Bloggen som får elever att briljera

tjej från mellanöstern sitter med huvudet nära sin skolbänk och skriver.jpg

Med lärplattan i högsta hugg får gymnasieelever på Forshagaakademin norr om Karlstad publicera sina framsteg och skoluppgifter på en blogg. Inte minst för nyanlända är sprint-bloggen viktig.

– Tyvärr är det ju ofta bara läraren som ser många av de fina skoluppgifter som elever gör i skolan. Med vår blogg Framsteg i svenska uppmuntrar vi elever att skriva och filma om sina upplevelser och erfarenheter. På så sätt blir det lite nerv i arbetet samtidigt som de måste ha sin publik i åtanke när de skriver, säger Johan Sköld, lärare för Språkintroduktionsprogrammet, Sprint, på Forshagaakademin strax norr om Karlstad.

Svenska som andraspråk

Johan Sköld har arbetat som lärare på Forshagaakademin i stort sett sedan skolan grundades år 1997, och som sedan 2002 är en friskola med YH-utbildningar inom naturbruk. Men för ett par år sedan fick man tillskott i utbildningspaletten – ett språkintroduktionsprogram.

Deras självförtroende växer med bloggpubliceringarna.

Johan Sköld, svenskalärare, Forshagaakademin

– Det hade alltid funnits en tanke på att bredda kompetensen här på Forshagaakademin, så när vi fick förfrågan från Kils och Forshagas kommun om vi hade utrymme för ett sådant program tog vi tillfället i akt. Jag är själv behörig att undervisa i svenska som andraspråk och tyckte att det lät som ett bra och roligt tillfälle att få undervisa i något nytt, säger Johan Sköld.

Läs mer: Maxad motivation med Matte United

På skolan har man nu tre olika klasser som går detta program: en grupp som läser upp tolv grundskoleämnen, en som läser åtta, och en som främst fokuserar på svenska språket.

Läs mer: När eleverna är smartare än läraren

Prisad undervisningsform

Johan Sköld har alltid varit teknikintresserad och redan när han var svenskalärare för sportfiskeklasserna föddes idéen om att låta de fota, filma, och berätta om sina fiske- och naturupplevelser på en blogg som ett sätt att sprida sina erfarenheter för en tänkt publik som inte är sportfiskare, men också som ett sätt att synas i den bransch man var tänkt att kliva in i på sikt.

Detta driv och engagemang resulterade i priser i tävlingen Webbstjärnan, och nu har Johan Sköld alltså tagit med sig konceptet kring bloggskapande till sin nya undervisningsmiljö. Inget hade varit möjligt om det inte vore för lärplattor, som är lättarbetade och som med sin kamera går att använda när det är dags för att filma eller fota.

elever på spårkintroduktionsprogrammet på forshagaakademin.jpg

Elever på Språkintroduktionsprogrammet på Forshagaakademin.

– Vi är ju i skolan väldigt måna om att man inte ska plagiera text, och jag tänker på samma sätt kring bildhantering, så där blir plattorna oumbärliga när vi jobbar mot bloggen.

Läs mer: Myten om skolan

Arbetet med bloggen blir ett sätt att kunna introducera tekniska verktyg, till exempel att lära sig redigera sina filmer, men också ett sätt för eleverna att utmana sig själva och se sig själva utvecklas.

– När eleverna får chans att skapa innehåll till bloggen växer deras självförtroende. De ser att de hanterar språket och att de kan skriva och publicera för en publik, och de stöttar alltid varandra och kommenterar varandras inlägg. Det finns till och med ett exempel med ett av inläggen som vi skickade in till Värmlands Folkblad och som blev även blev publicerat där efter några dagar, säger Johan Sköld.

Läs mer: "Regeringen borde göra som i Danmark"

Nya steg och utmaningar

Det är förstås inte alltid lätt att som lärare finna tid för att utveckla nya undervisningsmetoder. För Johan Sköld handlar det om avvägningar – lägger man till något, får man plocka bort något annat, så att man inte blir stressad över att allt ska få plats.

Läs mer: Skolans utveckling ligger i datan

Ett annat knep är att våga testa sig fram i klassrummet tillsammans med sina elever.

johan sköld2.jpg

Johan Sköld, svenskalärare Forshagaakademin

– Det finns en grundtanke i skolan att läraren alltid ska ha allt klart för sig i undervisningen, och de här pedagogiska tankarna ska man ju inte släppa helt och hållet, men om man kan vända på det också, för om jag inte kan allt inbjuder jag eleverna att vara med och skapa. Speciellt när det kommer till teknik har jag märkt att det har varit en lärorik väg att gå. Vi tittar nu mot att kunna införa en kort introduktionskurs i programmering och då får vi ett nytt spännande moment att jobba med, säger Johan Sköld.

6 mars 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i skolanFoto Adobestock, Forshagaakademin, Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning