Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

När eleverna är smartare än läraren

Programmering är för många ett nytt ämne på skolschemat. Hur sker utvecklingen i undervisningen och vad gör man för att inte hålla tillbaka de snabba eleverna. Forskaren Linda Mannila och gymnasieläraren Fredrik Johansson ger sina bästa tips.

Fredrik Johansson, vilken är den största utmaningen när du ska lära barn programmera?

– När jag kodat med yngre barn har jag insett att jag kanske håller tillbaka mina gymnasieelever. Jag har lärt åttaåringar att koda på samma sätt som jag lär en sextonåring. Då gäller det att flytta fram gränserna och jag har omdefinierat min syn på vilka kunskaper de kan tillgodogöra sig. Utvecklingen går ju framåt och det jag lär ut i gymnasiet idag kommer barnen snart lära sig i grundskolan, säger Fredrik Johansson, lärare på gymnasieskolan Knut Hahns i Ronneby.

Hur ser du på det här, Linda Mannila, forskare inom skolans digitalisering?

– I andra ämnen är vi vana vid att vi kan ge en progression, det vill säga att veta vad eleverna ska lära sig i årskurs ett, vad de ska kunna i årskurs fem, och så vidare. Nu kommer programmering, och det är svårt att avgränsa eleverna till vilka problem eller idéer de ska försöka förverkliga i en programmeringsmiljö. Det är en utmaning att få till den här progressionen så att vi når ut till alla och hittar en balans så det varken blir för lätt eller svårt, säger Linda Mannila, forskare, Linköping och Aalto universitet.

– Jag tror också samarbete är viktigt. Mycket programmering görs ju genom att förbättra eller ta nästa steg från en befintlig kod, och det kan vara ett sätt fär eleverna att fortsätta utvecklas om de känner att de behöver nya utmaningar. Sedan tror jag på samarbete mellan elever och att låta dem ta hjälp av varandra kring ett givet problem.

Vad säger du om det, Fredrik?

– Det är väldigt svårt att anpassa undervisningen till de olika nivåerna och hitta digitala verktyg som passar eleven beroende på hur långt han eller hon har kommit.

Hur tror du att din lärarroll i programmering ser ut om fem år, Fredrik?

– Den kommer vara avsevärt mer utmanande. Nu ligger vi på en ganska grundläggande nivå, men det är dags att börja titta på hur vi tar det vidare. Jag är ju lärare på gymnasiet som är språngbrädan till universitet eller arbete, och där behövs en omvärldsbevakning i hur det ser ut för andra elever i samma ålder. För att komma så långt som möjligt gäller det att titta på vad företagen gör, var programmeringsspråken är på väg och på verktygen för lärare och elever.

Hur ser du på utvecklingen, Linda Mannila?

– Utvecklingen är väl det enda som är beständigt som man brukar säga; vi kommer aldrig att bli fullärda. Tekniken kommer att utvecklas i allt snabbare takt så det handlar om att försöka följa strömmen och göra det bästa av läget. Vi får vara beredda på att vi alltid kommer vara nybörjare på något.

– Som lärare kanske man måste tänka på att sänka garden lite. Det behöver inte bli perfekt från början utan det viktigaste är att våga ge sig ut på den här resan och prova på olika saker.

Läs mer: Misslyckas med framgång

Ibland kanske det till och med är eleverna som lär dig?

– Ja, jag har en elev som är superduktig i programmeringsspråket Python som jag får rådfråga emellanåt. På så sätt kan eleverna också bli resurser för varandra och det kan vara tankeväckande för en lärare att inte vara den som kan mest alla gånger. 

30 januari 2018 Uppdaterad 7 januari 2021 Reporter tim leffler it i skolan Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning

Fyra Människor Håller Upp Varsin Färgglad Chattbubbla Framför Ansiktet

Slutchattat i Teams

17 feb 2021 digit

Nu kan du stänga av chattfunktionen under möten för att minimera distraktionen för deltagarna. Det är en lösning som har efterfrågats av många, inte minst av lärare. 

Tecknade Röda Äpplen Mot Vit Bakgrund

Chans till Guldäpple

25 sep 2020 it i skolan

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.

Videomöte Teams 960640

Kontroll i Teams

8 sep 2020 digit

Nu lanserar Microsoft ytterligare en nyhet i Teams. Den nya funktionen spotlight innebär att mötesarrangören kan kontrollera vyn för samtliga deltagare.

Skol Och Coronaprylar Mot Vit Bakgrund

Rise om skolhösten

2 sep 2020 it i skolan

Vårens undervisning online nådde blandade resultat, vilket kan ha lett till en utbildningsskuld som behöver åtgärdas. Det menar Lars Lingman på Rise.

Glada Barn Med Böcker Mot Gul Bakgrund

Skolan som klarar corona

13 aug 2020 it i skolan

När höstterminen drar igång kommer det vara med fortsatta restriktioner på grund av pandemin. Grundskolan Nya Elementar i Bromma är rustade med Apple Classroom och Teams, och har dessutom samlat goda erfarenheter från vårterminen.

Retorik Vr Scen

Retorikträna i VR

10 aug 2020 digit

Nu kan studerande på Påhlmans handelsinstitut träna retorik i VR. De kan testa att tala inför en större eller mindre publik och olika engagerad. Tanken är att det ska öka elevernas färdigheter och självförtroende att tala inför en grupp.

49 I Guldbokstäver

Så växer Teams

23 jun 2020 digit

Snart kan 49 personer synas samtidigt på skärmen. Det är en av nyheterna i Microsoft Teams, som kommer att lanseras i höst.

Disketter Mot Gul Bakgrund

Skolans edtech-kris

10 jun 2020 it i skolan

Kommuner kommer att ha olika svårt att satsa på digitala skolverktyg efter coronapandemin, vilket i sin tur leder till en alltmer ojämlik skola. Det menar Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry.

Två Roliga Hästar Tittar Ner I En Kamera

Eleverna sitter säkert

2 jun 2020 digit

En milt surrande sensor på ryttarens hjälm kan minska risken för skador på hästen. Nu sprider Realgymnasiets elever den smarta lösningen vidare i Hästsverige.