Ett samarbete mellan HPE och Voister

AI:n som analyserar allt

Infosight är en AI-driven plattform som samlar data från alla dina uppkopplade system och gör trafikanalyser på virtuell maskin-nivå. Det finns även möjlighet att få stöd av ett eget HPE-team. 

– Plattformen automatiserar felsökningar i din infrastruktur och skickar ut automatiska rapporter om till exempel höga servicetider, rekommenderade patchar eller om det är ett avtal som snart löper ut, säger Kristian Kandenäs, account support manager på HPE. 

Infosight analyserar din data, gör proaktiva rekommendationer och utför i vissa fall aktiviteter för att undvika nertid på din it-infrastruktur. I Infosight-portalen kan du sedan sammanställa informationen i olika vyer som kan användas som underlag för diskussioner kring bland annat kapacitet, planering och avtalsförlängningar. Verktyget baseras på kunskap från 10 000-tals system runt om i världen.

86 procent åtgärdas automatiskt

En anledning till att AI-plattformen är aktuell just nu är att allt högre krav ställs på tillgänglighet hos företag och organisationer gentemot deras kunder.

– Infosight effektiviserar och stabiliserar din it samtidigt som tid skapas för att utveckla nya tjänster. Idag kan 86 procent av alla ärenden förutsägas och åtgärdas automatiskt för Nimble, utan att någon person behöver bli inblandad. Det medför att mindre tid spenderas på att hantera problem, säger Lars-Eric Jansten, pointnext category manager på HPE.

HPE:s verktyg gör även Cross Stack Analytics, vilket är en trafikanalys på virtuell maskin-nivå ända ned i hårdvaran. Där kan programmet upptäcka eventuella flaskhalsar, till exempel om en VM har för lite bandbredd, minne eller dylikt.

– Därmed slipper du använda flera olika verktyg för att få fram samma information, säger Kristian Kandenäs.

Få hjälp av ett team

Plattformen automatiserar felsökningar och skickar ut automatiska rapporter

Till Infosight kan du, genom ett Datacenter Care-avtal från HPE, erhålla ett kontoteam. Då får du en löpande dialog även utanför de reaktiva supportcasen. Samtidigt får du rekommendationer som inte bara baseras på själva plattformen, utan även med utgångspunkt från exempelvis kundens säkerhets- och tillgänglighetskrav och intresse av nya funktioner. Det ingår även kontinuerliga supportmöten då teamet bland annat går igenom proaktiva aktiviteter, utförda åtgärder och framtida projekt.

– Kontoteamet från HPE hjälper en kund att förädla information som Infosight ger efter kundens specifika förutsättningar. Det är här det stora kundvärdet kommer in, säger Kristian Kandenäs.

Hur kommer verktyget att utvecklas vidare?

– På serversidan är plattformen relativt ny och det finns fortsatt förbättringar att göra på våra hyperkonvergerade lösningar. Varje månad kommer nya funktioner och utvecklingen går väldigt fort. Vi tror mycket på det autonoma datacentret och för att nå dit är Infosight en viktig pusselbit, säger Lars-Eric Jansten.

Mer om Infosight

Bakgrunden till Infosight är att 2017 värvade HPE Nimble, storageföretaget som utvecklat AI-plattformen. Nu implementerar HPE Infosight på alla sina övriga server och storageplattformar, på Nimble körs det i full fart, kring storage har man kommit en bra bit på väg, och för server samt hyperkonvergerade plattformar adderas nya funktioner varje månad. Infosight är en central del för hela företagets budskap kring det autonoma datacentret. 

24 januari 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng