Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

ett samarbete mellan atea skola och voister

En smartare it-nyhetssajt

När AR kom till skolan

För många barn och ungdomar innebär AR i undervisningen ett bättre sätt att ta till sig ny kunskap. På Stenkulaskolan i Malmö har lärarna och skolledningen valt att metodiskt väva in AR på lektionerna och de ser många konkreta fördelar. 

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron 3 juli 2019 it i skolan

Vill du veta mer om hur AR kan stödja din undervisning? Klicka nedan.

– Om jag tar fram en app som heter HP Reveal och sedan håller den över en av tavlorna här i korridoren så kommer jag in till Google Earth. Där zoomas man in på New York i det här fallet och visar upp fem sevärdheter som jag kan läsa om, säger Martin Bieber, biträdande rektor på Stenkulaskolan i Rosengård i Malmö, som visar hur AR fungerar i en av skolans korridorer.

Det är inte bara på väggarna som de närmare 600 eleverna i Stenkulaskolan kan uppleva en förstärkt verklighet. Även i undervisningen används AR. Det enda som behövs är en mobil eller en platta och appen HP Reveal. Och det finns många fördelar med att både undervisa och även kunna redovisa med hjälp av AR.

Belmina Omerhodzic är en lärarna på Stenkulaskolan, som använder AR i undervisningen.

belmina 45.png

Belmina Omerhodzic, lärare Stenkulaskolan

Hur är det att undervisa med AR?

– Det är mycket roligare och mycket mer kreativt än att enbart ha traditionell undervisning, det är det verkligen. Det hjälper eleverna och det ger dem mindre stress. När de ska redovisa framför tavlan är det lätt att de blir stressade och tappar bort sig och glömmer det de har skrivit ner. Det blir inte lika roligt. Men på det här sättet kan de fokusera och fundera på vad de vill säga och även andra som inte är i klassrummet kan ta del av vad de har att berätta, säger Belmina Omerhodzic.

Även rektor Tomas Strand ser många fördelar med att använda AR.  

tomas.PNG (1)

Tomas Strand, rektor, Stenkulaskolan

– Den stora nyttan är att man kan göra detta på ett helt annat sätt än tidigare och barn som konkret behöver kunna se ett hjärta framför sig, till exempel, och hur man kan komma in i hjärtat och öppna upp det, skapar möjligheter för ett lärande som var omöjligt att göra tidigare. Det tilltalar många barn som behöver mer konkret material. De mest marginaliserade barnen är de som kan ha mest nytta av det, men detta kan förstås gynna alla barn, säger Tomas Strand.

Vad kan man använda AR till?

– Egentligen till vad som helst. Jag har använt det till SO-undervisningen där de har undersökt en vara, och sedan fått redovisa hur det ser ut från råvara till produktion. Men jag har också använt det när sjuor har redovisat om klimatzoner. I NO-ämnet vet jag att det har använts för att redovisa om planeter. Fantasin får flöda, säger Belmina Omerhodzic.

martin 45.png

Martin Bieber, biträdande rektor, Stenkulaskolan

Om du jämför detta med vanlig undervisning, vad är skillnaden?

– När man står framför hela klassen brukar man oftast tappa bort sig eller skämmas, men nu på det här sättet kan man berätta utan att man skäms eller att man blir störd, säger Ayisha Abu, elev på Stenkulaskolan.  

Vad har du för tips till andra skolor?

– Att inventera all personals kompetens och att kunna titta på vilka personer som är drivande, för de finns på alla skolor. Och att sedan skapa förutsättningar för de personerna att kunna driva arbetet på skolan med att skapa en innovativ miljö där man vågar misslyckas. Misslyckande är det som driver allt lärande, oavsett om det är barn eller vuxna det handlar om, säger Tomas Strand.

Rekommenderad läsning

jonkoping-skola.jpg

Jönköpings hårda skolsatsning

18 dec 2018 it i skolan

Jönköpings kommun är just nu mitt inne i en trestegsraket. Kommunen ska utöka hårdvarutätheten i grundskolan och förskolan samt femdubbla alla skolors nätverkskraft. Samtidigt jobbar man med ett omfattande kompetensutvecklingsprojekt för att hjälpa personalen att hitta digitala arbetssätt.

litet förvnånat barn tittar in i kameran.jpg

Skolåret 2018

3 jan 2019 it i skolan

Införandet av GDPR, utökad fjärrundervisning och tillgång till big data är några av förändringarna för skolan under 2018. Samtidigt är bristen på lärare och skolledare stor och under 2019 finns det många frågor att ta tag i.

flicka ligger och tittar i platta.jpg
video

Skolan som vände trenden

8 aug 2019 it i skolan

Skolan Te Akau Ki Papamoa på Nya Zeeland hade tidigare stora utmaningar och många underkända elever. Genom hängivna lärare som stegvis introducerade plattor och digitala verktyg i klassrummen har eleverna engagerats och nu presterar mer än hälften av eleverna likvärdigt eller bättre jämfört med kraven i läroplanen.

barn på skärstad förskola i skogen med digitalt mikroskop.png
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Kod och kryp i förskolan

21 aug 2019 it i skolan

Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden. 

elever i trapphus.jpg (1)
video

Fördel Stenkulaskolan

14 nov 2019 it i skolan

Alla elever ska få rätt kunskaper med sig in i vuxenlivet. Deepening learning är ett område som Stenkulaskolan i Malmö satsar på och som redan har gett resultat.

många får tittar mot kameran på grönt grä.jpg

Ett molnbaserat lantbruk

28 okt 2019 it i skolan

Molnbaserat lärande och Chromebooks är vardag för eleverna på Hushållningssällskapets naturbruksgymnasier i Kalmar och Kronoberg. Nästa steg är att stödja landets övriga sällskap inom digitalisering.

tjej sitter hemma och jobbar vid datorn och pekar mot kameran med lite halvarg min.jpg
ett samarbete mellan atea skola och voister

Chromebooks på villkor

8 nov 2019 it i skolan

Elever i fem klasser i Falu kommun fick vars en Chromebook. Som motprestation skulle lärarna undersöka och dokumentera hur just deras användning av det digitala läromedlet påverkade undervisningen. Ett år senare finns det flera tydliga resultat. 

pappa med sina två flickor i lite kaosartad situation.jpg

Digital skolstart i Ystad

18 sep 2019 it i skolan

För att spara tid och pengar har Ystad kommun infört en e-tjänst som sparar 10 000 papper i samband med skolstart. Det handlar bland annat om information om vilket nummer vårdnadshavare kan nås på och elevernas eventuella matallergier.

tre äpplen, gult grönt rött.jpg

Vinnarna Guldäpplet

27 sep 2019 it i skolan

Tre personer har belönats med Guldäpplet för sitt arbete med att utveckla undervisningen med digitalisering och nytänkande. Förstaplatsen gick till modersmålsläraren Napat Khiyapat i Skellefteå.