Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Mer moln i Lund

Rätt tekniska förutsättningar kombinerat med ett molnbaserat lärande har varit Lunds recept för att bygga en skola för framtiden. Det menar Viveca Dahl, utbildningschef i Lunds kommun.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 4 september 2019 it i skolan

– Det viktigaste för oss i Lund har varit att alla ska ha en likvärdig tillgång till digitalisering. Det gäller från de allra yngsta barnen i förskolan genom hela utbildningsväsendet. Därmed har vi lagt mycket tid och kraft för att få till teknik som fungerar på ett enkelt sätt. Det ska vara lätt att göra rätt i alla lärmiljöer, säger Viveca Dahl, utbildningschef i Lunds kommun.

Vad har varit viktigt där?

– Från början handlade mycket om att testa olika former av teknik. Det var viktigt för oss att inte peka med hela handen om vad för verktyg som ska användas, utan att snarare bistå med en palett att välja från, och det finns det nu. Vi har också arbetat mycket med tillgången till wifi. Det kan låta konstigt att vi ska behöva göra det 2019, men från början var det inte var självklart att exempelvis alla förskolor skulle ha bra och snabbt internet, och framförallt inte för alla landsbygdsskolor. Men vi satsade stort på det eftersom det är en grund för digitalisering.

Hur har ni arbetat?

– Vi har arbetat med it-avdelningen och varit noga med att diskutera med dem om vilka behov de olika skolformerna har. Vi har ibland varit tvungna att vara tuffa och försökt förklara för dem varför vi ibland behöver ett eget system snarare än att vi måste följa det system som de tycker är bäst.

– Vi ser ju att det är en sak att arbeta med barn runtomkring sig och en helt annan att sitta på ett kontor i ett landskap, där man har sin telefon och sitt kontor. Står en lärare inför en klass och den teknik man har tänkt använda i sin undervisning inte fungerar, har lärare inte tid att hålla på att ringa supporten, och det är helt naturligt. Då blir det papper och penna. När vi planerar framåt har vi försökt eliminera så många sådana situationer som möjligt.   

Hur arbetar ni med molnbaserat lärande?

– Vi ser att en av de stora vinsterna med digitaliseringen är att både elever och lärare kan samarbeta lättare. Det blir ett enormt mycket effektivare lärande. Dessutom är det ju framskriven tydligt i våra läroplaner att vi ska arbeta för att få samarbetande personer som går ur våra skolor. Molnbaserat lärande är oslagbart att arbeta i eftersom man kan arbeta i samma presentation eller dokument och sitta på olika platser. Det är viktigt att alla förstår skillnaden mellan att arbeta molnbaserat och serverbaserat.

– I molnet arbetar alla samtidigt och kan därför både skapa, lägga till och ta bort, detta ger en fantastisk dynamik men kan också skapa frustration och en känsla av att man tappar kontrollen över sitt dokument. Molnet är outstanding i produktivitet men kräver som alla annan digitalisering förståelse för systemet. Jag ser också att att vi ska nyttja publiceringsmöjligheten mer. Ska det till exempel vara självklart för en elev att redovisa med hjälp av en skapad hemsida istället för ett skriftligt dokument? Det är ju så vi kommunicerar information idag.

– En del elever har oftare behov av att sitta enskilt och har då möjlighet att samtidigt vara med och arbeta med andra och har därmed varit väldigt betydelsefullt. Det blir också inneburit enorma effektivitetsvinster som slipper skicka filer fram och tillbaka till varandra. Samtidigt har det varit en resa att förstå vad det innebär att arbeta molnbaserat istället för mot en lokal server.

Vad innebär er tydliga utvecklingsmodell?

– De senaste åren har vi arbetat mycket med något som heter Effektkedjan, som Skolverket beskriver, och den har hjälpt oss att visualisera hur vi tänker. Det har också visat sig att den stämmer överens med hur många andra avdelningar arbetar, och kanske framförallt it-avdelningen. De tänker mycket på nytta, medan vi tänker mycket på effekt. Då blir det tydligt att vi har pratat samma språk trots att vi har haft olika modeller framför ögonen, och att få koll på det har hjälpt oss mycket.

Vad gör ni just nu?

– Nu börjar tekniken att sätta sig så att det faktiskt är rätt att göra lätt. Vi arbetar vidare med pedagogiken där vår devis är att det ska vara viktigt på riktigt. Det de lär sig ska vara viktigt och på riktigt. Med det tror vi oss kunna öka motivationen och minska stressen. Just stressen är en stor utmaning hos våra barn och det går allt lägre ner i åldrarna. Därför måste vi tänka till och vi hoppas att vi har hittat vår nisch där.

Rekommenderad läsning

lars-lingman-skolverket-960640.jpg
video

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 it i skolan

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

16493692-doctor-examining-boy-s-ear2.jpg

IoT sparar tid på akuten

30 mar 2017 it i vården

Bättre arbetsmiljö och mer koll på resurser, planering och inköp. Det är några av fördelarna med inomhuspositionering av utrustning på akuten i Lund.

solnedgang-over-centrala-uppsala.jpg
video

Uppsala uppskattar Teams

5 nov 2018 it i skolan

Med hjälp av Teams har utbildningsförvaltningen i Uppsala fått ny energi i arbetet med digitalisering. Nu kan information delas snabbt och enkelt och ger också möjlighet till nya samarbeten mellan pedagoger och rektorer.

skola-norrtalje-ungdomar.jpg
video

Norrtälje bäst i klassen

22 jan 2019 it i skolan

Med en lärplattform som underlättar för närvarohantering, planering och uppföljning kan pedagoger i Norrtälje kommun fokusera på undervisningen. Dessutom ökar möjligheterna till samarbete.

jonkoping-skola.jpg

Jönköpings hårda skolsatsning

18 dec 2018 it i skolan

Jönköpings kommun är just nu mitt inne i en trestegsraket. Kommunen ska utöka hårdvarutätheten i grundskolan och förskolan samt femdubbla alla skolors nätverkskraft. Samtidigt jobbar man med ett omfattande kompetensutvecklingsprojekt för att hjälpa personalen att hitta digitala arbetssätt.

bygghjälmar, en dator, en drönare och lite annat ligger uppradat på en byggarbetsplats.jpg
video

Rätt dator på rätt plats

21 jan 2019 it i skolan

Ystad gymnasium tror på att anpassa enheter efter respektive program och ge valfrihet till pedagogerna. Aktuellt just nu är datorer som fungerar som whiteboard och att skolan deltar i Skolverkets försöksverksam för digitala nationella prov. Utmaningen är att hitta ett sätt för alla system att fungera tillsammans.

smörgåsbord.jpg

Jönköping utvecklar IKT

23 jan 2019 it i skolan

Med utgångsläget stora behov och många bra idéer har Jönköping utvecklat tre skräddarsydda utbildningsspår för cirka 5 000 skolledare och lärare. Tack vare It för bättre lärande är den digitala pedagogiken här för att stanna i kommunens klassrum.

tom gunga i förgrunden med barn på gunga i bakgrunden.jpg
video

När lärare lär lärare

20 mar 2019 it i skolan

På Rydsskolan i Linköping coachar lärare varandra inom nya områden. Arbetssättet ger ny kunskap, bättre undervisning och ökat självförtroende. Att lärare lär lärare är en förutsättning för en relevant undervisning. Det menar Les Foltos, grundare och föreståndare av Peer-Ed.

glada barn på rad.jpg
video

SKL:s plan snart klar

11 mar 2019 it i skolan

Inom kort lämnas handlingsplanen för skolans digitalisering till regeringen. För att lyckas med det kommande arbetet krävs att skolans aktörer inte bara pekar på varandra utan tar ansvar och samarbetar.