Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

BåtAR i Arktis

Sjöfarten i Arktis har ökat markant men det är betydligt svårare att navigera i norra ishavet, jämfört med andra farleder. Nu har Chalmers tekniska högskola tagit fram ett AR-verktyg i VR-miljö som ska hjälpa befälen att ta rätt beslut.

Text Fredrik Adolfsson 31 mars 2020 digit

isbjörn-arktis.jpg

– Som befäl behöver man ha mycket erfarenhet för att navigera farlederna i norra ishavet. Till exempel krävs ett vältränat öga för att kunna avgöra om det är ny is som fartyget med lätthet kan åka igenom eller om det är hård flerårsis som kan slita upp skrovet, säger Monica Lundh, docent och enhetschef på Maritime Human Factors vid institutionen för mekanik och maritima vetenskaper.

I forskningsprojektet Sedna är ett av fokusområdena fartygsbryggan och hur den kan göras säkrare i förhållanden som Arktis. Till det här arbetet har Chalmers-forskare i enheten Maritime Human Factors tillsammans med Arkitektur- och designhögskolan i Oslo utvecklat ett AR-verktyg som ska hjälpa sjöbefäl att hitta potentiella orosmoln såsom andra fartyg, grund och isberg. Verktyget kommer att innehålla och använda sig av stora mängder realtidsdata från bland annat sensorer, satellit, radar och sjökort. 

– Miljön i Arktis sätter stora krav på besättningen. En unik miljö och ett överflöd av information från många olika källor på kan vara väldigt påfrestande. Det kan leda till bristande situationsuppfattning och dåliga beslut. Vår förhoppning är att verktyget ska ge befälen den mest relevanta informationen för stunden och hjälpa dem till rätt beslut i en krävande miljö och under press, säger Katie Aylward, doktorand på enheten för Maritime Human Factors.

Testas i VR-miljö

AR-verktyget testas och utvecklas i en simulerad fartygsbrygga i VR-miljö. Chalmers har ansvar för att testa verktyget på sjöbefäl, instruktörer, mer personal från sjöfarten och sistaårsstudenter på sjöbefälsprogrammet på Chalmers.

– Att få återkoppling från befäl med olika erfarenheter och perspektiv är väldigt värdefullt för den fortsatta utvecklingen och tillämpningen av AR-verktyget. Vi vet inte riktigt när det kan ske men fördelen med ett AR-verktyg är att det går att applicera på redan befintliga fartyg och är inte beroende av ombyggnationer på bryggan. Så förhoppningsvis inom en överskådlig framtid, säger Katie Aylward.

Senaste nytt

Nya emojis

25 september 2020

Ett hjärta med bandage, en könsneutral person och en emoji som andas ut. Det är några av de nya figurerna som kommer 2021.

Chans till Guldäpple

25 september 2020

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.

Robotens ögon

24 september 2020

Ny teknologi från Örebro universitet kommer att underlätta för operatörer att styra robotar under vatten. Den nya kunskapen kommer till stor nytta för bland annat gas- och oljeindustrin.  

Bättre sving med AI

24 september 2020

En AI-baserad app och en smart klocka ska kunna få din sving att nå nya nivåer. 

Bäst på stadsnät

23 september 2020

Mittnät har utsetts till årets stadsnät. Motiveringen till utnämningen är bland annat förmågan att ta tillvara nio kommuners olikheter och att dela med sig av erfarenheter.

Twitter väljer vita

23 september 2020

Twitters algoritm behandlar inte svarta ansikten på samma sätt som vita. Diskrimineringen upptäcktes efter en liknande diskriminering i videomötesprogrammet Zoom.