följarna känner igen sig.
  5. Våga bryta mot oskrivna regler. Bekymra dig inte så mycket om exakt vilka klockslag som är bäst att publicera på, eller att videoklipp måste vara korta.

Rekommenderad läsning

Karl Oskar Och Kristina Monument I Karlshamn

Ny RPA-tid i Karlshamn

18 nov 2020 digit

Ett ärende som tidigare tog två veckor kan nu hanteras på en dag. Det är resultatet när Karlshamns kommun anlitade en RPA för att sköta två uppgifter på löneenheten. Digitala e-tjänster har varit en viktig förutsättning och nu tittar lönechef Annika Risberg på ytterligare processer att automatisera.

Två Tecknade Mobiler Med Hjärtan Över Sig

Dejta via Facebook

26 okt 2020 digit

Nu kommer Facebooks dejtingtjänst till Europa, däribland Sverige. Enligt Facebook har redan 1,5 miljarder matchningar skapats i de 20 länder som har tillgång till tjänsten. 

Hund Mittnät Iot
video

IoT med Mittnät

29 sep 2020 digit

Mittnät testar IoT-sensorer på hundlatriner, skolor och badplatser. Satsningen ska förbättra tillvaron för både unga och vuxna i de nio inblandade kommunerna. 

Malmö Civic Lab

Labbet gör Malmö smart

24 aug 2020 digit

Med hjälp av Malmö Civic lab får stadens hemlösa snabbare ett boende och ansökningsprocesserna för SFI sker numera automatiserat. Labbet innebär dessutom att kommunen minskar sina kostnader med miljontals kronor.

Emojis 960640

Facebook raderar hat

19 aug 2020 digit

Efter växande protester kommer Facebook att förbjuda uppdateringar som innehåller hets mot folkgrupp, som blackface och antisemitiska stereotyper. Bolagets AI som detekterar hatiskt innehåll blir allt mer sofistikerad, och nu raderas 95 procent med hjälp av artificiell intelligens.

Facebooklogga På En Telefon

Fortsätter hemma

11 aug 2020 digit

Facebooks medarbetare har möjlighet att arbeta hemifrån till minst juli 2021. Arbetsgivaren ger de anställda 1 000 dollar för att handla kontorsprylar till hemmet.

Norsk Flagga På Stång Mot Ljusblå Himmel

Chatta i Härryda

11 jun 2020 digit

Kommun-Kim ska hjälpa Härryda kommuns medborgare att svara på frågor. Kim är en kopia på en chattbot som redan finns i över 100 norska kommuner.

Vard Kommun

Sveriges bästa kommuner

1 jun 2020 digit

SKR har utsett tio modellkommuner som ska stärka äldreomsorgens digitalisering 2020-2022. Tillsammans med SKR ska de utvalda kommunerna sedan hjälpa andra med digitala tjänster och välfärdsteknik.

Sverigeflagga I Sand

Underkänd omsorg

28 maj 2020 digit

Sveriges kommuner nyttjar inte digitaliseringens möjligheter tillräckligt. Ett felaktigt sätt att använda kommunbudgeten och för kortsiktiga perspektiv gör att invånare inte får ta del av nya digitala lösningar. Det visar en rapport från Göteborgs universitet.