Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kommunens bästa kanal

Idag finns alla kommuner på Facebook och i andra sociala medier. Det är en närvaro som å ena sidan ställer nya krav på kommunikationsarbetet, å andra sidan kan bidra till en större belåtenhet med kommunens tjänster och service. Det visar ny forskning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 13 februari 2019 digit

flicka tittar genom nät på en lekplats.jpg

– Kommunernas närvaro i sociala medier skapar nya möjligheter och förväntningar. Många medborgare räknar med att få snabb service och svar från kommunen. Kommunen blir mer transparent och i många fall ger det en bättre dialog och samverkan med medborgarna. Allt detta kan bidra till att öka medborgarnas förtroende för kommunerna, säger Livia Norström, doktorand vid högskolan Väst som under fem år studerat hur svenska kommuner agerar i sociala medier.

Krav på kommunikatören

Att kommunicera via sociala medier skiljer sig stort mot andra kanaler. Eftersom Facebook, instagram och twitter styrs av algoritmer som ständigt förändras har kommunikatören aldrig full kontroll. Kommunikationen i sociala medier kräver också ett annat förhållningssätt och en annan ton i språket.

– Kommunikatörerna får en ny och mer komplex roll som tjänstemän. De ska hantera och interagera i många olika typer av frågor, allt från politiska beslut och kritik, till krissituationer och rena serviceärenden. Samtidigt ska de balansera mellan att vara en myndighetsutövare och en Facebook-kompis som skapar goda relationer med medborgarna, säger Livia Norström i ett pressmeddelande.

Fler nöjda medborgare

Livia Norströms studier visar att en del kommuner lägger mycket resurser på att agera i sociala kanaler, andra använder dem i betydligt mindre utsträckning. Oavsett nivå har de utmaningen att hänga med i de nya villkor som teknikutvecklingen och förändrade algoritmer innebär.

– Våra studier visar att kommuner som är framgångsrika i sitt arbete med sociala kanaler också tenderar att ha fler nöjda medborgare när det gäller kommunens tjänster och service. Däremot ser man ingen skillnad när det gäller i vilken utsträckning som medborgarna upplever att de har inflytande i kommunen, avslutar Livia Norström.

Senaste nytt

Avsnoppat på twitter

18 februari 2020

Är tiden för oönskade dick pics på väg mot sitt slut? En ny twitter-plugin kan med hjälp av AI blocka och radera dessa bilder, bland användares privata meddelanden.

Bezos klimatsatsning

18 februari 2020

Jeff Bezos, Amazons vd och grundare och tillika världens rikaste man, satsar 10 miljarder dollar på en stiftelse som ska bekämpa klimatförändringar. Pengarna ska bland annat finansiera forskare och aktivister.

FOI styr trafiken

17 februari 2020

Över tre miljoner uppkopplade fordon har hitintills fått återkallas på grund av bristande säkerhet. FOI har nu gjort en sammanställning över säkerhetskrav och bestämmelser för att underlätta för beslutsfattare inom fordonsindustrin. 

Ny svensk textil

17 februari 2020

Ett helt nytt textilmaterial har utvecklats vid Högskolan i Borås. Materialet är lätt, starkt, vädertåligt, billigt att tillverka och dessutom helt återvinningsbart.

Corona slår mot it

14 februari 2020

Coronaviruset drabbar den svenska it-branschen på många olika sätt, bland annat genom stora leveransproblem. Speciellt utsatt är mobilindustrin. 

AI hos SOS Alarm

13 februari 2020

Sverige blir först i världen med en nationsövergripande AI som ska hjälpa operatörerna på SOS Alarm att fatta rätt beslut när personer ringer in. Förhoppningen är också att det ska leda till att fler nödställda kan få hjälp.