Utökad fjärrundervisning
Skolverket föreslår i en rapport till regeringen att fjärrundervisning bör tillåtas i fler ämnen än vad som tillåts i nuvarande reglering. SKL är en av aktörerna som välkomnar beskedet.
Skolverket avstår ifrån att dra några långtgående slutsatser om vilka ämnen som lämpar sig bäst vid fjärrundervisning, eftersom man i den försöksverksamhet som bedrivits har haft för litet underlag.
Samtidigt menar Skolverket dock att ”…fjärrundervisning ökar elevers tillgång till såväl utbildning, som undervisning av behöriga lärare.”
– Utifrån Skolverkets uppföljning och huvudmännens erfarenheter kan regering och riksdag nu ta nästa steg. Det finns ingen anledning att vänta, anser Per-Arne Andersson, avdelningschef för utbildning och arbetsmarknad på SKL:s skolblogg.
Fram till och med 30 juni 2019 kan huvudmän ansöka om att utöka sin fjärrundervisning att gälla fler ämnen än de språkämnen som idag är tillåtna, inte minst på grund av en påtaglig lärarbrist i modersmålsundervisning.
Källa: Skolverket, SKL
Läs mer om ämnet: