Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI-kapten korsar Atlanten

En Stor Snäcka På En Strand

År 1620 seglade fartyget Mayflower från Plymoth i England till Cape Cod i nuvarande Massachusetts. Nu är det dags igen, men den här gången finns varken en mänkslig kapten eller besättning ombord. Allt sköts av en AI.

– Mayflower är äntligen i vattnet. Nu kommer vi att testköra henne ett tag innan hon ska bege sig ut på sin transatlantiska resa under våren 2021, säger Don Scott, CTO för Mayflower Autonomous Ship.

Mayflower är ett helt obemannat och smidigt 16 meter långt fartyg, som utvecklats genom ett samarbete mellan många organisationer och universitet. IBM har varit med och hjälpt till med mjukvara som bland annat ska hjälpa fartyget med att bedöma och manövrera väderförhållandena till sjöss.

Tvärtom mot självkörande bilar

Idag finns det en hel del undervattensfarkoster som kan skötas utan att människor vistas på dem. Men till skillnad från på land och i luften, har tekniken för autonoma fordon ovanpå hav inte kommit lika långt i sin utveckling.

Enligt Don Scott beror det bland annat på de extremt tuffa omständigheterna som råder ute på havet.

– Man kan säga att det är lite av motsatsen till hur det är att utveckla en självkörande bil, där det kan hända mycket runt omkring och hastigheterna kan variera, men där plattformen är stabil. På havet är det inte så mycket trafik alla gånger, men själva plattformen är oerhört dynamisk och rör sig hela tiden. Det ställer väldigt annorlunda krav på utrustningen.

Mayflower På Sin Första Seglats

Mayflower på sin första seglats.

Riskkarta och beslut

Don Scott och hans kollegor har återskapat kaptensrollen på ett fartyg med AI-teknik, och i den klassiska AI-loopen perception, beslut, handling, har de bland annat använt sig av IBM Visual Insights och IBM Operational Decision Manager.

En av rollerna för AI-kapten kommer vara att bygga upp en sorts riskkarta och samla in information om sin omgivning med radarsystem, vädersystem och system som kan identifiera andra skepp. När allt detta kan fastslås, kan fartyget börja fatta beslut om hur hon ska navigera utifrån de navigeringsregler som finns på sjön.

Dan Scott Proffe

Don Scott, CTO för Mayflower Autonomous Ship.

Avresa april 2021

Hade det inte varit för coronapandemin skulle Mayflower gjort sin resa i slutet av 2020, exakt 400 år efter att originalversionen av Mayflower tog ett hundratal puritanska engelsmän från Plymoth i England till Cape Cod i nuvarande Massachusetts.

Men Don Scott är fortfarande full av tillförsikt inför april 2021 då jungfrufärden ska äga rum och hoppas att Mayflower ska gå i bräschen för autonoma fordon till sjöss.

– Det är ju inte bara en resa vi gör för att det är väldigt häftigt och kul. Vi hoppas verkligen att detta kan bli ett stort steg, inte minst för forskningens skull. I slutändan är ett av huvudsakliga syftena med hela projektet, att just fungera som en öppen plattform för kommande forskning till havs, vilket annars är oerhört tidskrävande och dyrt.

Mayflower

Mayflower är ett fartyg helt utan besättning som styrs av en AI-kapten och som drivs av solceller. Syftet med Mayflower är att gå i bräschen för autonoma fordon till havs och skapa bättre förutsättningar för att bedriva forskning till havs. För mer information: https://newsroom.ibm.com/then-and-now

29 oktober 2020 Uppdaterad 5 januari 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock, IBM

Rekommenderad läsning

Tre Svartvita Kor Titta Rin I Kameran

Ko-sing med sensorer

16 feb 2021 digit

Med maskininlärning kan sensorrobotar, som används vid mjölkning av kor, även användas för att undersöka antalet celler i mjölken. Cellantalet är ett viktigt mått på både juverhälsa och kvalitén på mjölken. 

Workshop960640

Robotar i grupparbete

16 feb 2021 digit

För att robotar ska fungera i en grupp behöver de lära sig att inte upprepa vad andra har sagt och inte heller prata oväsentligheter. Det visar en studie från Umeå universitet.

Stål Verkstad Ai

AI för bättre stål

15 feb 2021 digit

Stålindustrin behöver bli mer effektiv och hållbar. Därför startas nu ett AI-projekt för att analysera stora mängder data och maskindynamik. Bland annat ingår Ovako i projektet.

Adobestock 403075838

Kvantdator fixar flygrutt

21 jan 2021 digit

Att låta en kvantdator lägga flygrutter skulle spara enorma mängder tid. Nu är forskare vid Chalmers tekniska högskola en lösning på spåren.

Liten Kille Kramar Röd Hjärtformad Balling Mot Turkos Bakgrund

Digitala kramar

20 jan 2021 digit

Pandemi och restriktioner gör att vi inte kan ses och kramas i samma utsträckning som tidigare. Men enligt forskning kan en digital kram ge liknande effekter som en verklig.

Drapperad Kinesisk Flagga

Geelys nya partner

12 jan 2021 digit

Bilkoncernen Geely ska starta ett nytt bolag tillsammans med techbolaget Baidu som driver Kinas största sökmotor. Tillsammans ska de utveckla elektrifierade fordon.

En Genomskinlig Cell, Conceptbild

Revolution med Googles AI

11 dec 2020 digit

Alphafold är Deepminds nya AI som kan kartlägga ett proteins tredimensionella form. Enligt forskarna bakom är det ett väldigt stort genombrott för den medicinska vetenskapen.

Ett Bi På En Trädgren

Hållbarhetstesta din AI

9 dec 2020 digit

Open source-verktyget Codecarbon håller koll på koldioxid som produceras till följd av AI som körs på servrar. Förhoppningen är att det ska hjälpa organisationer att minska klimatavtryck.

Giraffunge

Googles djurskydd

19 nov 2020 digit

En nyutvecklad AI ska spåra tjuvskyttar i Kamerun. Genom att urskilja skottlossningar från andra ljud kan den hjälpa vakter att spåra illegal jakt.