Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

I Kinas backspegel

Sverige har bra förutsättningar att ställa om till en hållbar trafik med självkörande fordon. Men för att det ska bli verklighet måste de stora fordonstillverkarna börja ställa om på allvar, menar elbilsföretaget Einrides vd Robert Falck.

Text Tim Leffler Foto Adobestock, Fredrik Kron 16 juli 2018 digit

massor av bilar i en backspegel.jpg

– Precis som smarthet har revolutionerat våra telefoner kommer smarthet också att revolutionera våra bilar, säger Jenny Lindqvist, expert Intelligent Transport Systems, Ericsson, under ett seminarium i Almedalen.

Om fem år kommer ungefär 3,5 miljarder enheter att vara uppkopplade och en stor del av dessa är inom transport och smarta städer, menar Jenny Lindqvist.

– Framtidens transporter är uppkopplade, självkörande, och elektrifierade. Det krävs därför att vi investerar lika mycket i den digitala infrastrukturen som vi har gjort i den fysiska. Vi har alla möjligheter att klara det här i Sverige, säger hon.  

Scania satsar

Scania har idag 350 000 uppkopplade fordon och är ett av de stora transportbolagen som känner av utmaningarna och möjligheterna som Sverige och andra europeiska länder står inför, inte minst med tanke på utvecklingstakten i Kina och USA.

Det handlar om hur uppkopplade och självkörande transporter kan minska omkring 30 procent av kostnaden för en körning och dessutom rädda 10 000-tals personer som idag dör i trafiken. Vi på Scania har tagit ett strategiskt beslut om att bli ledande på hållbara transporter. På vägen mot en helt och hållet eldriven flotta tror jag inte vi ska underskatta betydelsen av biobränslen, säger Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör på Scania.

Hållbarhet först

Ett exempel på att vi har bra förutsättningar i Sverige är det svenska elbilsföretaget Einride. Under förra året lanserades den egenutvecklade, självkörande och eldrivna bussen i samarbete med Schenker.

– Vi existerar i första hand i hållbarhetssyfte. Vi tror att när självkörande bilar etableras i högre utsträckning så kommer folk att resa mer. Därför måste morgondagens bilar vara hållbara och det innebär att vi faktiskt måste bli tuffare mot de stora bilföretagen och utmana de strukturer och traditioner som finns inom dessa bolag, menar Robert Falck, vd på Einride.

robert falck och jenny lindqvist.jpg

Robert Falck, Einride, och Jenny Lindqvist, Ericsson, på scen i Almedalen

Ta tjuren vid hornen

Robert Falck skickar en passning till Scania och menar att de stora jättarna ofta är tröga på att ställa om och inte tillräckligt öppna för nya tankar och idéer.

Elektrifiering kommer att ske först i Kina och det måste vi acceptera och förhålla oss till. Jag tror till exempel att steget över till biobränsle inte är tillräckligt offensivt. Vi måste skapa nya agila organisationer som kan ta vara på den enorma kunskapstransparens som råder idag, där det mesta är en googling borta. Om jag skulle få en 100-lapp varje gång en äldre herre har sagt till mig att den här omställningen är omöjlig skulle jag inte behöva göra det jag gör, säger Robert Falck.

Sannolikt kommer Kina vara den största aktörerna på eldrivna bilar snarare än vi tror, menar Robert Falck. Därför är det viktigt att små länder som Sverige hittar sätt att samarbeta företag emellan.

– Företag som Telia och Ericsson är jätteviktiga för oss och en förutsättning för storskaligheten och för att bygga den tekniska grund som vi kommer att behöva i Sverige för att utveckla nätet för självkörande bilar. 

Rekommenderad läsning

deedster-app-miljö-960640.jpg

Svensk app räddar klimatet

28 aug 2018 digit

Om alla länder levde som vi i Sverige skulle det behövas fyra jordklot. Deedster är appen som ska få Sverige, och framöver världen, att agera mer hållbart.

flicka-med-flator-och-fiol.jpg

Signal för självkörande bilar

28 nov 2018 digit

Ett genombrott vid Göteborgs universitet öppnar för ökad datahastighet vid trådlös kommunikation. Med beröringspunkter både i violinisters fingersättning och klassiska teorier inom magnetelektronik har forskare för första gången lyckats framkalla så kallade spinnvågsövertoner.

einride tlog.jpg
video

Kör hållbart med el

8 jul 2019 digit

Ställ hårdare krav på självkörande fordon. Det säger Robert Falck, vd Einride, och hoppas att riksdag och regering tar ansvar för att minska koldioxidutsläppen och uppmuntrar elektrifierade självkörande fordon. 

bolidengruva.jpg

Första 5G under jord

12 jul 2019 digit

Telia, Boliden och Ericsson har byggt världens första 5G-nät under jord i Bolidens gruva i Kankberg. Nätet ska användas för att förfina lösningar för automatiserad och hållbar gruvdrift. 

forare-pratar-i-kommradion.jpg

Tunga krav på regeringen

17 dec 2018 digit

För transportsektorn innebär det nuvarande stora teknikskiftet mot uppkopplade och självkörande bilar stora möjligheter för klimatet, ekonomin och rekryteringen. Men för att ta vara på fördelarna krävs en del insatser från såväl Skolinspektionen som regeringen.

lagspelare-med-prispokal.jpg

5G-premiär i Sverige

6 dec 2018 digit

Telia och Ericsson startar Sveriges första 5G-nät på KTH. Hittills har arbetet i Sverige gjorts på 5G-testteknik eftersom utrustning anpassad till den internationella standarden inte funnits tillgänglig förrän nu. Det är ett viktigt steg mot en kommersiell lansering av 5G i Sverige år 2020.

lastbilar i en kurva på autobahn.jpg

Grönt ljus i FN

26 okt 2018 digit

FN:s arbetsgrupp för trafiksäkerhet har antagit en resolution om införande av högt eller fullt automatiserade fordon i vägtrafiken. Den ska komplettera befintliga, internationella överenskommelser om trafiksäkerhet och innebär en gemensam syn på automatiserad körning.

kvinna håller fram kläder.jpg

Självkörande klädreturer

26 nov 2018 digit

En smartare hantering av byten och returer kan bidra till att göra klädbranschen mer cirkulär. Kanske är självkörande bilar lösningen på det stora miljöproblem som i logistikbranschen kallas sista-milen-problemet. Målet är att det ska bli lättare att återanvända kläder istället för att köpa nya.

einride.jpg

Einride ut på vägarna

15 mar 2019 digit

Transportstyrelsen har gett Göteborgsföretaget Einride klartecken att utföra tester med självkörande lastbilar på allmän väg. Därmed blir Einride den första helt förarlösa lastbilen i Sverige i trafik.