Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Fjärrundervisning för alla

Sverige står inför stora utmaningar i att få fram lärare. I glesbygden har fjärrundervisning använts i ett antal år i språkundervisning. Blir undervisning på distans tillåtet i fler ämnen skulle det underlätta för många.

– Fjärrundervisning är relativt nytt för oss i Skellefteå, och detta är något vi måste utveckla ännu mer eftersom vi kommer ha brist på kompetens. Samtidigt ser vi framstegen vi gör i modersmålsämnena. För länge sedan arbetade jag i Malå kommun med en del av minoritetsspråket samiska, nämligen umesamiska, så fjärrundervisning har funnits som möjlighet ett tag, säger Anders Bergström, förvaltningschef för skola på Skellefteå kommun.

Och hur ser det ut nu?

– Framförallt handlar det om studiehandledning på modersmål och minoritetsspråk. Nu öppnas det upp för alla språk. Efter det kommer det behöva bli möjligt i alla ämnen, eftersom det finns en kompetensbrist på området.

Vi har inget val än att fortsätta den här utvecklingen.

Anders Bergström , Skolchef, Skellefteå kommun

Vad är din roll, Elisabeth Lindström, fjärrundervisningssamordnare?

– Jag försöker att utbilda modersmålslärarna och de skolorna som ska använda den här utbildningsformen, både personal och elever. Jag försöker koppla ihop teknik, schema, och kunskap.

Vad är den största utmaningen där?

– Det är att vi kan för lite. Vi skulle behöva erbjuda mer kurser och kanske främst online så människor slipper åka långa sträckor för att få ny kunskap, säger Elisabeth Lindström.

– Det handlar också om att förändra ett arbetssätt och för att jag ska kunna hjälpa Elisabeth på bästa sätt handlar det om att bli bättre på att koordinera scheman med våra 40 skolor, säger Anders Bergström.

Vad finns det för vinster?

– Det man vet är att om man får studiehandledning på sitt eget modersmål så når man målen i skolan lättare, och kan då fler få detta online kommer det förmodligen hjälpa. Men vi behöver mer forskning på området också, säger Elisabeth Lindström.

– Men vi ser ju på det lilla vi har gjort att barnen knappast är oförberedda på detta. Ofta är det vi vuxna som måste kämpa, men det kan ge enorma vinster, säger Anders Bergström.

– Och det blir även ett digitalt lyft för de lärare som undervisar online. Även om nivån är låg när man börjar, så lär man sig otroligt mycket, både elever och lärare.

Hur ser det ut nu framöver?

– Vi står inför en enorm brist på kompetens och medarbetare i hela landet så vi måste förändra våra arbetssätt. Hos oss innebär det att vi vid nyår drar igång ett fjärrundervisningscentrum. Sen får vi se, men i dagsläget hänger lagstiftningen inte riktigt med och vi har inget val än att fortsätta den här utvecklingen, säger Anders Bergström.

– Där kommer vi börja med handledning i modersmål och moderna språk, och vi ska också försöka utveckla nya idéer kring vilken teknik som kan behövas, hur ljudet måste vara, och liknande, säger Elisabeth Lindström.

18 september 2018 Uppdaterad 22 februari 2021 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Fredrik Kron, adobestock

Rekommenderad läsning