Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete med HP

Maxa VR med HP

Utbildning och samarbete i VR minskar utbildningskostnader, sparar tid och är bättre för miljön. Utöver bättre spelupplevelse, vill HP med sin nya generation VR-headset göra tekniken mer tillgänglig för fler verksamheter och användningsområden.  

– Vår nya generation VR-headset är utvecklad för både spel och utbildning tillsammans med Valve och Microsoft. Det gör att det här är en svårslagen lösning, säger Stefan Jeleby, Category Manager Client Solutions på HP.

Med VR-headsetet Reverb G2 har HP försökt kombinera den bästa hårdvaran från HP och Valve, med den bästa mjukvaran från Microsoft. Just Valve är centrala i VR-världen när det kommer till spel på sin plattform Steam, och har till Reverb G2 bland annat bidragit med marknadens mest högupplösta linser. Samtidigt stöds headsetet av Microsoft VR-operativsystem Windows Mixed Reality.

Nästa generations utbildningar

Utöver att Reverb G2 tar nästa kliv för alla de som vill uppleva sina VR-spel på ett betydligt bättre sätt, tror Stefan Jeleby att Reverb G2 framförallt kommer att göra avtryck i utbildningssammanhang.

– Organisationer kan eliminera kostnader för resor vilket samtidigt är bra för miljön. Det finns oräkneliga sammanhang där användare ska lära sig att hantera olika fysiska föremål, där VR kan göra stor nytta.

Tekniken ikapp

Stefan Jeleby vidhåller att VR inte riktigt har slagit igenom helt och hållet i sammanhang där många tänker sig att det skulle vara väldigt användbart, dels för just utbildning, dels branscher som byggsektorn där många arkitekter nog skulle få mycket hjälp av att kunna gå in och ur byggnader som de ritat.

– Men till skillnad från i andra digitaliseringssammanhang när tekniken har funnits men där vi människor inte anpassat oss, har det med VR varit lite tvärtom, det vill säga tekniken, och framförallt enkla programvaror, har inte riktigt funnits där. Men i takt med att marknaden för VR växer hoppas vi att den här produkten kommer att spela en viktig roll, säger han.

Omnicept Edition

Så långt det mer traditionella headsetet. Men HP har också en ännu mer avancerad variant som heter Omnicept Edition. I den ingår sensorer som mäter ögonrörelser, pupillstorlek, puls och ansiktsuttryck. Omnicept Edition är än mer användbart i utbildningssyfte eftersom anonym data samlas in kring hur användaren ser, hör och upplever i VR-världen.

Jeleby Proffe

Stefan Jeleby, Category Manager Client Solutions på HP.

– Det finns inget som motsvarar detta på marknaden. Därför tillhandahåller HP dessutom en plattform på vilka organisationer och utvecklare kan bygga sina egna programvaror. Det är viktigt att tillägga att de data som samlas in aldrig går att spåra till enskilda användare och datan hanteras på ett säkert sätt.

Har pandemin skyndat på behovet av VR?

– Pandemin har bevisat för oss att vi kan lösa mycket tillsammans på distans. Men det är fortfarande så att vi i vissa typer av projekt skulle klara oss bättre om vi kunde kliva in i ett 3D-sammanhang, och det gäller alla branscher som tillverkar produkter. Med VR kommer detta bli möjligt att göra från hemmet, precis som så många andra uppgifter vi sett att vi kan lösa hemifrån. Framöver lär det dessutom komma ännu bättre och mer användarvänliga lösningar där vi skapar avatarer och kan bege oss in i sammanhang med våra kollegor eller vänner, säger Stefan Jeleby.

Hp Reverb G2

HP Reverb G2 och HP Reverb G2 Omnicept Edition

HP Reverb G2 är bland annat utrustad med marknadens bästa linser, en enkel justeringslösning beroende på avståndet mellan användarens ögon, och ett 3D-ljud så att användaren hör ljudet beroende på var det kommer från i VR-upplevelsen. Ansiktsmasken sitter fast med magneter och är i läder för att göra den lättare att rengöra.

Till skillnad från föregångaren är den utrustad med två extra kameror på sidan av headsetet som kommunicerar trådlöst med de medföljande handkontrollerna.

Utöver all ny teknik som finns i HP Reverb G2 är Omnicept Edition är utrustad med fyra typer av sensorer som är helt nya i VR-världen. Dessa sensorer mäter ögonrörelser, puls, förändringar i ansiktsuttryck och förändring i pupillstorlek.

29 januari 2021 Uppdaterad 2 februari 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto HP

Rekommenderad läsning