Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kommunens bästa kanal

Idag finns alla kommuner på Facebook och i andra sociala medier. Det är en närvaro som å ena sidan ställer nya krav på kommunikationsarbetet, å andra sidan kan bidra till en större belåtenhet med kommunens tjänster och service. Det visar ny forskning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 13 februari 2019 digit

flicka tittar genom nät på en lekplats.jpg

– Kommunernas närvaro i sociala medier skapar nya möjligheter och förväntningar. Många medborgare räknar med att få snabb service och svar från kommunen. Kommunen blir mer transparent och i många fall ger det en bättre dialog och samverkan med medborgarna. Allt detta kan bidra till att öka medborgarnas förtroende för kommunerna, säger Livia Norström, doktorand vid högskolan Väst som under fem år studerat hur svenska kommuner agerar i sociala medier.

Krav på kommunikatören

Att kommunicera via sociala medier skiljer sig stort mot andra kanaler. Eftersom Facebook, instagram och twitter styrs av algoritmer som ständigt förändras har kommunikatören aldrig full kontroll. Kommunikationen i sociala medier kräver också ett annat förhållningssätt och en annan ton i språket.

– Kommunikatörerna får en ny och mer komplex roll som tjänstemän. De ska hantera och interagera i många olika typer av frågor, allt från politiska beslut och kritik, till krissituationer och rena serviceärenden. Samtidigt ska de balansera mellan att vara en myndighetsutövare och en Facebook-kompis som skapar goda relationer med medborgarna, säger Livia Norström i ett pressmeddelande.

Fler nöjda medborgare

Livia Norströms studier visar att en del kommuner lägger mycket resurser på att agera i sociala kanaler, andra använder dem i betydligt mindre utsträckning. Oavsett nivå har de utmaningen att hänga med i de nya villkor som teknikutvecklingen och förändrade algoritmer innebär.

– Våra studier visar att kommuner som är framgångsrika i sitt arbete med sociala kanaler också tenderar att ha fler nöjda medborgare när det gäller kommunens tjänster och service. Däremot ser man ingen skillnad när det gäller i vilken utsträckning som medborgarna upplever att de har inflytande i kommunen, avslutar Livia Norström.

Senaste nytt

Myten om mobilen

18 september 2019

Det snurrar teorier på nätet om att de stora it-jättarna avlyssnar oss via sina appar. Nu har säkerhetsföretaget Wandera gjort ett test för att avliva myten.   

Dataskydd vid forskning

17 september 2019

För att göra det lättare att tackla forskningsfusk lägger regeringen fram en preposition om att göra det möjligt att behandla personuppgifter vid hantering av oredlighet i forskning.

KTH utbildar cybersoldater

17 september 2019

Varje dag sker hundratals cyberattacker mot svenska myndigheter. Attackerna är ett hot mot rikets säkerhet och det öppna, demokratiska samhället. Nu utbildar KTH framtidens cybersoldater i samarbete med Försvarsmakten.

Sveriges digitala mognad

16 september 2019

Sverige är långt ifrån bäst på digitalisering. Bäst klarar sig branschen handel samt större bolag i Stockholmsområdet. Det visar en undersökning från Tillväxtanalys. 

Stressa ned med AI

16 september 2019

I takt med att digitala kamrater blir allt vanligare växer behovet av forskning hur bottar kan hantera stressade människor. Därför startar Umeå universitet nu ett projekt om social AI.

I tid med big data

13 september 2019

Smarta algoritmer ska säkra tågtrafiken och sänka kostnaderna för underhållet. Nu samlar forskare vid Luleå tekniska högskola in tillståndsdata som ska få tågen att gå i tid.