Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Målgång med IBM

Vasaloppet Ibm

IBM Think Nordic innebar premiär för Vahid Zohali, som tillträdde som Sverige-vd i förra veckan. På temat transformation är Vasaloppet ett konkret exempel som i år genomförde virtuella lopp och därmed lockade nya deltagare.

Vi kommer att se mer förändringar de kommande 20 åren än de senaste 2000 åren. I den här transformationen är vi ett av få bolag som kan ta ledartröjan, säger Vahid Zohali, nytillträdd Sverige-vd IBM.

IBM Think Nordic inleddes med en keynote med bland annat Vahid Zohali och Johan Eriksson, tillförordnad vd på Vasaloppet. Eftersom Vahid Zohali bara haft ledarrollen för IBM i en vecka började han med att berätta hur han ser på sin nya roll och den kommande digitala transformationen.

 Transformationen som kommer spänner över så många områden. Det handlar om alltifrån våra städer, hälsa- och sjukvård och energiförbrukning till hur vi lever, transporterar oss, tillverkar saker, säkrar data och mycker mer. Finns det någon bransch som kommer att kunna leda den här enorma transformationen och göra nytänket så är det it-branschen.

 Så de första 100 dagarna på nya jobbet ska jag lyssna mycket på kunder, partners och kollegor för att höra deras framtidstankar och hur de synkar med varandra.

Vahid Zohali är också på det klara med att det kommer dyka upp utmaningar på vägen som ingen kunnat förutse, som exempelvis coronapandemin, och därför krävs hela tiden ett agilt tänk. 

 På så sätt kan vi göra saker annorlunda och hantera utmaningarna som kommer. Jag tror mycket på framtiden och vår möjlighet att utforma den.

Den första Hemmavasan

Att det senaste året inneburit vissa förändringar kan nog alla relatera till. Det gäller sannerligen Vasaloppet som IBM samarbetat med i 54 år, med alltifrån tidtagning, hålkort, appar och molntjänster. I år hann det årliga skidloppet arrangeras första söndagen i mars, precis innan covid-19 äntrade Sverige på riktigt. Men när det var dags för Vasaloppets sommarvecka för löpare och cyklister fick man tänka nytt.

Vår affärsidé bygger ju på folksamlingar, så när man inte får vara fler än 50 personer blir hela verksamheten hotad.

Vi stod inför en utmaning vi aldrig skådat tidigare. Vår affärsidé bygger ju på folksamlingar, så när man inte får vara fler än 50 personer blir hela verksamheten hotad. Det ledde till att vi fick tänka digitalt, idéer som varit på tapeten tidigare fick vi nu damma av och förverkliga, säger Johan Eriksson.

I augusti anordnades den första Hemmavasan, ett virtuellt lopp med budskapet, om inte du kan komma till Vasaloppet, så får Vasaloppet komma till dig.

Det var första gången man kunde genomföra ett vasalopp hemifrån Täby, Milano eller vart man nu befinner sig. Personer från över 22 länder deltog och vi hade 25 procent nya deltagare, i och med att trösklarna sänktes för att kunna delta.

Det var otroligt kul att kunna genomföra Vasaloppet på det sättet och att se mognadsgraden och responsen från deltagarna. Fastän personer saknar själva arenan kunde vi ändå hålla traditionen vid liv och bidra till folkhälsan, vilket är vårt syfte. Det behövs mer än någonsin nu när personer blir mer stillasittande i släptåget av corona.

Kan det bli blandat, på plats och virtuellt framöver?

Verkligen. Vi har aldrig lärt oss så mycket som vi gjort under det här året, och nu gäller det bara att förstå hur vi ska översätta det till någon form av normalläge så småningom. Det är självklart så att vi tar med oss delar av det här in i framtiden.

Lärdomen 2020

Vahid Zohali

Vahid Zohali, vd på IBM Sverige.

Därefter gick ordet över till Vahid Zohali igen som avslutade med två insikter från Vasaloppets digitaliseringsresa och hur dem går att föra över till oss alla.

Det är intressant att det går otroligt mycket snabbare nu när vi dammar av saker vi tidigare bara tänkt på. Nu gör vi det därför att vi märker att behovet finns där.

En annan insikt är att situationen vi är i kan öka valmöjligheterna. Tidigare har vi ofta tänkt att det som vi gör manuellt idag, hur kan vi göra det digitalt? Men istället ser vi nu att det går att få kontakt med kunder på nya sätt och skapa ännu mer affärer och ännu mer service. Det är lätt att nischa sig mot en målgrupp efter att ha hållit på ett tag, men exempelvis de 25 procenten nya deltagarna på Hemmavasan påvisar möjligheterna med att få in fler intressegrupper.

– Det här året är en otrolig lärdom för oss alla. Det finns inga experter med alla svar så det gäller att lyssna, ta ett steg i taget och lära oss, så att vi kan utveckla oss själva och dem runt omkring oss.

8 oktober 2020 Uppdaterad 5 januari 2021 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Vasaloppet

Rekommenderad läsning