Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Nya Elementars viktiga varför

Grundskolan Nya Elementar har transformerat verksamheten i tre delar. I arbetet har man inlett med att fråga sig varför man gör det man gör. Den största utmaningen är kommunikationen med föräldrar och det viktigaste är ett modigt ledarskap. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 28 augusti 2019 it i skolan

– Vi har transformerat vår verksamhet i många olika delar, i första hand ledarskapet och organisationen men även hela infrastrukturen. Därför var vi från början tvungna att besvara frågan varför vi gör vad vi gör, där det självklara svaret blir att det är för att våra barn och framtidsmedborgare ska få det bättre i livet. Därför måste skolan förändra sig, säger Stojanka Drinic, biträdande rektor på Nya Elementar i Bromma.

Vad är det svåraste i transformationen?

– Kommunikationen med vårdnadshavare har varit svårast. Många är ju experter själva och har blivit framgångsrika med hjälp av sin expertkunskap och den skolan de gick i, men deras barn behöver en annan slags skola för att klara sig lika bra som dem. Kommunikationen kring varför barnen behöver andra förmågor idag än tidigare har varit svår att nå ut med till de lite äldre föräldrarna.

Ni har arbetat mycket med begreppet varför. Hur gör man det?

– Vi har lyssnat mycket på en forskare som heter Simon Sinek. Han pratar om the golden circle där det i mitten finns ett why, utanför ett how och längst ut ett what. Det handlar om att få en meningsfullhet i sin förändringsprocess. Att man som ledare har ett strategiskt ledarskap där man med alla sina medarbetare utgår ifrån varför man gör vad man gör, innan man tar sig till hur och vad man ska göra. En sådan stegring är bra därför att vi oftast börjar med vad och tar oss sedan inåt i varför. Det vänder vi på.

– När du börjar med varför och vet vad du drivs av så kan du arbeta på många olika sätt. Det är viktigt både som medarbetare och organisation men i största möjliga mån som ledare och ledningsgrupp.

Hur viktigt var arbetet med varför i transformationsarbete?

– Det var det viktigaste. Vi måste kunna besvara den frågan för att inte tappa bort oss själva. Annars skapar man ett tunt och svagt ledarskap som inte går att följa som medarbetare. Varje kollega måste också besvara varför och då vill man gärna att det stämmer överens med dit ledaren säger att man ska. Så att tänka varför och att hela tiden ha eleverna i fokus är oerhört viktigt och vad behöver våra barn när de kommer ut i samhället. Tänk inte så mycket på vad vi har gjort alla tidigare år i skolan.

Tre tips till skolor som vill göra liknande transformation

  1. Man behöver skapa en bra organisation, både fysiskt och psykiskt. Man behöver säkra att det finns accesspunkter, välfungerande enheter och en interoperabilitet i ekosystemet mellan olika mjukvaror i skolan.
  2. Det handlar också mycket om ett modigt ledarskap. Att våga vara snabb men även ta tid på sig, analysera vad man gjort och våga se mönster i resultaten. På så sätt lär man sig av vad man gjort.
  3. Skapa en arbetskultur där man vågar misslyckas. Att misslyckas är inte ett misstag utan det är en bit på vägen och ett tillfälle att lära sig. Hur kan vi göra på ett annorlunda sätt och hur kan det här misstaget komma tillgodo till våra elever?     

Rekommenderad läsning

flicka tittar i en kamera, bild från sidan.jpg
video

Mot en skapande förskola

16 apr 2019 it i skolan

För en lyckad digitalisering i förskolan är det avgörande att pedagogerna är engagerade och låter barnen skapa. Då kan barnen ta sin kreativitet med sig hem och risken minskar att plattor blir till digitala barnvakter, menar didaktikforskaren Susanne Kjällander.

flicka ligger och tittar i platta.jpg
video

Skolan som vände trenden

8 aug 2019 it i skolan

Skolan Te Akau Ki Papamoa på Nya Zeeland hade tidigare stora utmaningar och många underkända elever. Genom hängivna lärare som stegvis introducerade plattor och digitala verktyg i klassrummen har eleverna engagerats och nu presterar mer än hälften av eleverna likvärdigt eller bättre jämfört med kraven i läroplanen.

student-960640.jpg

Skolverket provar proven

15 maj 2019 it i skolan

Om tre år införs digitala nationella prov och Skolverket arbetar intensivt med förberedelserna. Snart träffas de 100 skolor från hela Sverige som deltar i försöksverksamheten och den tekniska infrastrukturen för proven ligger högt på dagordningen.

pappa med sina två flickor i lite kaosartad situation.jpg

Digital skolstart i Ystad

18 sep 2019 it i skolan

För att spara tid och pengar har Ystad kommun infört en e-tjänst som sparar 10 000 papper i samband med skolstart. Det handlar bland annat om information om vilket nummer vårdnadshavare kan nås på och elevernas eventuella matallergier.

skola-960640.jpg

Lärande i Sverige nomineras

17 apr 2019 it i skolan

Friskoleföretaget Lärande i Sverige har nominerats till Guldtrappan för sitt digitaliseringsarbete. Priset delas ut till skolhuvudmän som är framträdande inom digitalisering.

flicka hänger i ett rep och tittar i kameran och ler.jpg
video

Mer moln i Lund

4 sep 2019 it i skolan

Rätt tekniska förutsättningar kombinerat med ett molnbaserat lärande har varit Lunds recept för att bygga en skola för framtiden. Det menar Viveca Dahl, utbildningschef i Lunds kommun.

fyra barn på mjuk filt.jpg
video

Master för framtidens skola

1 jul 2019 it i skolan

Linnéuniversitetet startar en masterutbildning där både teknik- och pedagogikintresserade ska kunna utveckla sina färdigheter. Förhoppningen är att utbilda personer för både företag och skolor som kan föra digitaliseringen framåt. 

skolflicka-med-lunchbricka.jpg
video

Smartare skola med sensorer

10 jul 2019 it i skolan

Ofta har digitaliseringsprojekt i skolan fokuserat på effektivare administration. Nu tittar Rise på möjligheter, att via sensorer och IoT, hjälpa skolan att lösa sina kärnuppgifter och samtidigt bidra till ökad hållbarhet.

barn går ner för trappen i en skola.jpg
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

När AR kom till skolan

3 jul 2019 it i skolan

För många barn och ungdomar innebär AR i undervisningen ett bättre sätt att ta till sig ny kunskap. På Stenkulaskolan i Malmö har lärarna och skolledningen valt att metodiskt väva in AR på lektionerna och de ser många konkreta fördelar.