Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

När eleverna är smartare än läraren

Programmering är för många ett nytt ämne på skolschemat. Hur sker utvecklingen i undervisningen och vad gör man för att inte hålla tillbaka de snabba eleverna. Forskaren Linda Mannila och gymnasieläraren Fredrik Johansson ger sina bästa tips.

Text tim leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 30 januari 2018 it i skolan

Fredrik Johansson, vilken är den största utmaningen när du ska lära barn programmera?

– När jag kodat med yngre barn har jag insett att jag kanske håller tillbaka mina gymnasieelever. Jag har lärt åttaåringar att koda på samma sätt som jag lär en sextonåring. Då gäller det att flytta fram gränserna och jag har omdefinierat min syn på vilka kunskaper de kan tillgodogöra sig. Utvecklingen går ju framåt och det jag lär ut i gymnasiet idag kommer barnen snart lära sig i grundskolan, säger Fredrik Johansson, lärare på gymnasieskolan Knut Hahns i Ronneby.

Hur ser du på det här, Linda Mannila, forskare inom skolans digitalisering?

– I andra ämnen är vi vana vid att vi kan ge en progression, det vill säga att veta vad eleverna ska lära sig i årskurs ett, vad de ska kunna i årskurs fem, och så vidare. Nu kommer programmering, och det är svårt att avgränsa eleverna till vilka problem eller idéer de ska försöka förverkliga i en programmeringsmiljö. Det är en utmaning att få till den här progressionen så att vi når ut till alla och hittar en balans så det varken blir för lätt eller svårt, säger Linda Mannila, forskare, Linköping och Aalto universitet.

– Jag tror också samarbete är viktigt. Mycket programmering görs ju genom att förbättra eller ta nästa steg från en befintlig kod, och det kan vara ett sätt fär eleverna att fortsätta utvecklas om de känner att de behöver nya utmaningar. Sedan tror jag på samarbete mellan elever och att låta dem ta hjälp av varandra kring ett givet problem.

Vad säger du om det, Fredrik?

– Det är väldigt svårt att anpassa undervisningen till de olika nivåerna och hitta digitala verktyg som passar eleven beroende på hur långt han eller hon har kommit.

Hur tror du att din lärarroll i programmering ser ut om fem år, Fredrik?

– Den kommer vara avsevärt mer utmanande. Nu ligger vi på en ganska grundläggande nivå, men det är dags att börja titta på hur vi tar det vidare. Jag är ju lärare på gymnasiet som är språngbrädan till universitet eller arbete, och där behövs en omvärldsbevakning i hur det ser ut för andra elever i samma ålder. För att komma så långt som möjligt gäller det att titta på vad företagen gör, var programmeringsspråken är på väg och på verktygen för lärare och elever.

Hur ser du på utvecklingen, Linda Mannila?

– Utvecklingen är väl det enda som är beständigt som man brukar säga; vi kommer aldrig att bli fullärda. Tekniken kommer att utvecklas i allt snabbare takt så det handlar om att försöka följa strömmen och göra det bästa av läget. Vi får vara beredda på att vi alltid kommer vara nybörjare på något.

– Som lärare kanske man måste tänka på att sänka garden lite. Det behöver inte bli perfekt från början utan det viktigaste är att våga ge sig ut på den här resan och prova på olika saker.

Läs mer: Misslyckas med framgång

Ibland kanske det till och med är eleverna som lär dig?

– Ja, jag har en elev som är superduktig i programmeringsspråket Python som jag får rådfråga emellanåt. På så sätt kan eleverna också bli resurser för varandra och det kan vara tankeväckande för en lärare att inte vara den som kan mest alla gånger. 

Rekommenderad läsning

robotbett_960x640.jpg
video

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

två killar sitter på en brygga vid en sjö och tittar i sina telefoner.jpg
video

Mobilen minskar självförtroendet

31 jan 2018 it i skolan

För mycket skärmtid i skolan minskar mjuka färdigheter som empati, självförtroende och ledaregenskaper. Anne Bamford, professor i pedagogik och utvecklingschef för Londons skolförvaltning, varnar också när tryggheten infinner sig. Då är lärarens it-kunskaper inaktuella.

skola-ungar-dator.jpg

Så utbildas källkritiker

24 jan 2018 it i skolan

Ungdomars förmåga att kritiskt granska text blir allt viktigare i en tid av aldrig sinande information. För lärarna innebär den nya verkligheten utmaningar men framför allt möjligheter visar två studier från Göteborgs universitet.

tre personer diskuterar och tittar på en smart platta.jpg
video

Upplands samarbete för bättre skola

5 feb 2018 it i skolan

När Sveriges skolor digitaliseras ska det ske på ett likvärdigt sätt. För mindre kommuner kan det vara svårt att både hinna med och komma på allt själv. I Uppland samarbetar flera kommuner för att hjälpas åt.

ett gäng glada barn på en skolgård.jpg
video

Skolan som bygger relationer

16 feb 2018 it i skolan

Framgång i klassrummet bygger på nära relationer mellan elever och lärare. Det menar skolledaren Abdul Chohan. Med rätt teknik finns goda förutsättningar att överbrygga sociala klyftor.

människor sitter och diskuterar med fokus på en rödhårig tjej som syns mellan två axlar.jpg
video

Bli aldrig en expert

12 feb 2018 it i skolan

Framgången med skolans Peer-Ed ligger i att coachen inte är en expert. Nätverket fyller snart 17 år men problemen är ungefär desamma idag. Politiker kräver omedelbart resultat, menar Les Foltos.

tre glada tonårstjejer sitter utomhus och skrattar; en sitter på en skateboard.jpg
video

Att undervisa för framtiden

20 feb 2018 it i skolan

Många av de jobb, som dagens elever kommer att ha, finns inte idag. Utbildningsforskaren Keri Facer tipsar hur lärare med hjälp av digitala verktyg kan göra undervisningen relevant.

 

sju kids står och tittar i en dator och ler.jpg (1)
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Koda lätt i Windows

12 jun 2018 it i skolan

Med HP:s nya dator Stream får du en elevdator fullt utrustad med Windows 10 Pro i S-mode och en bra grund inför höstens programmering i skolorna. Det menar Fredrik Johansson, gymnasielärare i Ronneby.

surfplatta skola.jpg

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 it i skolan

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.