Viktigaste lärverktyget

mobiler-i-skolan.jpg

Mobiltelefonen kan bli ett viktigt verktyg när gymnasieskolor använder it som stöd i undervisningen. Detta menar Jörgen Holmberg från Högskolan i Gävle som under två års tid forskat inom området.

– Det visade sig att mobiltelefonerna blev ett viktigt verktyg när gymnasieeleverna använde it som stöd i undervisningen. Jag har varit både bollplank och kunnat stötta lärarna med att använda it och därigenom tillföra någonting i undervisningen som annars inte vore möjligt, säger Jörgen Holmberg, utbildningsforskare vid Högskolan i Gävle. 

Jörgen Holmberg är en före detta lärare med lång erfarenhet av att använda it i undervisningen. Nu har han under två års tid samarbetat med åtta lärare i engelska på fyra olika gymnasieskolor. Synonymt för skolorna är att varje elev haft en egen dator, och forskningen gick ut på att undersöka möjligheterna med mobiler och datorer i skolan.

Användandet av it gav lärarna bättre möjligheter att koppla undervisning och uppgifter till dagsaktuella områden som eleverna tyckte var intressanta, menar Jörgen Holmberg. Bland annat blev interaktionen med aktörer utanför skolan lättare. Vid ett tillfälle var miljön på agendan och då skulle eleverna undersöka olika energiformer. Då ringde de Sida, energimyndigheter och experter inom ämnet.

Det är ingen tvekan om att mobilanvändning kan leda till distraktion men rätt använd kan den också bli ett verktyg för lärande.

Jörgen Holmberg

– Man kan lämna ganska stor frihet till eleverna och det blir spännande och kul, inte bara som ett skolämne utan som livskunskap. I ett sådant här arbetssätt blir mobilerna ofta helt nödvändiga vilket är intressant mot bakgrund av de diskussioner om mobilförbud som nu förs. Det är ingen tvekan om att mobilanvändning kan leda till distraktion men rätt använd kan den också bli ett verktyg för lärande.

Bättre interaktion

Gemensamt lärande var också något som tekniken underlättade för. Bland annat kunde eleverna göra filmer, texter eller ljudinspelningar där alla i klassen kunde stötta varandra och ge kommentarer under arbetets gång. Via telefonerna kunde eleverna alltså dokumentera sin egen utveckling. Det hände också att elever sparade och delade länkar med varandra.

 Just det autentiska, att få kontakt med de externa aktörerna, och att de fick använda sitt personliga nätverk. Det var något som både lärarna och eleverna började uppskatta mer och mer.

Att undersöka hur det ser ut och hur det skulle kunna se ut, men där det samtidigt handlar om att påverka, är ett relativt nytt sätt att forska på. Speciellt inom skolvärlden, menar Jörgen Holmberg.

– Det här sättet att forska gör att man kan ge det här stödet till lärarna där och då. Det gav även mig som forskare en annan insyn, jag kunde komma åt annat när jag fick en insyn i flera aspekter av deras praktik än om jag bara hade frågat dem. Samtidigt finns det naturligtvis stora utmaningar forskningsmässigt med att både delta i undervisningsplaneringen och sedan undersöka genomförandet och utfallet av denna.

 Så det finns både en spänning och en problematik, du påverkar och du ska undersöka samtidigt. Så här har man dock jobbat länge inom andra fält, och i ett snabbföränderligt område som it tror jag mycket på denna form av forskning som något som kan gagna både lärare, elever och forskare, säger Jörgen Holmberg.

5 mars 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonit i skolanFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng