Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ny forskning om fjärrundervisning

Beslutsfattare behöver ett bättre underlag för att kunna bedöma i vilken omfattningen fjärr- och distansundervisning i grundskolan ska bedrivas. Nu lanseras ett forskningsprojekt som ska fylla på kunskapen på området.  

Text Tim Leffler Foto adobestock 10 januari 2019 it i skolan

– På Ifous startar vi i år ett forskningsprogram som ska handla om fjärr- och distansundervisning. Där ska vi i samverkan mellan forskare, skolor och skolhuvudmän undersöka och utveckla undervisning i en digital miljö där elever och lärare befinner sig på olika platser, säger Karin Hermansson, forsknings- och utbildningsansvarig på Ifous, ett medlemsfinansierat och fristående forskningsinstitut där Ifous står för innovation, forskning och utveckling i skola och förskola.

karin hermansson sc2.jpg

Karin Hermansson

Varför?

– Vi tror att det här är en viktig utveckling, att kunna få en bra undervisning till stånd fastän elever och lärare inte befinner sig på samma ställe, och det är av flera skäl. Vi har en stor lärarbrist i Sverige som vi behöver hantera där detta kan vara en möjlighet. Vi har stora områden i Sverige där det är glest mellan människor och skolor och där det är svårt att ha legitimerade lärare i alla ämnen och då kan detta vara en lösning. Detta är ett sätt att åstadkomma en mer likvärdig utbildning för fler elever i hela landet.

Varför är vi i Sverige försiktiga med att satsa mer på fjärr- och distansundervisning?

– Det finns inte så mycket kunskap om hur man bör bedriva undervisning på distans när det gäller yngre barn och ungdomar. På universitetsnivå har man arbetat på distans länge, men där studerar mer eller mindre vuxna elever och man kanske inte behöver ha lika höga krav på den pedagogiska biten. Vuxna studerande har också en annan förmåga att själva ta ansvar och läsa in sig. När det däremot gäller barn och ungdomar behöver man jobba mycket mer med de pedagogiska delarna och man är försiktig eftersom man inte riktigt vet vad det leder till, vilket inte är så konstigt. Men för att vi ska kunna skaffa oss mer kunskap om hur en sådan här undervisning kan bedrivas på bästa sätt måste vi forska.

Vad hoppas ni uppnå efter de tre åren som projektet håller igång?

– Vår förhoppning är förstås att vi ska ha förflyttat forskningsfronten en bit och att vi både har byggt upp ny forskningskunskap och bidragit till den beprövade erfarenheten och lärares praktiska kunskap om hur man undervisar på distans. Med hjälp av det kan vi förhoppningsvis också ha ett underlag som gör att man vågar lätta lite gran på regelverket när det gäller fjärr- och distansundervisning för barn och ungdomar i grundskola och gymnasiet. Det som saknas idag är ju just kunskap om den här sortens undervisning.

Rekommenderad läsning

Academedia_960x640.jpg
podcast
voisterpodden

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

LesFoltos_960x640.jpg (1)

Les Foltos lär lärare att lära lärare

27 jan 2017 it i skolan

Voister sände direkt från Les Foltos workshop med lärare och skolledare på Ateas skolresa i samband med BETT. Les Foltos är Director of Educational Innovation at Peer-Ed, ett koncept där lärare lär av andra lärare. 

lars-lingman-skolverket-960640.jpg
video

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 it i skolan

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

JasonDiakite_960x640.jpg
video

Jasons kamp mot konfliktmineraler

30 jan 2017 it i skolan

Konfliktmineraler skördar många offer, inte minst kvinnor och barn, i Demokratiska Republiken Kongo. Jason Diakité, mer känd som Timbuktu, vill att alla försöker ha ett mer etiskt och hållbart tankesätt kring sin egen roll. 

bamford bett 960640.jpg
video

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

robotbett_960x640.jpg
video

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

surfplatta skola.jpg

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 it i skolan

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Les Foltos 960640.jpg
video

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 it i skolan

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.