AI styr rutten

stena_line_960640.jpg (1)

På Stena Line fortsätter innovationens flitiga lampa att lysa. Bolaget har börjat införa artificiell intelligens i både ruttplanering och prognoser och chattboten Stina är numera en kommunikationsplattform. Nästa steg är hypotesen The end game for digital transformation.

Stena Line är ett av världens största färjerederier med 22 färjelinjer och 38 fartyg i Skandinavien och Storbritannien, 2017 reste drygt 7,4 miljoner passagerare med bolagets fartyg. Nu har Stena Line som första rederi introducerat artificiell intelligens som en del av fartygens ruttplanering. Ett pilotprojekt inleddes nyligen på Stena Scandinavica som trafikerar Göteborg-Kiel och slår det väl ut kan fler fartyg bli aktuella för AI. Inför varje rutt planeras hur fartygen ska färdas så miljövänligt som möjligt, ett arbete som tidigare har gjorts manuellt, men där nu AI kommer in i bilden.

– Människor har inte haft så mycket mer att gå efter än faktiska väderförhållanden, väderprognoser och hur mycket last man kommer ha. Mycket har handlat om besättningens erfarenhet. När vi nu tar hjälp av AI och machine learning kan algoritmer titta in i fler datakällor som strömförhållanden och kilowatt. Redan i första testet såg vi förbättringar när det gäller bränsleförbrukningen. Det innebär att det finns en potential för oss att minska vår påverkan på miljön och spara pengar.

– Påverkan på miljön är också en av de främsta anledningarna till satsningen, inte att göra båtarna i sig så autonoma som möjligt. I första hand ska man se detta som ytterligare ett beslutsstöd till kaptenerna ombord, säger Lars Carlsson, Head of Artificial Intelligence på Stena Line.

ML för passagerarprognoser

På Stena Line försöker man också att sätta prognoser på hur många passagerare båtarna kommer ha framöver. Att få fram manuella prognoser på 90 procents säkerhet där de kan se 30 dagar in i framtiden har tagit dem 60 år. Nu kan de med hjälp av machine learning få samma säkerhet eller högre 90 dagar in i framtiden, vilket skapar nya möjligheter och kan förändra hela företagets utveckling.

– När algoritmen blir ännu mer sofistikerad så tror jag att vi, bland annat genom lojalitetsprogram och historisk bokningsdata, kan förutse inte bara hur många som kommer vara ombord, utan även vilka som kommer vara det. Vet man det på ett ungefär så kan man förutse vad och hur mycket de kommer att köpa, vilket gör att vi kan lasta fartygen och butikerna på ett sätt som radikalt förbättrar leverantörskedjan, säger Amer Mohammed, Head of Digital Innovations på Stena Line. 

AI och automation är dock inte bara något som berör fartygen, utan något som kommer genomsyra hela verksamheten framöver. Stena Line har som mål att 2021 vara helt assisterat av AI. En del i det är deras satsning på Stina, som först kallades en chattbot men som nu istället ses som en omfattande kommunikationsplattform.

– Stina lär sig vad som sägs på hemsidan, i våra forum, i appen, på Facebook Messenger och när vi får in mejl. Oavsett i vilken kanal information eller frågor dyker upp så tar Stina in det och kan besvara det i chattform idag via Facebook Messenger och vår app Travel Mate och det är unikt. 

The end game for digital transformation

En annan del i arbetet är visionen och hypotesen The end game for digital transformation, som Amer Mohammed och Lars Carlsson tillsammans har byggt upp. Den ligger lite längre fram i tiden och är en spaning över hur framtidens bolag kommer att se ut, med utgångspunkt i sex olika nivåer, likt de som finns för självkörande fordon.

De flesta verksamheter är nu på steg noll, där människor utför alla uppgifter och affärsprocesser. I nästa nivå så utförs uppgifter och affärsprocesser med hjälp av strukturerad datainsamling, men människor gör alla beslut. På nivå två så kan AI hjälpa människor att fatta diverse beslut, och i nivå tre så kontrollerar AI helt uppgifter, affärsprocesser och fattar egna beslut. Men människor kan enkelt ingripa och övervaka dessa.

Vid nivå fyra så får AI själv komma på affärshypoteser, utan ingripanden från människan. I den sista delen, nivå fem, så kan AI generera och testa affärshypoteser över hela verksamheten samt göra ändringar live. Människan kan ingripa även här men förmodligen bara på en relativt enkel nivå. Amer Mohammed förtydligar dock att detta ligger längre fram i tiden.

– Om vi på Stena Line ska vara relevanta i framtiden så måste vi vara autonoma och helt assisterade av AI. Upplevelsen kommer att vara det enda sättet att tävla om kunderna på, så därför borde man automatisera bort allt som maskiner kan göra bättre. Därmed menar jag inte att vi ska sparka 6 000 personer, utan de ska istället lista ut nya sätt att tillföra värden för oss och för kunden. Det är framtidens melodi.

29 oktober 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Stena Line

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng