Voister förklarar

Vad är AR och hur används augmented reality?

bitar av datorgjorda kopparrör mot vit bakgrund.png

AR kan användas för att se rör genom väggar på byggnader.

Augmented reality, AR, skapar en digital värld i verkligheten. Tekniken slog igenom med Pokémon Go och spås bli oerhört värdefullt för alltifrån läkare till brandmän. Voister förklarar AR och hur du kan använda det. 

AR står för augmented reality. AR kan beskrivas som kombination av verkligheten och ett lager av visuella data. Den stora behållningen med AR är att allt sker i realtid och sinnesintrycken kommer från verkliga och digitala källor samtidigt. Om du står framför en okänd staty någonstans i världen oc tar upp din mobil i kameraläge och riktar mot statyn och vips dyker det upp information om när och varför och hur den är byggd.

Det för några år sedan oerhört populära spelet Pokémon Go, som gick ut på att spelare gick runt och samlade in virtuella monster från verkliga platser med sina mobiltelefoner. Det är också ett exempel på en AR-upplevelse.

Det finns ingen perfekt översättning till svenska men förstärkt verklighet är ganska nära.

Hur fungerar det?

AR kräver en kamera som läser av den verkliga världen. Till kameran kopplas specifika applikationer som letar efter markörer eller andra referenser i miljön där de virtuella objekten kan placeras. När det har skett kan programmet spela upp rätt information i glasögonen eller i mobiltelefonen.

Hur länge har AR funnits?

Redan 1992 kom det första fungerande AR-enheten, som utvecklats för amerikanska flygvapnet av Louis Rosenberg. Systemet bestod av en stor ställning man var tvungen att stå i och eftersom 3D-tekniken var långsam användes en sorts optisk teknik för att spegla bland annat robotliknande ben och armar på personen som använde utrustningen. Sedan dess har många stora och mindre aktörer hållit ett öga på tekniken, där prestanda har varit ett av de största hindren för att använda det i större skala. Tills nu.

Nu har i stort sett alla de stora it-spelarna en AR-lösning i sin palett, varav Microsoft Hololens var en av de första satsningarna. När Pokémon Go slog igenom rejält sommaren år 2016 fick tekniken en rejäl skjuts.

Vilka användningsområden finns det för AR?

Idag används AR framförallt inom produktion och byggsektorn. Det kan till exempel vara när nya kollegor ska läras upp eller saknar kompetens om hur en viss maskin ska skötas. Då kan en novis ta på sig ett par AR-glasögon och via dem kan en expert, som sitter på annan ort, rita upp och visa var på skärmen som nybörjaren ska trycka och information dyker upp i glasögonen och projiceras på verkligheten. AR kan även används om läget blir kritiskt, till exempel om någon maskin havererar och man måste ha experthjälp som inte finns på plats. På det sättet kan AR bespara företag och organisationer miljontals med kronor.  

Vilka användningsområden finns det framöver?

Sjukvården är ett exempel där man kan tänka sig hur läkare kan projicera ådror och organ på patienter med hjälp av AR. Även inom polis och försvar kan AR bli användbart för att scanna av och upptäcka till exempel bomber. För polisen kan det handla om en kombination av AR och AI, där glasögonen är smarta nog att upptäcka misstänksamma rörelsemönster eller andra ledtrådar som tenderar att hända vid terrorbrott av olika slag.

Framförallt kan AR i kombination med AI hjälpa till att skapa en uppsjö av användningsområden. Man skulle till exempel kunna kunna skapa virtuella AI-människor i en restaurang- eller hotellmiljö som studenter kan träna på för att läras upp.

När är vi där?

En del säger att det kan dröja fem till tio år medan andra menar att det kommer att gå snabbare. Det är framförallt avhängigt på dels den fortsatta hårdvaruutveckling och dels utvecklingen av AI.  

Vad skiljer AR från VR och MR?

AR är ett sätt att förstärka verkligheten medan VR är en teknik som möjliggör antingen programmerade fiktiva miljöer, eller filmade miljöer, eller en kombination av båda.

MR, mixed reality, är som en mix av båda, där man kombinerar en digital värld med den verkliga världen, och där de digitala objekten dessutom kan interagera med den verkliga världen. En animerad gubbe kan i den här mixade verkligheten alltså hoppa upp på bord och stolar och använda de verkliga objekten som finns i ett vardagsrum, till exempel.

Enkelt förklarat så är samma gubbe, i en AR-upplevelse, stillastående där du riktar din blick, medan den i en MR kan gå runt både dig och andra objekt du har framför dig.

2 april 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerVoister förklararFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng