Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

BåtAR i Arktis

Sjöfarten i Arktis har ökat markant men det är betydligt svårare att navigera i norra ishavet, jämfört med andra farleder. Nu har Chalmers tekniska högskola tagit fram ett AR-verktyg i VR-miljö som ska hjälpa befälen att ta rätt beslut.

Text Fredrik Adolfsson 31 mars 2020 digit

isbjörn-arktis.jpg

– Som befäl behöver man ha mycket erfarenhet för att navigera farlederna i norra ishavet. Till exempel krävs ett vältränat öga för att kunna avgöra om det är ny is som fartyget med lätthet kan åka igenom eller om det är hård flerårsis som kan slita upp skrovet, säger Monica Lundh, docent och enhetschef på Maritime Human Factors vid institutionen för mekanik och maritima vetenskaper.

I forskningsprojektet Sedna är ett av fokusområdena fartygsbryggan och hur den kan göras säkrare i förhållanden som Arktis. Till det här arbetet har Chalmers-forskare i enheten Maritime Human Factors tillsammans med Arkitektur- och designhögskolan i Oslo utvecklat ett AR-verktyg som ska hjälpa sjöbefäl att hitta potentiella orosmoln såsom andra fartyg, grund och isberg. Verktyget kommer att innehålla och använda sig av stora mängder realtidsdata från bland annat sensorer, satellit, radar och sjökort. 

– Miljön i Arktis sätter stora krav på besättningen. En unik miljö och ett överflöd av information från många olika källor på kan vara väldigt påfrestande. Det kan leda till bristande situationsuppfattning och dåliga beslut. Vår förhoppning är att verktyget ska ge befälen den mest relevanta informationen för stunden och hjälpa dem till rätt beslut i en krävande miljö och under press, säger Katie Aylward, doktorand på enheten för Maritime Human Factors.

Testas i VR-miljö

AR-verktyget testas och utvecklas i en simulerad fartygsbrygga i VR-miljö. Chalmers har ansvar för att testa verktyget på sjöbefäl, instruktörer, mer personal från sjöfarten och sistaårsstudenter på sjöbefälsprogrammet på Chalmers.

– Att få återkoppling från befäl med olika erfarenheter och perspektiv är väldigt värdefullt för den fortsatta utvecklingen och tillämpningen av AR-verktyget. Vi vet inte riktigt när det kan ske men fördelen med ett AR-verktyg är att det går att applicera på redan befintliga fartyg och är inte beroende av ombyggnationer på bryggan. Så förhoppningsvis inom en överskådlig framtid, säger Katie Aylward.

Senaste nytt

Whatsapp tappar

26 januari 2021

Whatsapp rasar på nedladdningslistorna samtidigt som meddelandeappar som Signal och Telegram växer. Men den kommande uppdateringen som tros ligga bakom tappet bygger enligt bolaget på en missuppfattning.

Reservdelar till salu

26 januari 2021

Nu kan du köpa reservdelar från datorer som inte kan återanvändas. Det bolaget Inrego som lanserar den nya produktgruppen, efter att ha konstaterat ett ökat intresse för återbruk av it-utrustning.

Minskat mobilsug

26 januari 2021

I Västeuropa byter numera genomsnittet sin telefon var 40:e månad. Det är en rekordhög siffra, men som beräknas sjunka till var 33:e månad till 2025 och skillnaderna mellan olika länder är stor.

Google vs Australien

25 januari 2021

Australien vill att Google betalar ut pengar till de nyhetsbolag vars nyheter dyker upp i sökmotorn. Om lagförslaget går igenom kan det få konsekvenser för Googles verksamhet i hela världen.  

Gratis busstrafik

22 januari 2021

Just nu testkörs två självkörande minibussar i Göteborgs kollektivtrafik. Bussarna är gratis att åka med och det går att söka dem i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. 

Säkerhet för 500 mdr

21 januari 2021

De globala investeringarna i cybersäkerhet kommer att öka med 10 procent under 2021. Det beror på att utbudet av hot breddas och nya sårbarheter dyker upp, samtidigt som attackfrekvensen lär fortsätta öka.