När Sverige blir bäst

en stuga på en skärgårdsö.jpg

Kan Sverige verkligen bli en nation i digital framkant med hjälp av AI och ökat kundfokus. Diskussionen var het under seminariet i Almedalen där Åsa Zetterberg, Näringsdepartementet, Amer Mohammed, Stena Line och Johanna Snickars, Microsoft medverkade.

Åsa Zetterberg, Sveriges första digitaliseringschef på Näringsdepartmentet, inledde samtalet. Hennes uppdrag går ut på att få Sverige att bli bäst i världen på att nyttja digitaliseringens möjligheter och hon har redan märkt av att mycket händer i landet, men att inte allt är positivt.

– Det bubblar av initiativ där ute i akademin, samhället, politiken, överallt. Och även om vi ligger bra till så springer många länder väldigt snabbt nu så vi måste fortsätta arbeta. Vi måste driva på utvecklingen inom offentlig sektor som hamnat lite efter. Sedan ser vi också att många människor delvis står utanför den här utvecklingen, och det måste vi åtgärda. För det är ju så att vi i grunden ska ställa om ett samhälle från inte alls uppkopplat till helt uppkopplat, säger Åsa Zetterberg, CDO på Näringsdepartementet

Amer Mohammed, Stena Line har som mål att hela bolaget ska vara assisterat av AI 2021. För Stena Line handlar egentligen inget om tekniken, utan vad det ger för värde. I det här fallet är kundupplevelsen värdet och Amer Mohammed menar att det är just kundupplevelsen som ska göra företaget och även Sverige konkurrenskraftigt framöver.

amer-mohammed-åsa-zetterberg-960640.jpg

Amer Mohammed till höger och Åsa Zetterberg i mitten.

– Jag såg ett face recognition-bås här i Alemdalen imorse, där man kan se vem av partiledarna man är mest lik. En sådan kan jag, och många andra, göra hemma i källaren på en kvart. Förut var det bara de stora bolagen hade resurser och kunde bygga saker, nu kan alla göra det. Så därför blir kundupplevelsen helt central, säger Amer Mohammed, head of digital innovation på Stena Line.

Amer Mohammed menar också att det här går att överföra till utbildningar. Amer är en ofta anlitad föreläsare och märker att både studenter och forskare försöker uppfinna hjulet gång på gång och att det fortfarande utbildas i fel saker.  

– De tillverkar appar som redan finns att ladda ner på Github, varför gör man det? Det är ju redan uppfunnet och därmed helt onödigt. Anledningen till att Kina går förbi oss digitalt är ju inte att deras lärare är bättre än våra, utan att de används annorlunda.

– Häromdagen gick jag förbi min frus 14-åriga syster som satt och tittade på en föreläsning av Andrew Ng, en av världens främsta AI-forskare. Jag frågade varför hon tittar på honom och hon berättade om en svår skoluppgift, som Andrew kunde förklara mycket bättre än hennes lärare. Kunskap kommer numera från mobilen och inte bara skolan, och så länge vi inte förstår det kommer vi bli långt omkörda. Skolan har en helt annan roll idag.

Även för Johanna Snickars och Microsoft är upplevelsen i fokus, både ut mot kund och internt. De har som regel på företaget att man får jobba var man vill, vilket fortfarande är relativt ovanligt för ett så stort bolag.

– Och kan vi jobba så, så kan alla göra det. Alla ska kunna samverka i samma verktyg oavsett vilket land eller stad du befinner dig i. Det blir viktigt även för skolor och universitet, eftersom allt förändras drastiskt just nu. Och då måste vi även leverera en bra infrastruktur och säkerhet, så att användarna kan lita på våra produkter.

Det internationella spåret är också Amer Mohammed inne på.

– Vi ska inte vara det bästa landet i världen på digitalisering utan det bästa landet för världen på digitalisering. För nationsgränser suddas ut allt mer. Om jag kan sätta mig på en hyperloop till Paris och vara framme om någon timme, var ska jag då betala skatt? Det kan fortfarande inte Skatteverket svara på, säger Amer, innan han skickar en pik till regeringen.

– Det ska bli intressant att se hur du, Åsa Zetterberg, kan jobba digitalt med en regering som inte kan ett skit om teknik, varpå Åsa svarar:

– Omvandlingarna gäller alltifrån sjukvård, skola, kommuner, landsting och så vidare, och många kommer behöva gå utanför sin box då det krävs ett nytt sorts ledarskap i den resan. Vi ska ställa om från en struktur som tjänat oss väl och strukturomvandlingar tar tid. Men jag är en frustrerad människa med höga ambitioner, så vi ska lyckas, säger Åsa Zetterberg.

3 juli 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssondigit Foto Adobestock, Voister

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng