Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Smart, snabb och SJ

3D-printning och IoT tar SJ raka spåret till sänkta kostnader och bättre service. Redan i höst kommer Europas mest digitala och uppkopplade tåg att rulla i Sverige. Det säger SJ:s vd, Crister Fritzson.

Text elisabeth nore Foto fredrik kron, Anna Hållams 14 augusti 2019 digit

– Vi har satsat på att göra X2000 verkligen digitalt och uppkopplat för att kunna dra nytta av all den nya teknik som faktiskt finns. Till hösten tror jag det kommer vara ett av de mest digitala och uppkopplade tågen i hela Europa, säger Crister Fritzson, vd på SJ.

– Vi kommer använda alla möjligheter som finns. Dels att använda all den information som vi nu kan få från tåget i underhållssystem, där vi nu kan arbeta mer med förebyggande underhåll än avhjälpande underhåll. Det innebär sänkta kostnader och mer robust och punktlig trafik. Idag har vi oftast tid eller kilometer när vi ska byta en komponent, men vi vill ju byta dagen den exakta dagen innan den går sönder för att kunna sänka kostnaderna.

Vi är en av de första i Europa i vår industri som jobbar så.

Hur lagras all big data?

– Vi har och kommer att ha enormt mycket big data. Dels från tågen, men också från Trafikverket om infrastrukturen, underhåll, väder, och från våra kunder. Det samlar vi i molnet och där kommer vi hantera all vår data.

– Den stora utmaningen är att hitta rätt kompetens och möjligheten att analysera informationen. Nu bygger vi upp mycket mer analyskraft och söker analytiker som är en kompetens vi inte har haft tidigare på SJ. Sedan ska vi skicka ut datan till våra kunder, i vårt underhåll, för att hjälpa trafikverket att indikera eventuella fel på kontaktledningar eller växlar. Det finns alltså en mängd data som vi kommer skicka till många intressenter omkring oss.

Sänker 3D-printade reservdelar era kostnader?

– Vi är precis i början. Det tog oss tio månader att starta upp 3D-printning, och i våra depåerna printa vi nu ett 25-tal olika delar nu. Det är en förhållandevis liten andel av det vi behöver, men det är unika komponenter och vi kan printa gamla komponenter som hunnit gå ut i tid.

– Vi kan också producera delar som har väldigt mycket lägre kostnad genom att 3D-printa dem. På så sätt minskar  vi våra lager och få JIT-leveranser. Detta är en bra start som vi nu kommer att utveckla och varje dag tillkommer nya komponenter som vi 3D-printar. Vi är en av de första i Europa i vår industri som jobbar så.

Vad innebär digitala lösningar för era kostnader?

– Den stora möjligheten vi har att sänka kostnader är att byta komponenter exakt i rätt tid. Idag när vi har tid eller kilometer som mätvärde är det ett mycket trubbigt verktyg. Nu kommer vi sätta sensorer överallt i boggin för att kunna mäta exakt när vi behöver byta. Då kan vi också planera vårt underhåll väldigt mycket bättre och inte behöva ställa tåg för avhjälpande underhåll vid oväntade fel. Det här kommer innebära att vi kan sänka kostnaderna rejält, vi talar om många tiotals miljoner.

– För att kunna underhålla en boggi, som är den största och dyraste delen, måste vi lyfta upp tåget. Förut var det så att många stora komponenter hade olika kilometerlängd. Nu har vi förändrat dem och satt på sensorer. Det innebär att när vi lyfter boggin kan vi byta alla komponenter samtidigt.

– Förut var vi tvungna att vid åtminstone fyra tillfällen lyfta boggin upp och ner. Bara det har sänkt våra kostnader enormt. Det här har vi redan genomfört på X2000 men det finns många, många sådana saker som vi kan fortsätta med.

Hur upplever kunderna de digitala X2000-tågen?

– Det kommer vara en helt ny upplevelse av ett helt nytt tåg, både med information, en helt ny bistro, helt nya säten med nya funktioner. På tal om digitalisering kunde vi under förra sommarens värmebölja se om något AC-system höll på att gå ner och boka om kunderna i den vagnen till andra platser i tåget. Det gör vi genom att vi har information från tåget, vi vet exakt var kunden är och vi kan sköta den kommunikationen helt automatiserat.

– Vi har jobbat med automatisk ombokning för om ett tåg behöver ställas ska 300-400 passagerare bokas om. Från att det tidigare gjordes manuellt och tog flera timmar, görs det idag av vår robot på några enstaka minuter och vi kan snabbt komma iväg med nya tåg. Det har skett otroligt mycket de senaste åren, avslutar Crister Fritzson.

Rekommenderad läsning

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

AI-företaget får tågen i tid

6 jul 2018 digit

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

smart-mirror-960640.jpg

Google, hur ser jag ut?

9 jan 2019 digit

Det har väl knappast undgått någon att digitala röstassistenter blir allt vanligare och nu har de även tagit sig in i badrummet. Capstone Connected Home lanserar Google-kompatibla Smart Mirror.

dell-ljusare.jpg

Teknik som utvecklar människan

1 maj 2018 digit

Fyra sorters transformation och mänsklig utveckling genom teknologi var några av punkterna från Michael Dells inledande keynote under Dell Technologies World. Dessutom hyllades två svenska bolag från scenen.

bebis-som-surfar.jpg

Så surfar spädbarn

3 okt 2018 digit

Det digitala utanförskapet fortsätter minska i takt med att allt fler äldre kopplar upp sig. Samtidigt som Netflix och andra betaltjänster har blivit en del av vardagen tappar vi förtroende för Google och Facebook. Det visar årets upplaga av Svenskarna och internet.

pitea-iot-960640.jpg

Ett smartare PI(o)Teå

8 jan 2019 digit

PiteEnergi har investerat i ett IoT-nät baserat på LoRa. Detta ska bland annat ge möjligheten att jobba smartare och säkerställa leveranskapacitet genom att agera mer proaktivt. Tanken är också att det på sikt kan leda till helt nya tjänster.

x3000-pa-vag.jpg

SJ i tid med 3D

29 jan 2019 digit

SJ satsar stort på tillverkning av reservdelar med hjälp av 3D-printing. Tekniken förenklar produktionen som ger billigare reservdelar med högre kvalitet. Satsningen är en viktig del i det digitaliseringsprogram som SJ genomför för att erbjuda högre punktlighet.

fett-med-sno-pa-tak.jpg

Snöfritt med IoT

20 feb 2019 digit

Med sensorer kopplade till molnet kan fastighetsägare planera snöröjningen av tak och sänka kostnaderna för beställningar med kort framförhållning.

norsk flagga på båt.jpg

Big data på DNB

25 mar 2019 digit

Med big data, AI och RPA ska bankerna återupprätta kontakten med sina kunder. Sedan internetbanken såg dagens ljus har banker blivit sämre på att ta vara på sina kunders behov, men med ny teknik finns alla möjligheter att på ett säkert sätt skräddarsy sina tjänster för oss konsumenter.

deedster-app-miljö-960640.jpg

Svensk app räddar klimatet

28 aug 2018 digit

Om alla länder levde som vi i Sverige skulle det behövas fyra jordklot. Deedster är appen som ska få Sverige, och framöver världen, att agera mer hållbart.