Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mönstra i AR

Rekryteringsmyndigheten satsar på en Snapchat-lins och en chattbot för att kommunicera med mönstrande ungdomar. Och resultaten är positiva, AR-linsen har hittills nått hela 337 000 unika användare. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 14 oktober 2019 digit

kvinna-monstring.jpg

Ett av Rekryteringsmyndighetens uppdrag är att varje år informera ungdomar som fyller 18 år om skyldigheten att fylla i mönstringsunderlaget, mönstra och göra värnplikten. I år valde myndigheten en annorlunda väg, med en lins i Snapchat.

– Vi ville vara där ungdomarna är och visa vad man ska göra när man blir kallad, samtidigt som vi visar hur mönstringen faktiskt går till. Därför skapade vi en Snapchat-lins med AR-teknik. Där får ungdomar öppna olika lådor, där lådorna symboliserar rummen på prövningskontoren i antingen Stockholm eller Malmö, säger Carl Åström, kommunikatör på Rekryteringsmyndigheten. 

De olika rummen visar också momenten i prövningskedjan, som receptionen, där man anmäler sig när man ska mönstra. Andra rum som visas är där begåvningstestet, I-provet, genomförs, rummet för de fysiska testerna och rummet för de medicinska testerna.

– Du kan även se hur det ser ut hos psykologen och till sist får du även se mötet den mönstrande har med inskrivningshandläggaren. Det är hos inskrivningshandläggaren du får reda på vilka befattningar hos Försvarsmakten som kan bli aktuella för dig. För varje rum finns det en text som förklarar hur varje moment kommer att gå till vid mönstringen.

Rekryteringsmyndigheten var första myndighet i Europa med att ge ut samhällsinformation med en Snapchat-lins. Funktionen togs fram under våren 2019 och annonserades i maj. Nästa år ska Snapchat-linsen återanvändas för att informera om mönstringen för nästa ålderskull som är född 2002.

mönstra snapchat.png

Så här ser det ut när man använder Snapchat-linsen. Sex olika rum med både visuella och skriftliga beskrivningar.

Målgruppen för mönstring är varje år cirka 95 000 ungdomar, men mönstringslinsen nådde hela 337 000 unika användare under våren och den startades 846 000 gånger, vilket innebär att varje person öppnade den 2,5 gång i snitt.

– Det är positivt att vi nådde fler än själva målgruppen. Vi hoppas att det även är senare årskullar som har sett den och att ungdomar delat med sig till kompisar och att de även har visat sina syskon och föräldrar. Det har varit roligt att se att användandet av ny teknik har gett så bra resultat och tagits emot så väl av målgruppen.

Chatta med Värnpliktsboten

Rekryteringsmyndigheten använder sig även av en chattbot i Facebook Messenger, kallad Värnpliktsboten. Den är uppbyggd som ett träd med olika grenar, varje gren är ett ämnesområde och varje fråga kopplar chattbotten till ett svar. Chattbotten kommer också med förslag på följdfrågor inom ämnet. Frågorna handlar oftast om vad man ska ha med sig till mönstringen, hur mönstringen går till och vilka lagar som gäller. Det går även att skriva egna frågor i fritext som den hittar svar på.

– Den har mottagits väldigt bra, ungdomar är vana vid att chatta. Värnpliktsboten hittar man genom att söka i Facebook Messenger. Sedan starten har den haft drygt 11 000 besökare. Vi märker även att de som testat den en gång och sen blir kallade till mönstring återkommer och använder den igen. Det upplever vi som ett bra betyg. 

Hur fortsätter arbetet?

– Med Värnpliktsboten så fortsätter utvecklingen och vi arbetar konstant med att göra den mer träffsäker och smartare hela tiden. Vad gäller AR ser vi hur många möjligheter som helst. Det är bara fantasin som sätter gränser. Ni får helt enkelt se hur vi utvecklar den i framtiden, avslutar Carl Åström. 

Rekommenderad läsning

overbefalhavaren-sverker-goranson-delar-ut-forsvarsmaktens-medalj-till-livgardister-som-tjanstgjort-i-afghanistan.jpg
video

För en säker rekrytering

21 nov 2018 säkerhet

När regeringen under år 2017 beslutade att återinföra värnplikten började Rekryteringsmyndigheten att växa. För it-sidan handlar det om att rusta upp sina system, och som ansvariga för att bemanna hela Sveriges krigsorganisation blir säkerhetsaspekten en central del i det arbetet.

drönare med träd i bakgrunden.jpg

Innovation Gislaved

15 okt 2019 digit

För att kicka igång digitaliseringen startade Gislaved Innovationslabbet och efter lyckade tester är nu drönare på väg ut i verksamheterna. Smart teknik i kombination med varsam och respektfull kommunikation är en stor del i det framgångsrika konceptet. 

kupolen.jpg (2)

RPA skapar tid

30 sep 2019 digit

Borlänges RPA beräknas spara två arbetsdagar i månaden. Nu visar flera andra verksamheter intresse för en liknande lösning. 

bostader-i-landskrona.jpg
video

Vinsten med RPA

16 okt 2019 digit

Under 18 månader arbetade socialtjänsten i Landskrona som om en RPA redan var på plats. Resultatet blev mer tid för samtal och att 100 färre hushåll har försörjningsstöd. Nu är mjukvaruroboten igång och kommunen ser flera möjligheter.

maskinist nere i bolidens gruva står och fjärrstyr en maskin.jpg
video

Bolidens plan för 2024

21 okt 2019 digit

Uppkopplade gruvor med hjälp av 5G, allt fler medarbetare som jobbar digitalt och en konstant, hög säkerhet. Det är planen för Boliden, enligt CIO Göran Kördel. 

hjärta-vård-offentligsektor.jpg

Offentlig oro

29 okt 2019 digit

Teknikutvecklingen kommer innebära stora förändringar för offentlig sektor under de kommande åren. Bland annat riskerar det att bli färre personliga möten och att regelverk hamnar på efterkälken. Det visar en ny undersökning från Kommittén för teknologisk innovation och etik.

spåkula.jpg

Framtiden för myndigheter

24 okt 2019 digit

En total omställning av verksamheten inom tio år och etiska utmaningar inom AI. Det är några av beskeden när Kommittén för teknologisk innovation och etik, Komet, frågar över 200 myndigheter om framtiden.

hamn-deltaterminal.jpg

App i hamn

2 okt 2019 digit

Med en ny app för tidrapportering sparar Delta Terminal tre arbetsdagar i administrativt arbete varje månad. Appen är utvecklad via Powerapps och helt anpassad för bolagets verksamhet. 

en matkasse i papper på sidan med frukt som ramlar ur.jpg

Swedpapers smarta app

1 okt 2019 digit

Maskinhälsa, papperskvalitet och kundordrar. Allt går att hitta i papperstillverkningsföretaget Swedpapers egenutvecklade app, som gjort affärerna smidigare och lättare att följa upp.