Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mönstra i AR

Rekryteringsmyndigheten satsar på en Snapchat-lins och en chattbot för att kommunicera med mönstrande ungdomar. Och resultaten är positiva, AR-linsen har hittills nått hela 337 000 unika användare. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 14 oktober 2019 digit

kvinna-monstring.jpg

Ett av Rekryteringsmyndighetens uppdrag är att varje år informera ungdomar som fyller 18 år om skyldigheten att fylla i mönstringsunderlaget, mönstra och göra värnplikten. I år valde myndigheten en annorlunda väg, med en lins i Snapchat.

– Vi ville vara där ungdomarna är och visa vad man ska göra när man blir kallad, samtidigt som vi visar hur mönstringen faktiskt går till. Därför skapade vi en Snapchat-lins med AR-teknik. Där får ungdomar öppna olika lådor, där lådorna symboliserar rummen på prövningskontoren i antingen Stockholm eller Malmö, säger Carl Åström, kommunikatör på Rekryteringsmyndigheten. 

De olika rummen visar också momenten i prövningskedjan, som receptionen, där man anmäler sig när man ska mönstra. Andra rum som visas är där begåvningstestet, I-provet, genomförs, rummet för de fysiska testerna och rummet för de medicinska testerna.

– Du kan även se hur det ser ut hos psykologen och till sist får du även se mötet den mönstrande har med inskrivningshandläggaren. Det är hos inskrivningshandläggaren du får reda på vilka befattningar hos Försvarsmakten som kan bli aktuella för dig. För varje rum finns det en text som förklarar hur varje moment kommer att gå till vid mönstringen.

Rekryteringsmyndigheten var första myndighet i Europa med att ge ut samhällsinformation med en Snapchat-lins. Funktionen togs fram under våren 2019 och annonserades i maj. Nästa år ska Snapchat-linsen återanvändas för att informera om mönstringen för nästa ålderskull som är född 2002.

mönstra snapchat.png

Så här ser det ut när man använder Snapchat-linsen. Sex olika rum med både visuella och skriftliga beskrivningar.

Målgruppen för mönstring är varje år cirka 95 000 ungdomar, men mönstringslinsen nådde hela 337 000 unika användare under våren och den startades 846 000 gånger, vilket innebär att varje person öppnade den 2,5 gång i snitt.

– Det är positivt att vi nådde fler än själva målgruppen. Vi hoppas att det även är senare årskullar som har sett den och att ungdomar delat med sig till kompisar och att de även har visat sina syskon och föräldrar. Det har varit roligt att se att användandet av ny teknik har gett så bra resultat och tagits emot så väl av målgruppen.

Chatta med Värnpliktsboten

Rekryteringsmyndigheten använder sig även av en chattbot i Facebook Messenger, kallad Värnpliktsboten. Den är uppbyggd som ett träd med olika grenar, varje gren är ett ämnesområde och varje fråga kopplar chattbotten till ett svar. Chattbotten kommer också med förslag på följdfrågor inom ämnet. Frågorna handlar oftast om vad man ska ha med sig till mönstringen, hur mönstringen går till och vilka lagar som gäller. Det går även att skriva egna frågor i fritext som den hittar svar på.

– Den har mottagits väldigt bra, ungdomar är vana vid att chatta. Värnpliktsboten hittar man genom att söka i Facebook Messenger. Sedan starten har den haft drygt 11 000 besökare. Vi märker även att de som testat den en gång och sen blir kallade till mönstring återkommer och använder den igen. Det upplever vi som ett bra betyg. 

Hur fortsätter arbetet?

– Med Värnpliktsboten så fortsätter utvecklingen och vi arbetar konstant med att göra den mer träffsäker och smartare hela tiden. Vad gäller AR ser vi hur många möjligheter som helst. Det är bara fantasin som sätter gränser. Ni får helt enkelt se hur vi utvecklar den i framtiden, avslutar Carl Åström. 

Rekommenderad läsning

overbefalhavaren-sverker-goranson-delar-ut-forsvarsmaktens-medalj-till-livgardister-som-tjanstgjort-i-afghanistan.jpg
video

För en säker rekrytering

21 nov 2018 säkerhet

När regeringen under år 2017 beslutade att återinföra värnplikten började Rekryteringsmyndigheten att växa. För it-sidan handlar det om att rusta upp sina system, och som ansvariga för att bemanna hela Sveriges krigsorganisation blir säkerhetsaspekten en central del i det arbetet.

AdobeStock_171767199.jpeg
video

Smarta möten på myndigheter

18 nov 2019 digit

Idag är mer än 60 myndigheter anslutna till den gemensamma satsningen Resfria möten. Nu vill en av initiativtagarna i Sverige införa liknande klimatsmarta möten inom EU.

små trädgrenar från gran i närbild.jpg

Myndighetens moderna print

3 dec 2019 digit

För Skogsstyrelsen är print fortfarande en nödvändighet för att bland annat kunna skriva ut kartor att ta med i fält. För att göra hela processen av utskrifter så enkel som möjligt har myndigheten valt print som tjänst. 

färgglada shoppingkassar.jpg

Mot hållbar e-handel

3 mar 2020 digit

E-handeln i Sverige har fyrdubblats på tio år. För att tackla de koldioxidutsläpp detta medför föreslår nu myndigheten Trafikanalys en rad åtgärder till regeringen.

pitea-iot-960640.jpg

Ett smartare PI(o)Teå

8 jan 2019 digit

PiteEnergi har investerat i ett IoT-nät baserat på LoRa. Detta ska bland annat ge möjligheten att jobba smartare och säkerställa leveranskapacitet genom att agera mer proaktivt. Tanken är också att det på sikt kan leda till helt nya tjänster.

halmsad central.jpg

Mycket mer än RPA

21 jan 2020 digit

Oavsett om det handlar om e-tjänster, digitala signaturer eller RPA kan Halmstads kommun nya enhet för digital utveckling lösa det. Målet är att kommunens verksamheter ska kunna arbeta mer digitalt.

gem och häftstift i glada färger.jpg
video
ett samarbete mellan Microsoft och Voister

AJ:s agila arbete

27 apr 2020 digit

Med Power BI får AJ Produkter bättre koll på lönsamhet, nyckeltal och affärer. Det menar Johan Petersson, CIO på AJ Produkter.

vallmoblommor och annat i närbild på en äng.jpg

LRF:s nya it-miljö

30 mar 2020 digit

Lantbrukarnas riksförbund har satsat på en effektiv digital miljö för att stödja verksamheten. Utöver verktygen i Office 365 har it-avdelningen gjort sig av med gammalt arv och ser redan effekterna av moderniseringen. 

skafferi timpan.jpg

Så möter MSB kris

28 apr 2020 digit

För MSB är kriser vardag, vilket ställer krav på effektiva digitala verktyg. Sedan flera år har MSB en tydlig strategi för mötesrum, både det fysiska rummet och det digitala.