Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Kör hållbart med el

Ställ hårdare krav på självkörande fordon. Det säger Robert Falck, vd Einride, och hoppas att riksdag och regering tar ansvar för att minska koldioxidutsläppen och uppmuntrar elektrifierade självkörande fordon. 

– Vi håller på att expandera och anställer ganska kraftigt och vår plan att kunna leverera till de kunder vi har just nu, säger Robert Falck, vd på Einride.

Hur viktigt var tillståndet att få köra på allmänna vägar?

– Det var så klart jätteviktigt. Vi var också först med att få ett sådant tillstånd. Det är framtid och ger oss chansen att fortsätta att växa som bolag och utveckla ny teknik.

Om vi ska börja gå över till autonoma fordon kommer det att innebära en kraftigt ökad mängd trafik.

Hur skapar vi tuffare krav på hållbarhet?

– Vi måste förstå att tekniken som vi utvecklar i Sverige med vår fantastiska ingenjörskultur och ingenjörskonst också innebär utmaningar. De tekniska produkter som utvecklats av svenska bolag står för någonstans mellan 4-5 procent av de globala koldioxidutsläppen. I det har vi också ett ansvar att ställa krav på att vi ska göra en omställning och faktiskt ta fram de nya tekniska lösningarna som också kan vara grunden för ett hållbart samhälle.

Vilka krav tycker du att riksdag och regering ska ställa på bolag?

– Om vi ska börja gå över till autonoma fordon, om det så är år 2025 eller år 2035, kommer det att innebära en kraftigt ökad mängd trafik. Om inte den sker på ett hållbart sätt, exempelvis genom el, kommer vi se en drastisk ökning av koldioxidutsläpp, istället för tvärtom. Att ställa krav på att autonoma fordon ska vara elektriska och hållbara tycker jag ska vara en självklarhet.

I Sverige jämför vi oss ofta med USA och Kina. Vilket land har kommit längst med självkörande fordon?

– Jag skulle säga att vi i Sverige ligger ganska bra till på det området. Vi har en lång tradition av transport och fordon och det var faktiskt vi som var först på det område. Kina har en enorm industriell kapacitet som det inte går att underskatta och när det kommer till rena el-applikationer och batterier har nog Kina redan nästa vunnit det racet. Där måste både Europa, och i viss mån USA, springa lite snabbare.

Jag tror att 5G är lika viktigt för Sverige, som persondatorn var på 90-talet eller bredbandet på 00-talet.

– När det kommer till mjukvaruplattformar och avancerad mjukvara är USA världsledande och där har vi också ett stort jobb framåt. Det ska dock sägas att Sverige, till skillnad från andra delar av Europa, har lyckats vara något slags neutral grund mellan både Kina och USA och vi gör affärer med båda och kan hävda oss väldigt väl som en inkorporerad del i ekosystemet. Vi är nästan som en testbädd för båda marknaderna.

I USA är lastbilschaufför det vanligaste yrket. Hur länge tror du att det förblir så?

– Jag tror att det kommer vara så ganska lång tid framåt. Vi ser inte att chauffören inte kommer att ha en roll framåt, men däremot kommer arbetsplatsen att se annorlunda ut. Vi kommer fortfarande att behöva lastbilschaufförer, även om de är mer av en operatör som sitter på distans och har hand om större flottor.

– När det kommer till distribution, om något exempelvis ska levereras här i Visby, är det ganska svårt att automatisera. Där är snarare chauffören en tjänst, så jag tror att vi snarare kommer att se en jobbtillväxt inom det område och att transportsektorn överlag växer med ungefär 3-4 procent per år. Det finns en global brist på chaufförer och det innebär också att det finns en väldigt stor potential att automatisera, utan att man kapitaliserar på jobb.

Einride är beroende av 5G-utvecklingen. Går det tillräckligt snabbt i Sverige?

– Jag skulle säga att vi behöver ta några större steg för att komma framåt. Jag tror att 5G är lika viktigt för Sverige, som persondatorn var på 90-talet eller bredbandet på 00-talet. Om vi får en utveckling på den här nya tekniken kommer det att möjliggöra en helt ny typ av företag. Om vi tittar på startup-kulturen och utvecklingen av nya tjänster, är 5G en viktig nyckel. Vi måste utveckla det, helt enkelt.

8 juli 2019 Uppdaterad 19 december 2019 Reporter Elisabeth Nore digit Foto Fredrik Kron, Einride

Rekommenderad läsning

Mobil 960640

Minskat mobilsug

26 jan 2021 digit

I Västeuropa byter numera genomsnittet sin telefon var 40:e månad. Det är en rekordhög siffra, men som beräknas sjunka till var 33:e månad till 2025 och skillnaderna mellan olika länder är stor.

Bilar Ovanifrån

Smarta tech-däck

15 dec 2020 digit

Från och med 2023 kommer alla Michelin-däck vara utrustade med RFID-chip. Tekniken ska öka säkerheten på vägarna och kan komma att bli viktig i utvecklingen av självkörande bilar.

Tåg Mindre 960640

Världens snabbaste 5G

8 dec 2020 digit

KTH har utrustat ett X2000-tåg med 5G. Under färden fick passagerarna dela på en internetuppkoppling på 1 267 megabit per sekund, vilket är den högsta hastigheten som ett reguljärt tåg någonsin haft.

tre gula batterier mot gul bakgrund.jpg
video

Grönare gruvor med AI

21 nov 2019 digit

Med AI och ny batteriteknik planerar Epiroc att fasa ut gruvindustrins dieseldrift av maskiner. Planen är att miljontals liter diesel om året ska ersättas med batterier. 

massor av skruvar och muttrar.jpg
video

ABB förlänger livet

24 okt 2019 digit

ABB vill ta rollen som föregångare inom produktion och design i den cirkulära ekonomin. I en klimatsmart industri krävs ett strakt samarbete mellan bolag och organisationer, för att de olika produkterna ska bli lättare att återvinna.

fartyg-vatten-ai.jpg

AI för rena hav

13 jun 2019 digit

Fujitsus AI-baserade tjänst VFO ska optimera bränsleförbrukningen till havs. Lösningen ska leda till minskade kostnader och mindre miljöpåverkan. 

applen-svenskaretur-einride.jpg

Einride för returer

3 jun 2019 digit

I ett samarbete med Svenska Retursystem ska Einride undersöka om man kan effektivisera och få ett mer hållbart transportsystem genom att digitalisera och automatisera varuflödena.

trafik.jpg
video
Voister förklarar

5G

19 mar 2019 Voister förklarar

5G kommer att innebära hastigheter på upp till 20 gigabit per sekund och möjliggör en framtid med smarta städer, självkörande bilar och potentiellt även en mer hållbar planet. När kommer 5G och vilken är den stora nyttan för mig? Voister förklarar allt du behöver veta.

tung-lankar-i-industri-4.jpg

Så säkras Industri 4.0

25 okt 2018 digit

Datatrafikshanteringen växer lavinartat med självkörande bilar, smart videoövervakning och automatiserade fabriker. Med Mobile Edge Clouds fördelas resurser för nästa generations applikationer mer effektivt och till lägre kostnad. Det visar en ny avhandling från Umeå universitet.