Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Utbildning för framtidens skola

Linnéuniversitetet startar en masterutbildning där både teknik- och pedagogikintresserade ska kunna utveckla sina färdigheter. Förhoppningen är att utbilda personer för både företag och skolor som kan föra digitaliseringen framåt. 

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 1 juli 2019 it i skolan

– I september år 2019 startar vi masterutbildningen Digitalisering som stöd för lärande på Linnéuniversitetet, säger Italo Masiello, professor i pedagogik med inriktning digitala lärprocesser vid Linnéuniversitetet.

Varför gör ni det?

– Eftersom att det finns ett stort behov att utbilda folk med komplementära kunskaper inom it, teknik, digitalisering tillsammans med pedagogik?

Gör man inte det på de vanliga lärarutbildningarna?

– Jo, men det finns inte någon strukturerad master som använder sig lika mycket av de nya teknologier som vi hittar i skolan och som riktar in sig till pedagoger hur de kan använda sig av den här tekniken för bättre lärande.

Vilka riktar sig utbildningen till?

– Till två grupper. Den ena gruppen består av dem som kanske har en teknisk bakgrund och som har gått ingenjörs- eller medieutbildningar och som är intresserad av pedagogik och hur de kan använda sina kunskaper i pedagogiska sammanhang. Den andra gruppen består av yrkesverksamma lärare som har pedagogiska poäng och som har en pedagogisk bakgrund, men som vill veta mer om hur teknik och digitala verktyg kan användas och hur den i så fall integreras på ett bra sätt.

Hur får ni det att passa bägge grupper?

– Den stora vinsten med den här utbildningen är att dessa grupper kan arbeta tillsammans, och förstå varandras behov och hjälpa varandra att förstå hur teknik på bästa sätt kan användas för elever. Utmaningen blir att de ska förstå varandra så att pedagoger kan bli bättre på att förstå teknik och de mer tekniskt lagda blir bättre pedagoger. Mastern börjar i september, men vi håller fortfarande på att skapa kurser och få ett upplägg, tillsammans med olika företag. Tanken är att studenterna ska gå in i olika projekt, i företag och skolor. I företagen hämtar de kunskap om hur det går till när nya produkter eller applikationer desginas, och i skolorna om hur lärarna arbetar när dessa verktyg sedan används när de kopplas till lärandemål och till läroplaner.

Vad blir den som går klart utbildningen?

– Som lärare kommer du veta mycket mer om hur du kan använda teknik i min utbildning för att det ska stödja lärande för studenter. Som tekniker får man bättre koll på hur de pedagogiska bitarna kan användas när nya appar och verktyg utvecklas, och när jag för den delen pratar med kunder och skolor för att för dem att förstå vilka verktyg som är bra för vilka områden.

Kommer det fler sådana här utbildningar tror du?

– Absolut, det tror jag. En master riktar ju sig till dem som vill ha en mer ledande roll i sin profession, men när vi väl har kommit igång kommer vi öppna upp kurser så att de går att läsa som fristående och välja vilka kurser man vill gå. Grunden till det är att vi behöver utbilda väldigt många inom de närmaste åren för att kunna införa digitalisering snabbare i skolorna. Det finns ett jättebehov av det och det finns också behov av lärare som kan detta. Där hoppas jag att den här mastern kan vara ett litet steg åt det hållet.

Hur ser planen ut nu framöver?

– Vi har två kurser som vi börjar med i september och håller nu på tillsammans med företag och kommuner att utveckla de andra kurserna som följer därpå. Anledningen till det är branschen rör sig så fort och att vi verkligen vill förankra det som är den senaste utvecklingen inom pedagogiken och teknik för att det ska ge maximalt lärande för de studenterna som börjar nu i höst.

Rekommenderad läsning

tre-barn-som-skrattar-tillsammans.jpg

Appar glömmer barnen

13 nov 2018 it i skolan

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

flicka tittar i en kamera, bild från sidan.jpg
video

Mot en skapande förskola

16 apr 2019 it i skolan

För en lyckad digitalisering i förskolan är det avgörande att pedagogerna är engagerade och låter barnen skapa. Då kan barnen ta sin kreativitet med sig hem och risken minskar att plattor blir till digitala barnvakter, menar didaktikforskaren Susanne Kjällander.

skolflicka-med-lunchbricka.jpg
video

Smartare skola med sensorer

10 jul 2019 it i skolan

Ofta har digitaliseringsprojekt i skolan fokuserat på effektivare administration. Nu tittar Rise på möjligheter, att via sensorer och IoT, hjälpa skolan att lösa sina kärnuppgifter och samtidigt bidra till ökad hållbarhet.

hjalmar960640.jpg

Så säkras appar

1 jul 2019 säkerhet

Vi blir allt mer app-baserade i våra liv. För att apparna ska göra sitt jobb så lämnar vi massvis med information om oss själva, vilket inte alltid är helt säkert. Svenska forskare har därför tagit fram en modell för att beräkna hur integritetsvänliga apparna är. 

barn går ner för trappen i en skola.jpg
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

När AR kom till skolan

3 jul 2019 it i skolan

För många barn och ungdomar innebär AR i undervisningen ett bättre sätt att ta till sig ny kunskap. På Stenkulaskolan i Malmö har lärarna och skolledningen valt att metodiskt väva in AR på lektionerna och de ser många konkreta fördelar. 

skola-pennor-apple.jpg

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019 it i skolan

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

elva bruna ägg och ett vitt i en kartong.jpg
video

Tolv sätt att bli smart

18 feb 2019 it i skolan

Allt från informationssäkerhet till omställningen till industri 4.0. Det är några av områdena där företag känner att de behöver förstärka sin kompetens. För att möta det behovet lanserar Rise tillsammans med Tillväxtverket tolv kurser riktad mot små och stora företag.

konstnärligt picassoliknande verk med bland annat ett öga.jpg

Skolan med ansiktsigenkänning

19 feb 2019 digit

Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå använder ansiktsigenkänning för att spara tid vid närvarokontroll av eleverna. Förhoppningen är att gå vidare med tekniken i större skala och därmed frigöra mer tid för lärarna att fokusera på undervisningen.

tre-masker-i-venedig.jpg
voister paper ansiktsigenkänning

Bättre skola med ansiktsigenkänning

22 mar 2019 it i skolan

Lärande i Sverige genomför en pilot där man undersöker möjligheterna med ansiktsigenkänning för att underlätta för lärarna. Idag lägger de upp till 40 minuter om dagen för närvarokontroll av elever. Tid som istället kan läggas på undervisning.