Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

ett samarbete mellan microsoft och voister

Bodens nya autopilot

Alla nya datorer i Boden kopplas numera till Microsofts tjänst Autopilot, ett verktyg som förenklar för både skolelever och anställda. För att få teknisk hjälp har kommunen en chattbot dit elever kan vända sig med sina frågor. 

– Det här blir en enklare vardag för alla användare som jobbar med olika typer av verktyg. Förhoppningsvis ska det även ge en bättre support i och med att användaren själv kan återställa sin enhet, säger Andreas Wåhlström, verksamhetsutvecklare i Bodens kommun.

Satsningen på Microsoft Autopilot är en del av Boden kommuns projekt Framtidens it-arbetsplats. Projektet kommer som en följd av att behovet av olika typer av it-arbetsplatser blir konstant högre i kommunen, inte bara i skolan utan även för personal i övriga förvaltningar.

Tidigare har Boden använt sig av traditionell imagehantering, Microsoft SCCM och andra verktyg för utrullning på alla datorer, mobiler och plattor men nu blir Microsoft Intune motorn för all klienthantering.

– Innan utlämningen får eleverna se en film om hur de ska ta hand om sina datorer, så att de har en förförståelse innan de sätter igång. Därefter startar de sin dator och svarar på några frågor i en installationsguide, efter det knyts datorn till användaren som får tillgång till programvarorna han eller hon har behörighet till. Det är otroligt tidsbesparande.

– För personaldatorer skapas olika roller beroende på organisationstillhörighet och arbetsuppgifter. Därefter fungerar det som för elever, de får sin dator, startar upp den, går igenom en guide med inställningar och så får de ladda ned programvarorna de behöver. Det är mer som ett självservicekoncept, säger Andreas Wåhlström. 

Chattbot för elever

Automatisering sker även i andra former i kommunen. Boden har sedan i höstas en chattbot igång som elever på kommunens skolor kan vända sig till med frågor. Tidigare hade elever en it-resurs på skolan som i sin tur ofta fick höra av sig till Bodens it-leverantörs kundservice, men nu kan elever själva söka sig fram till hjälpen de behöver.

– Saknar en elev exempelvis ett lösenord, trådlöst nät eller om datorn är trasig, så kan han eller hon direkt få svar på var det går att vända sig. Det här ska effektivisera administrationen och ge elever snabbare hjälp vid problem.

– Både innan och efter lanseringen har elever varit involverade i workshops kring hur de ska uttrycka sig till botten och utvecklingen av den. Det har varit väldigt lyckat. Vi har nu kommit fram till att användningsområdena ska vidgas så att elever även ska kunna ställa frågor som inte rör it. Den här funktionen kommer ständigt vara under utveckling, säger Andreas Wåhlström.

Finns det någon ROI i arbetet?

– Det ligger ju en viss investering i att satsa på allt det här, men vi tänker att det betalar av sig genom en lägre driftkostnad. Om drygt två år beräknar vi med att ha fått tillbaka pengarna som vi lagt ned, säger Jörgen Larsson, tillförordnad it-chef i Bodens kommun.

Vad händer härnäst?

– Vi fortsätter projektet Framtidens it-arbetsplats med personaldatorer på flera typer av arbetsplatser. Det finns många befintliga enheter som behöver konverteras till det nya sättet. Projektet kommer löpa vidare och vi beräknar att bli färdiga under hösten 2020, avslutar Jörgen Larsson.

25 februari 2020 Uppdaterad 4 juni 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock, Magnus Lekberg

Rekommenderad läsning