Säkerhet i skolan

Färgglada Skåp I Skolan

KTH utbildar skolelever i it-säkerhet. Planen är att 10 000 av Sveriges grundskoleelever ska utbildas inom projektet #290CyberSecurity. 

– Jag har visat ungdomarna hur vi till exempel har hackat en elscooter, sådant som de kan relatera till. Och många av dem blir väldigt förvånade över hur lätt det är att göra det och vilka allvarliga konsekvenser det kan få. Det blir en ögonöppnare för dem, säger Robert Lagerström, docent i nätverk och systematik och expert på it-säkerhet.

10 000 elever

I ett projekt under namnet #290CyberSecurity är tanken att 10 000 elever i Sveriges alla 290 kommuner ska utbildas i säkerhetsfrågor över en tvåårsperiod. Initiativet kommer från IBM tillsammans med föreningen Unga Forskare. Även KTH har anslutit sig till projektet och håller utbildningar i på Bergshamraskola i Solna för elever i årskurs 5 och 8.

Bara tre av tio barn uppger att de skulle vända sig till en vuxen om de känner sig osäkra om att lägga upp något på nätet, visar Internetstiftelsens undersökning Barnen och internet 2019. Projektet syftar därför till att synliggöra de säkerhetsaspekter som finns och höja kunskapsnivån även för barn.

KTH:s roll kommer vara att dels bistå med föreläsare, dels bistå med faktabaserat undervisningsmaterial baserat på forskning.

Phishing och lösenord

I högstadieklasserna kommer Robert Lagerström och hans kollegor att lägga lite större fokus på tekniska detaljer när det kommer till it-säkerhet, som till exempel vad phishing-attacker är, medan det i lågstadiet kommer att vara mer fokus på lösenord och vilken information du delar med dig av i olika appar.

– Det handlar mycket vad som är ett bra lösenord och hur man ska tänka kring olika lösenord för olika inloggningar, säger Robert Lagerström.

Utöver den nuvarande utbildningsplanen skulle Robert Lagerström vilja att satsningen växer på sikt.

– Till exempel skulle gymnasieungdomar men även högstadieungdomar kunna få lära sig att hacka. Eller lära sig förstå mer tekniskt vad det är som händer när någon blir utsatt för en cyberattack, och på så sätt förstå hur man kan skydda sig eller hur man ska tänka, säger han.

Källa: KTH

21 september 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflersäkerhetFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT