Tung drönarlast

Dronare Linköping Norrkoping

Nu planeras en flygtur för en drönare som ska klara att frakta tio kilo mellan Linköping och Norrköping. Flygningen är en del av en satsning i Europa som ska påvisa samhällsnyttan med drönare.

– Vi är mycket stolta att kunna stå som värdar när blickarna riktas mot Sverige och våra städer. Duktiga företag och framåtanda gör att vi blir en region att räkna med, säger Reidar Svedahl, kommunalråd och ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden i Norrköping.

Luftfartsverket, Linköpings universitet och Independent Business Group planerar, som en del av en Europa-satsning, en flygning med en större autonom drönare som ska klara 10 kilo last och ska transporteras minst 50 kilometer. Flygningen ska ske mellan de östgötska städerna Linköping och Norrköping från stadsmiljö till stadsmiljö, med de utmaningar som följer där. 

– Förenklat så bygger vi en korridor i luftrummet mellan Linköping och Norrköping. Det är redan idag en intensiv trafik mellan städerna av människor, gods och data. En del av dessa transporter kan förmodligen genomföras effektivare och fossilfritt med hjälp av drönare, säger Billy Josefsson på Luftfartverkets FoI-enhet.

I arbetet prioriteras miljö- och säkerhetsaspekter högt, där risker för dessa flygningar måste identifieras ur flera perspektiv. Här kan Linköpings universitet hjälpa till då man forskat mycket på området, och man kan även bistå med informationsvisualisering över regionen där aktörer kan följa och påverka flygningen.

– Det här projektet knyter samman inte bara flera av regionens aktörer inom området, utan också den forskning som Luftfartsverket och Linköpings universitet har bedrivit tillsammans under mer än tio år. Vi ser att detta är ett bra exempel på ett lyckat ”triple-helix-samarbete” mellan näringslivet, forskningen och den offentliga sektorn, säger Martin Rantzer, campusråd och prefekt vid Campus Norrköping vid Linköpings universitet.

Flygningen är beräknad att ske det tredje kvartalet 2022. Liknande drönartester i stadsmiljö ska ske i Bryssel och Paris samt andra platser i Tyskland, Italien och Spanien.

Källa: Linköpings universitet, Luftfartsverket, Independent Business Group

10 november 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT